پیش از این محمد اصلانی براثر این حادثه به شهادت رسیده بود. درهمین حال روز گذشته پیکر دومین شهید حادثه تروریستی حرم رضوی با حضور جمع کثیری از مردم مشهد از مقابل مهدیه به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد. بر اساس گفته مسوولان حال سومین طلبه حادثه‌دیده پایدار است.

همزمان روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور ضمن محکوم کردن جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی تاکید کرد: با جریان تروریستی و تکفیری و ترویج‌دهندگان این تفکر به‌شدت برخورد خواهد شد. به گزارش «ایسنا» وزیر کشور ادامه داد: این واقعه زشت، تلخ و تروریستی نشان داد که دشمن دست از ترویج تروریسم در منطقه ما برنداشته است.

وحیدی تاکید کرد: اقدام تروریستی در حرم مطهر رضوی از سوی تمامی مقامات و علمای اهل سنت افغانستان محکوم شده است، اما ما از کشورهای غربی انتظار محکومیت این جنایت را نداریم چرا که آنها پشتیبان وقایع تروریستی هستند.

ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا»، محسن داوری، فرماندار مشهد تصریح کرد: هویت اصلی ضارب حادثه حرم را باید دستگاه‌های امنیتی که مشغول کار اطلاعاتی هستند، اطلاع‌رسانی کنند اما قبل از اطلاع‌رسانی باید ابعاد دقیق ماجرا مشخص شود.  همچنین نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در هفته پیش‌رو ابعاد واقعه مشهد را در نشست کمیسیون بررسی می‌کنند.

  مولوی عبدالحمید محکوم کرد

درهمین حال مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان حادثه تروریستی در حرم امام رضا (ع) و قتل دو طلبه در گنبد کاووس را محکوم کرد و گفت: نباید این حوادث منجر به درگیری قومی و مذهبی شود.

به گزارش «ایرنا»، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با انتشار پیام ویدئویی اظهار کرد: اتفاقات اخیری که رخ داده همه مردم را نگران کرده و قتل ۲طلبه در استان گلستان و ترور سه عالم در حرم امام‌رضا‌(ع) که هر دو مکان‌های دینی هستند این ترور ناجوانمردانه از نظر ما شنیع است.  وی تاکید کرد: شیعه و سنی در کنار یکدیگر برادرانه زندگی می‌کنند و با یکدیگر درآمیخته هستند و همه‌چیز ما مشترک است؛ هم برادری وطنی و هم برادری اسلامی داریم.  مولوی اسماعیل‌زهی با بیان اینکه ایران و افغانستان دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی هستند، افزود: وقتی فردی کاری انجام می‌دهد، نتایج آن به یک ملت برنمی‌گردد، باید بررسی شود که او (متهم) جنون یا دیوانگی داشته یا به جریان افراطی وابسته بوده، یا چه چیزی سبب شده که او دست به چنین کاری بزند ما انتظار داریم که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی حوادث گلستان و مشهد را ریشه‌یابی کنند.

  واکنش طالبان

ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا»، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان حمله به سه طلبه روحانی در مشهد را محکوم کرد و نوشت: «‌امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید. این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.»

  آخرین وضعیت پرونده گنبد‌کاووس

در خبری دیگر در این ارتباط حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به دستگیری مظنون دیگری از پرونده قتل دوطلبه در گنبد کاووس گفت: ‌دومین مظنون هم در چنگال قانون قرار گرفت.

وی افزود: این متهم در دادسرای گنبدکاووس تفهیم اتهام شد و هم اکنون در بازداشت است. این مقام ارشد قضایی استان گفت: تحقیقات در حال انجام است و منتظر نتیجه اقدامات قضایی و پلیسی در این پرونده هستیم.

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به اینکه مراحل رسیدگی ‌به پرونده قتل دو شهروند گنبدی با جدیت در حال انجام است، اظهار کرد: در همان روزهای ابتدایی یکی از مظنون‌ها دستگیر و در بازداشتگاه به سر می‌برد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: از زمان بروز این حادثه یک تیم ویژه‌ متشکل از دادستان مرکز استان، دادستان گنبدکاووس و بازپرس پیگیر روند پرونده هستند.

شامگاه شنبه ۱۳ فروردین دو نفر از طلاب در محله چای‌بویین گنبدکاووس به ضرب گلوله به قتل رسیدند.