ماموریت رئیسی به وزارت اطلاعات

رئیسی گفت: کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با سوءاستفاده از موضوعات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند؛ زیرا اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در توییتی، برخورد فوری و قاطع با عاملان جنایت جان‌سوز مشهد را مطالبه‌ عمومی دانست.همزمان روز گذشته منتظری، دادستان کل کشور به دادستان مشهد دستور داد ضمن برخورد قاطعانه با عامل یا عوامل این حمله وحشیانه، شناسایی دست‌های پشت پرده آن در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرد.

بازداشت ضارب

عصر روز سه‌شنبه سه طلبه (محمد اصلانی، محسن پاکدامن و محمدصادق دارایی) در صحن پیامبر اعظم‌(ص) حرم مطهر امام رضا‌(ع)، با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند که یک نفر از آنها (محمد اصلانی) به شهادت رسید و دو نفر دیگر در بیمارستان تحت درمان قرار دارند. در این میان روز گذشته پیکر شهید حادثه حرم مطهر رضوی، با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان محلی و برخی مسوولان استانی در زادگاهش شهر سده از توابع شهرستان خواف تشییع شد. در پی این حادثه روز گذشته محمد‌حسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از بازداشت ۵ نفر در این خصوص خبر داد. به گزارش «ایرنا»، درودی در خصوص آخرین وضعیت پرونده اظهار کرد: اکنون ضارب به اتهام محاربه، قتل عمدی و ایراد جرح عمدی با چاقو با قرار بازداشت موقت برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار ماموران امنیتی قرار داشته و تحقیقات همه‌جانبه‌ای درباره کشف ابعاد مختلف موضوع و افراد مرتبط و دست‌های پشت پرده این اقدام در حال انجام است. پیش از این هم روز یکشنبه ۱۴فروردین ماه در حادثه‌ای مشابه دو روحانی اهل سنت در گنبد کاووس به دنبال حمله با اسلحه گرم و به ضرب گلوله به شهادت رسیدند.

هویت ضارب حرم مطهر رضوی

در این بین آن‌طور که خبرگزاری تسنیم روز گذشته از هویت ضارب حرم مطهر رضوی خبر داده است: ضارب، فردی ۲۱ساله، به‌نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به‌صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. او به‌همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند. عبداللطیف مرادی به‌خلاف مسلمانان اهل‌سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است که احتمالا همان طلبه‌ای است که به شهادت نائل شد. شنیده شده است که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به‌دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد. پیش از این نیز دادستان خراسان رضوی ضارب روحانیون حرم رضوی را تبعه خارجی معرفی کرده بود.

ورود مجلس به ماجرا

به دنبال این حادثه روز گذشته فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از ورود این کمیسیون به حادثه حرم امام رضا(ع) خبر داد. وی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هفته آینده در جلسه‌ای با حضور مسوولانی از وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی ابعاد حادثه حرم امام رضا (ع) را بررسی می‌کند. از سوی دیگر ۱۹۶ نماینده مجلس در بیانیه‌ای بر تبیین ریشه‌های حادثه حرم رضوی توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی تاکید کردند. همچنین محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به شهادت یک طلبه در حرم رضوی گفت: مسوولان باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه‌یابی کنند و پیگیری جدی آغاز شده و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود.

هشدار نمایندگان به وهابیت و صهیونیسم

به دنبال این ماجرا، روز گذشته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شوراهای هماهنگی و هیات‌های مذهبی استان‌های تهران و قم و جامعه نخبگان مهاجر افغانستانی، همچنین نمایندگان تعدادی از گروه‌های افغانستانی و همچنین جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان و اصحاب رسانه افغانستانی با صدور بیانیه‌هایی ضمن محکومیت حادثه خواستار برخورد قاطع با عوامل این ماجرا و اشد مجازات عاملان شهادت شدند. ازسوی دیگر برخی نمایندگان مجلس، همچون نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس حادثه حرم امام رضا‌(ع) را حرکت صهیونیستی توصیف کردند که هدف آن ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی و خدشه در وحدت بین دو ملت ایران و افغانستان است. سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه و سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان نیز در تذکرهایی در صحن مجلس، به جریان وهابیت هشدار دادند.  

درخواست اخراج مهاجران بی‌هویت افغان

در واکنشی دیگر به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حمله به روحانیون در حرم رضوی در توییتی نوشت: حمله گستاخانه تبعه افغان به سه روحانی در  صحن حرم مطهر امام رضا(ع) نشان از اتفاقات ناخوشایند توسط مهاجرین بی‌هویت افغان برای کشور در آینده دارد. حمایت از طالبان منفور لکه ننگی برای ماست. تا دیر نشده باید همه اینها را بدون هیچ دفع‌الوقتی از کشور اخراج کرد.

هشدار روزنامه جمهوری اسلامی

البته این تنها نماینده شازند نبود که روز گذشته درمورد مهاجران بی‌هویت هشدار داد. روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز گذشته نوشت: طبق آمار‌های میدانی، جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز حدود ۱۰ هزار نفر به صورت غیرقانونی و قانونی وارد مرز‌های ایران می‌شوند. ترکیب جمعیتی بسیاری از استان‌ها در حال تغییر است و اتفاقات مهمی در حال رخ دادن هستند که جنایت دیروز در صحن رضوی یکی از آنهاست. این روزنامه همچنین نوشت: مسوولان نظام جمهوری اسلامی چه وقت می‌خواهند این وضعیت خطرناک را کنترل کنند به ویژه آنکه در میان مهاجران، افراد وابسته به گروه تروریستی طالبان فراوانند.