رییس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: این دیوان در بررسی تخلفات دستگاه‌ها و سازمان‌ها، به تلفن‌های سفارشی هیچ احدی گوش نخواهد داد. «محمدرضا رحیمی» رییس دیوان محاسبات کشور که برای شرکت در دهمین مجمع موسسات حسابرسی‌کشورهای آسیایی در چین به‌سر می‌برد، در نشستی با مسوولان نهادهای ایرانی مقیم پکن، گفت: فلسفه تشکیل دیوان محاسبات کشور، حساب‌کشی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی است که از بودجه عمومی کشور تغذیه می‌شوند. وی گفت: دیوان محاسبات کشور براساس اصول قانون اساسی، به وظایف خود عمل کرده و خواهد کرد. رحیمی با اشاره به آمار میلیونی افراد زیرخط فقر در کشور، گفت : چنانچه جلوی ریخت و پاش‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها گرفته شود، می‌توان افرادی را که زیرخط فقر زندگی می‌کنند، به سطح رفاه رساند. رییس دیوان محاسبات کشور بیشترین تخلفات را مربوط به شرکت‌های دولتی در ایران دانست و گفت: براساس گزارش‌های موجود میزان تخلفات شرکت‌های دولتی، قابل توجه و هنگفت است، بگونه‌ای که اگر حتی ۵۰درصد گزارش‌های تخلفات مالی درست باشد، با بودجه‌ای که به خزانه بازخواهد گشت، می‌توان ‌خدمات بی‌شماری را به محرومان جامعه ارائه کرد. رییس دیوان محاسبات، رویکرد این نهاد برخاسته ‌از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را «حسابرسی و حساب‌کشی» از دستگاه‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد دیوان محاسبات بتواند به وظایف قانونی خود بهتر از گذشته عمل کند. وی بر لزوم صرفه‌جویی در همه دستگاه‌های دولتی تاکید کرد و گفت: با جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها، می‌توان کشور را به مراتب بهتر از گذشته اداره کرد و به مردم خدمات بهتری ارائه کرد.

رحیمی همچنین روز دوشنبه در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با ایرنا در پکن با اشاره به‌ یکصدمین سال تاسیس دیوان محاسبات در ایران گفت که امسال به مناسبت صدمین سال فعالیت این نهاد، مراسم ویژه‌ای در تهران برگزار خواهد شد. وی گفت: اقدامات دیوان محاسبات کشور در دو سال گذشته منجر به بازگشت یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان به خزانه کشور شده است. رییس دیوان محاسبات گفت این درحالی است که این رقم‌از آغاز انقلاب اسلامی تا دو سال گذشته حدود ۴۴میلیارد تومان بوده است. وی همچنین ‌از اقدامات این نهاد برای نظارت بر عملکرد ممیزان مالیاتی خبر داد و گفت: با ورود دیوان محاسبات به‌بحث مالیات و نظارت دقیق برعملکرد ممیزان مالیاتی، درصد رشد اخذ مالیات نسبت به سال‌های قبل افزایش خواهد یافت. رحیمی بدون ذکر جزییات بیشتر گفت که در آینده نزدیک دیوان محاسبات گزارش یک سوء‌استفاده کلان مالی توسط یکی از شرکت‌ها را منتشر خواهد کرد. وی از دیوان محاسبات کشور به عنوان یک سازمان نظارتی مستقل حکومتی نام برد و گفت: وظیفه دیوان محاسبات کشور تطبیق هزینه‌ها با قانون است و این سازمان علاوه بر نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، بر عملکرد مالی قوای قضاییه و مقننه نیز نظارت خواهد کرد.

رحیمی بعدازظهر دوشنبه پکن را به مقصد شانگهای برای شرکت در مجمع عمومی موسسه‌های مالی کشورهای آسیایی ترک کرد. دهمین مجمع عمومی موسسات حسابرسی کشورهای آسیایی موسوم به «آسوسای» امروز با حضور نمایندگانی از ۴۳کشور این قاره از جمله جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین گشایش می‌یابد.