گفت‌وگوی تلفنی بورل و امیر عبداللهیان

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با اشاره به اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، خطاب به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد آمریکا باید زیاده خواهی و تردیدها را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌‌‌حل گام بردارد.

جوزپ بورل نیز با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین گفت: «باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را غیر سازنده دانست و پیشنهاد کرد که گفت‌‌‌وگوها مجددا بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود. خبرنگار فارس درباره جزئیات پیشنهاد بورل به امیرعبداللهیان پیگیر شد، ولی پاسخی دریافت نکرد که آیا به‌زودی سفر و رفت و آمدی بین علی باقری و انریکه مورا در دستورکار قرار دارد یا کماکان همان رایزنی‌‌‌های تلفنی برقرار خواهد بود. ازسوی دیگر فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنانی به صراحت تاکید کرد که دست کشیدن از گرفتن انتقام حاج قاسم، «خیالی باطل» است. دریادار علیرضا تنگسیری روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت در ضیافت افطاری وابستگان نیروی دریای سپاه در استان فارس تاکید کرد: «اینها خیال می‌کردند توانسته‌‌‌اند شهید سلیمانی را از میان بردارند ولی مشاهده می‌‌‌کنید چقدر حاج قاسم در سراسر دنیا تکثیر شد. حالا هم مرتب پیغام می‌دهند اگر دست از انتقام حاج قاسم بکشید، فلان امتیاز را می‌‌‌دهیم و فلان تحریم را برمی‌داریم اما این خیالی باطل است.» به گزارش «ایسنا»، فرمانده ارشد سپاه ادامه داد: «هم رهبری بر گرفتن انتقام تاکید دارند و هم فرمانده سپاه گفته است که انتقام حتمی است اما جا و مکان را ما تعیین می‌‌‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، تنگسیری همچنین گفت: «حضرت آقا فرمودند همه آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی باید قصاص شوند و ان شاءالله در این دنیا حتما به سزای عمل کثیف‌شان خواهند رسید.» در واکنش به این صحبت‌‌‌های دریادار تنگسیری، واشنگتن گفت که برای لغو تحریم‌های فرابرجام، ایران باید نگرانی‌های واشنگتن را رفع کند. به نظر می‌رسد که منظور آمریکا از نگرانی‌های واشنگتن، دست کشیدن ایران از انتقام سردار قاسم سلیمانی است.  پیش‌تر زمزمه‌‌‌هایی شنیده شده بود مبنی بر اینکه تعهد جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری عملیاتی پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌‌‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکاست.  همچنین چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه نیز سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفته بود که خون حاج قاسم آن‌‌‌قدر بزرگ است که اگر تمام سران آمریکا کشته شوند تقاص خون حاج قاسم پس‌‌‌داده نخواهد شد، بنابراین باید با شیوه‌‌‌های دیگر تقاص خون حاج قاسم را بگیریم. به گزارش «ایسنا» سردار پاکپور اضافه کرد: «الان یک معادله تعریف شده و دشمن آن را درک کرده است و می‌‌‌داند اگر رعایت نکند ضربه سنگینی خواهد خورد.»

تدابیر حفاظتی بالا برای آمران ترور

در ماه‌‌‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش تهدیدها علیه مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، و برایان هوک، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، منتشر شده بود و دولت بایدن تدابیر حفاظتی به‌ویژه برای پمپئو را افزایش داده است.

در گزارشی که پایگاه «واشنگتن‌‌‌اگزماینر» روز جمعه (۲۰ اسفند/ ۱۱ مارس) منتشر کرده بود آمده است: «دولت فدرال آمریکا ۲میلیون و ۱۷۵ هزار دلار در ماه برای محافظت از دو مقام سابق آمریکایی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشته‌‌‌اند هزینه می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «واشنگتن‌‌‌اگزماینر» وزارت خارجه آمریکا در گزارش مورخ ۱۴ فوریه خود که تقدیم کنگره شده به هزینه‌‌‌های سنگین حفاظت از دو مقام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا اشاره کرده است. در این گزارش که به رویت «واشنگتن‌‌‌اگزماینر» رسیده هزینه محافظت از «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ۱۷۵‌هزار دلار در هر ماه و برای «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا، ۲‌میلیون دلار در هر ماه برآورد شده است. واشنگتن‌‌‌اگزماینر تصریح کرده که این دو مقام به دلیل تهدیدهای جهانی که از سوی ایران علیه آنها وجود دارد تحت حفاظت قرار گرفته‌‌‌اند. به نوشته این پایگاه خبری، پمپئو و برایان هوک تنها کسانی نیستند که با چنین تهدیدی مواجه هستند. به دنبال انتشار این سخنان دریادار تنگسیری، ‌‌‌ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر خواسته واشنگتن را مبنی بر اینکه «اگر ایران خواهان رفع تحریم‌هایی ورای برجام است، باید به تمامی نگرانی‌های آمریکا ورای توافق هسته‌‌‌ای رسیدگی کند» تکرار کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه‌‌‌ آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «ما به طور عمومی مذاکره نمی‌‌‌کنیم اما اگر ایران می‌‌‌خواهد تحریم‌های ورای برجام لغو شوند، باید به نگرانی‌های‌‌‌مان ورای برجام پاسخ دهد.»

وی افزود: «اگر آنها نمی‌‌‌خواهند از این مذاکرات برای رفع مشکلات دوجانبه ورای برجام استفاده کنند، ما مطمئنیم که می‌توانیم به سرعت بر سر برجام به تفاهم برسیم و اجرای مجدد آن را ازسر بگیریم.»

رسیدن به توافق نامشخص است

از دیگر سو ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه درسخنانی درباره وضعیت برجام گفت: «من اطلاعات تازه‌‌‌ای فراتر از آنچه آخرین بار، یک یا دو روز پیش درباره آن صحبت کردیم در اختیار ندارم. همان طور که می‌‌‌دانید ما در ماه‌‌‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌‌‌ایم اما رسیدن به توافق نامشخص است.» به گزارش «ایسنا» بنابر گزارش وب‌سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس تاکید کرد: «بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در راستای منافع ملی آمریکاست.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت: «ما همراه با هم‌پیمانان خود به طور مساوی برای سناریوهایی، با و بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آماده می‌‌‌شویم، زیرا این وضعیت بسیار نامشخص است و در نهایت ما یک تصمیم خواهیم گرفت. ما تنها توافقی را امضا خواهیم کرد که رئیس‌جمهور بایدن تشخیص دهد که به سود امنیت آمریکاست.»

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «ایران برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا چه کاری باید انجام‌‌‌ دهد؟» تصریح کرد: «باید بگویم که ما به صورت علنی مذاکره نمی‌‌‌کنیم اما ایرانی‌‌‌ها باید بدانند که این، فرصتی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن است. بنابراین، ما برای مدتی بر سر میز مذاکره می‌‌‌مانیم. ما بر سر این موضوع همکاری نزدیکی با متحدان و شرکای اروپایی‌‌‌مان داشته‌‌‌ایم.»

همچنین سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفت‌‌‌وگویی با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، به سوالی درباره مکث در مذاکرات وین پاسخ داد و گفت: «ما هنوز به توافقی دست نیافته‌‌‌ایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس‌جمهور (جو بایدن) وعده داده است که ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هسته‌‌‌ای دست پیدا نکند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه العربی الجدید، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در بخشی از یک گفت‌‌‌وگو با این روزنامه مدعی شد: «این ایران است که مانع این تلاش‌‌‌ها شده است. ما موافقت کرده بودیم که اگر آنها به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردند، ما هم به پایبندی دوجانبه باز می‌‌‌گردیم. موقعیت کنونی ما این است. ما آماده‌‌‌ایم، آنها[ایران] نیستند.»