فاز آخر حذف 4200 عكس: president.ir

 سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در کرج اعلام کرد که به زودی اختصاص ارز ۴۲۰۰ حذف خواهد شد. به گفته رئیسی ارز ۴۲۰۰ به نحوی حذف خواهد شد که شوکی به اقتصاد وارد نشود. او همچنین اعلام کرده است که تحقق عدالت، سیاست اصلی دولت است.   این اظهارات درحالی عنوان می‌شود که تا هفته گذشته اطلاعات ضد و نقیض از دولت برای حذف ارز ترجیحی به گوش می‌رسید و عملا رئیس‌جمهور در این زمینه تعیین تکلیف کرد.   مجلس نیز در بودجه ۱۴۰۱ اختیار حذف یا تداوم ارز ۴۲۰۰ را به دولت داده بود و پیش‌شرط حذف ارز ۴۲۰۰ را تامین معیشت مردم قرار داده بود.

دولت، مجلس و اقتصاددانان بر سر هدر رفت منابع ارزی کشور و رانت‌خواری در اثر تخصیص ارز ترجیحی اجماع نظر داشتند، اما نگرانی از پیامد‌های آن باعث می‌شد تا نتوانند تصمیم قاطعی در این زمینه بگیرند. البته رئیسی در بخشی از سخنان خود گفته است که تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۰ به دولت نشان داد که حذف این ارز با بروز کمترین مشکل برای مردم امکان‌پذیر است.  رئیس‌جمهور در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود با مردم، راهبرد دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ را اعلام کرده بود، اما تازه‌ترین اظهارات رئیسی نشان می‌دهد که این اصلاح اقتصادی به زودی عملیاتی خواهد شد.  به گفته رئیس‌جمهور، در خصوص حذف ارز ترجیحی در دولت، تصمیم‌گیری از اول روشن بود و با تردید سخن نگفتیم ضمن اینکه دولتمردان و تیم اقتصادی هم نظرشان همین است، ولی اطلاع‌رسانی زودهنگامی انجام شد که باید یک ماه بعد از آن انجام می‌شد. این اطلاع‌رسانی به دلیل عدم هماهنگی بود.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور اعلام کرده است دولت در سال ۱۴۰۰ بدون حذف ارز ترجیحی موفق شد اقتصاد را دچار شوک نکند. در سال جدید نیز مجلس حذف ارز ترجیحی را برعهده دولت گذاشته است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال گذشته گفته است که مشکل دولت را مقام معظم رهبری حل کردند و با اختیارات خود اجازه دادند چند ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ را با حذف نکردن ارز ترجیحی وضعیت اقتصادی را دچار شوک نکنیم و با موفقیت ۱۴۰۰ را تمام کردیم و قانون بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردیم.  رئیسی افزود: حالا که مجلس این موضوع را به عهده دولت گذاشته داریم فکر می‌کنیم که همین اوایل سال، به نحوی مدیریت کنیم که شوک اقتصادی به کشور وارد نشود و ثبات بازار از بین نرود.  او افزود: با مشورت‌هایی که داریم انجام می‌دهیم ان‌شاءالله به نحوی کار را دنبال کنیم که هم مشکل ایجاد نشود و هم این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم.

 کاهش سهم پرداختی بیماران در هزینه  درمان

یکی از نگرانی‌های موجود در موضوع حذف ارز ترجیحی تخصیص یافته به دارو، افزایش قیمت دارو‌ها و چگونگی جبران فشار ناشی از این افزایش قیمت بر مردم است. هرچند بارها دولتمردان حذف ارز ۴۲۰۰ در حوزه دارو را تکذیب کردند، اما زمان بررسی و تصویب بودجه و به ویژه تبصره ۱۴ بودجه که مشخصا به موضوع یارانه‌ها می‌پردازد، ‌میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود که یارانه بخش دارو به شرکت‌های بیمه‌گر تخصیص داده خواهد شد.  در این میان رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام سلامت اعلام کرده است که باید با تقویت پوشش‌ بیمه‌ای کاری کنیم که خانواده بیمار فقط دغدغه بیمار خود را داشته باشد و نگران هزینه‌ها نباشد.

 به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور اعلام کرده است که سهم بیماران در بیمه‌ها‌ی درمانی کاهش خواهد یافت.  بر اساس آخرین آمار اعلام شده سازمان تامین اجتماعی، ۴۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۷۳ نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند و تعداد بیمه‌شدگان اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی به ۱۴ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۳۸۵ نفر رسیده است. رئیسی صنعت داروسازی را یکی از پیشرفته‌ترین عرصه‌های علمی و تولیدی و مایه افتخار کشور عنوان کرد و افزود: تلاش کنیم ضمن حفظ و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی، قیمت تمام شده داروها را نیز به‌صرفه کنیم تا نه اجحافی به تولیدکنندگان دارو شود و نه فشاری به مصرف‌کنندگان دارو وارد شود.  رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از درگاه ملی صدور مجوزها در وزارت اقتصاد گفت: موضوع صدور مجوزها در عرصه پزشکی برای مشاغلی نظیر راه‌اندازی درمانگاه و داروخانه نیز باید تا جای ممکن سهل و تسریع شود، چرا که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصاد سلامت کمک کند.

 نگرانی رئیس‌جمهور از مهاجرت پزشکان

همچنین در خبری دیگر به نقل از پایگاه خبری جماران، رئیس‌جمهور نسبت به مهاجرت بی‌رویه پزشکان به خارج از کشور واکنش نشان داد و خواستار اطمینان‌بخشی به دانشجویان پزشکی در مورد آینده شد.  به گفته رئیسی، باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات، با درآمد خوب جذب خواهند شد و باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که باید نگاهی به کیفیت اجرای این سیاست‌ها داشته باشیم تا ببینیم دلیل عدم اجرای بخش‌هایی از آن چه بوده و برای رفع موانع چاره‌اندیشی کنیم. شما کارشناسان بخش سلامت بهتر از هر کس دیگری به این مساله وقوف دارید و می‌توانید به دولت در رفع این موانع کمک کنید.

رئیسی با بیان اینکه باید برای حوزه بهداشت و درمان کشور یک نظام مسائل تعریف و اولویت‌های آن تعیین شود، گفت: دولت مصمم است که مشکلات موجود در عرصه بهداشت و سلامت عمومی را برطرف کند، اما طبیعتا پرداختن به همه مشکلات به‌طور همزمان ممکن نیست و باید اولویت‌گذاری انجام شود.  رئیس‌جمهور با تاکید بر تشکیل شورای عالی سلامت افزود: باید تحول در نظام سلامت را با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت، علم‌پایه، دانش‌بنیان و فن‌آورانه به پیش ببریم. در همین راستا شورای عالی سلامت با دستور کار مرتبط و مناسب به زودی تشکیل خواهد شد.  رئیس‌جمهور از وزیر بهداشت خواست تا اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌ها و بستری‌ها دارد، با جدیت پیگیری کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از تسهیل پذیرش و تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی کشور استقبال و حمایت جدی خود از این موضوع را اعلام کرد.

 به گفته رئیسی، علاوه بر آموزش مهارت‌های پزشکی بر آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای نیز توجه ویژه داشته باشید و تلاش کنید این موضوع به عنوان امتیازی برای نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی مطرح و معرفی شود.

رئیس‌جمهور همچنین درباره طب سنتی گفت: بنده همواره تاکید کرده‌ام که خودِ پزشکان توسعه طب سنتی را مدیریت و برای تقویت و ارتقای آن تلاش کنند. هر نظری در عرصه طب سنتی مطرح شد قابل بررسی در مجامع علمی است و اساسا کرسی‌های نظریه‌پردازی، محلی برای بررسی نظرات علمی جدید است.

 حل مشکل حاشیه‌نشینی

همچنین د‌رخبر‌ی دیگر به نقل از «ایسنا» رئیس‌جمهور نسبت به موضوع حاشیه‌نشینی واکنش نشان داده و اعلام کرده است که دولت با حمایت از توسعه اقتصاد روستاها به دنبال حل ریشه‌ای مشکل مهاجرت و حاشیه‌نشینی است.

و‌ی در پایان سفر به استان البرز با اشاره به ظرفیت‌های چشمگیر صنعتی، کشاورزی و گردشگری این استان گفته است که استان البرز در عین حال پذیرای تعداد زیادی مهاجر است، اما شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌های این استان متناسب با حجم بالای افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان نیست.

وی درباره راهکارهای دولت برای سامان‌دهی مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی در استان البرز نیز گفته است که یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت و حاشیه‌نشینی افراد فعال نبودن اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک است.

به گفته رئیسی، دولت با تخصیص تسهیلات لازم و اعمال حمایت‌هایی نظیر خرید تضمینی محصولات و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش دارد اقتصاد روستاها را بالنده‌تر و فعال‌تر کند تا روستاییان به زندگی در روستاها ترغیب شوند. در همین سفر بیشترین بخش اعتبارات برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.