به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور همچنین به موضوع رشد اقتصادی اشاره و اعلام کرده است که باید رشد اقتصادی، ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را بالا ببریم وگرنه یارانه ۴۵ هزارتومانی را که به همه مردم می‌دادند امروز ارزشش ۷ هزار تومان شده است. رئیسی افزود: ارزش پول ملی باید افزایش یابد، با افزایش حقوق نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه دریافتی افراد باید متناسب با تورم باشد.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود تا ارزش پول ملی و قدرت خرید افزایش یابد، ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه دیروز امروز به هفت هزار تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هر چه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور گفت: تولید، دانش‌‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در کشور محقق شود. در این میان  خبرگزاری تسنیم به نقل از محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مجلس اعلام کرده است که پرداخت یارانه‌های معیشتی و نقدی به مبلغ ۷۴ هزار میلیارد تومان درسال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت و یارانه‌‌ای که برای سوبسید کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دامی و گندم اختصاص می‌‌یافت در قالب ارز ترجیحی بود و قرار است در سال ۱۴۰۱، دولت معادل ریالی آن را محاسبه و معیشت مردم را با احتساب آن تامین کند.

بنا به گفته میرتاج‌الدینی مجلس اعتباری بالغ بر ۱۶۱هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی و همچنین ۷۱هزار میلیارد تومان هم برای واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان درنظر گرفته  است. برای شمول بیمه سلامت افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز۶ هزار میلیارد تومان اضافه شده است تا افراد جامانده تحت پوشش قرار بگیرند. همچنین ۲۵هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب‌‌العلاج در نظر گرفته شده است تا داروها بدون فرانشیز به آنها داده شود و یک‌‌هزار میلیارد تومان هم برای بیمه تکمیلی جانبازان در نظر گرفته شد. در این میان با درنظر گرفتن نرخ تورم و با استناد به سخنان رئیس‌جمهور رقم ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان یارانه‌ها اثر‌گذاری خود را از دست داده است.

از سوی دیگر اقتصاددانان، دولتمردان و نمایندگان مجلس معتقدند تداوم تخصیص ارز ترجیحی دولت را به‌طور کامل ورشکسته می‌کند. شاید بتوان جملات رئیس‌جمهور درباره یارانه‌ها را به مثابه زمینه‌چینی برای حذف ارز ۴۲۰۰ برداشت کرد که این تصمیم در شرایط کنونی اقتصادی تصمیمی هوشمندانه و علمی محسوب می‌شود.

دولت امید‌آفرین

رئیس‌جمهور همچنین درباره افزایش میزان امید درجامعه با روی‌‌ کارآمدن دولت سیزدهم گفت: دولت باید تحرک و امیدآفرینی خود را حفظ و افزایش دهد که با فعالیت و تلاش این مهم محقق می‌شود. رئیسی افزود: امروز در این دولت مردم انتظار کوچک‌ترین فساد، رشوه و پارتی‌بازی را ندارند و انتظار مردم دولت قانونمند، فسادستیز و مردمی است و وقتی همه بدنه اداری دولت این حس را پذیرا باشند، فسادستیزی محقق می‌شود.

حل مشکل ریزگرد‌ها

رئیسی همچنین حل مشکل ریزگردها در سرخس را مهم دانست و بر ضرورت صیانت از سلامت مردم این منطقه تاکید کرد. رئیسی با توجه به دغدغه مردم سرخس نسبت به وجود ریزگرد در این منطقه بر پیگیری مساله تا حصول نتیجه و حل مشکل تاکید کرد. رئیسی افزود: مردم سرخس مرزبانان امین کشور هستند که باید از سلامت آنها در مقابل ریزگردها صیانت شود. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از نیروهای بومی در پروژه‌های اجرایی و عمرانی منطقه تاکید کرد.

زیارت در حرم مطهر رضوی، بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی، عمرانی و دانش‌بنیان، دیدار با اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون، نخبگان ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌‌جمهور در این سفر دوروزه بود.