با این حال از آن زمان شماری از مهاجران افغان در ایران از افزایش آزار و اذیت علیه خود خبر می‌دهند و انتشار کلیپ‌هایی غیرواقعی درمورد آزار مهاجران افغان درفضای مجازی بیشتر شده است. از آن‌سو نیز فیلم‌هایی مبنی بر آزار شهروندان ازسوی مهاجران افغان دست به دست می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد هدف از آن ایجاد موج افغان‌هراسی و ایران‌هراسی در کشور است. همه اینها موجب شد روز دوشنبه جمعی از معترضان افغان که به «بدرفتاری علیه مهاجران این کشور در ایران» اعتراض داشتند، سردر کنسولگری ایران در هرات را به آتش بکشند و از سوی دیگر گروهی نیز مقابل سفارت ایران در کابل تجمع کنند.  در پی این اعتراضات روز گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که با توجه به تحولات اخیر و مشکلات به وجود آمده مقابل سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، عدم کنترل آن و همچنین مشکلات امنیتی خدمات کنسولی ایران در کابل و هرات تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.  البته چند ساعت بعد سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگویی اعلام کرد: کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان دایر بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.  سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه نیز درخصوص تجمع‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات و سنگ‌پرانی‌های پراکنده‌ای که صورت گرفته است، با یاد‌آوری مسوولیت قطعی هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تاکید کرد: امنیت سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان باید به صورت کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.  وی با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه‌گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد.  خطیب‌زاده تاکید کرد: متاسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسوولان دو کشور را می‌طلبد.

در این میان سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به‌شدت اعتراض کرد.   وی با یادآوری مسوولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی تصریح کرد: تماس‌هایی با مقامات طالبان صورت گرفته و حکومت سرپرست کابل نسبت به تامین امنیت مراکز دیپلماتیک ایران اطمینان داده است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مراتب ناخرسندی خود را از فراهم نکردن تمهیدات لازم برای تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در افغانستان که وظیفه کشور میزبان است، انتقاد کرد.

کلیپ‌های ساختگی

درهمین راستا، سفیر ایران در کابل با ساختگی خواندن تصاویر و ویدئوهای منتشر شده درباره وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران، تاکید کرد که بدرفتاری با مهاجران افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست و اعضای گروهک تروریستی منافقین سرگرم تولید این‌گونه ویدئوها هستند. به گزارش جماران، بهادر امینیان در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز، هدف از این کار را مختل ساختن روابط کابل و تهران خواند. امینیان با بیان اینکه بدرفتاری با مهاجران افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست، بر آشتی ملی در افغانستان تاکید کرد و گفت که با این کار جلوی مهاجرت‌های گسترده گرفته خواهد شد.

نظر یک مقام طالبان

به دنبال این تحولات روز گذشته نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در ولایت هرات افغانستان در توییتی با اشاره به حوادث اخیر در ارتباط با کنسولگری ایران در هرات تاکید کرد تجمع مقابل کنسولگری ایران در هرات از سوی تعدادی به‌طور خودسر انجام شده بود که با دخالت نیروهای امنیتی کنترل شد.

هشدار در مورد تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان

همزمان وزیر کشور نیز دیروز گفت: اقدامات انجام شده در هرات و کابل هدایت شده و با هدف اختلاف‌افکنی بین ایران و افغانستان صورت گرفته است. به گزارش «ایرنا»، رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مرزهای کشور و اتفاقات اخیر در افغانستان افزود: جریاناتی به دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان هستند و این برنامه‌ریزی دشمن است. وحیدی با اشاره به سابقه دیرینه و روابط بسیار خوب دو ملت، خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره میزبان خوبی برای مهاجرین افغانستانی بوده‌اند و اقدامات عده‌ای که در هرات و کابل صورت گرفت مورد تایید نیست و حتما هدایت شده است که سعی در ایجاد تشنج دارند و باید مسوولان افغانستان نسبت به این موضوعات مراقبت کنند و تذکر بدهند. وی بر همین اساس از مردم هم خواست که توجه داشته باشند این تلاش‌های دشمن برای ایجاد حساسیت‌های غیرواقعی است و آن را قبول نکنند.

از سوی دیگر به گزارش «ایلنا»، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ درباره اتباع افغانستانی گفت: اتباع افغانستانی ‌میهمانان ما هستند هیچ مشکل خاصی در پایتخت با اتباع بیگانه و افغانستانی نداریم. مردم به توطئه‌های استکبار که می‌خواهند دو کشور همسایه را باهم درگیر کنند، توجه نکنند. درهمین راستا حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «‌تلاش دشمن برای ایجاد فتنه میان دو ملت ایران و افغانستان است. اوضاع برای مهاجران افغانستانی مطلوب بوده و به زودی اتفاق خوبی در این زمینه خواهد افتاد.»