تحولات اخیر در افغانستان سبب شده که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند. جمهوری اسلامی به‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه؛ هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد نکرده و همچنان پذیرای مهاجران جدید است. ورود غیر‌قانونی به خاک ایران به معنی نقض حاکمیت سرزمینی آن به شمار می‌رود و نیروهای انتظامی (مرزی) جمهوری اسلامی ایران موظف هستند از ورود غیرقانونی کلیه اتباع بیگانه به خاک کشور ممانعت به عمل آورند.

سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان و اتباع آن کشور، بر اصل حسن همجواری و رعایت احترام متقابل استوار است. بدیهی است اخبار و اطلاعاتی که حاکی از بدرفتاری سازماندهی شده نیروی انتظامی ایران در قبال اتباع افغانستان بوده، بدون اساس و فاقد اعتبار هستند.

کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده درصدد گل آلود ساختن روابط ریشه دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران هراسی در جامعه افغانستان است. واضح است که این قبیل فیلم‌ها، کلیپ‌ها و تصاویر نمی‌توانند مبنایی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران قلمداد شوند. از سوی دیگر فیلم‌ها و کلیپ هایی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان هراسی در جامعه ایران هستند و در آنها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌‌‌شوند. کنار هم قرار دادن این نوع فیلم‌ها از جریان رسانه‌ای هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند پرده برمی دارد.