وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص برگزاری سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایر کوچ رو، زمان ثبت نام و شرایط لازم را برای کاندیداتوری در این انتخابات اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس متن اطلاعیه وزارت کشور به این شرح است:

به آگاهی هم میهنان عزیز می‌رساند، براساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر کوچ رو همزمان با انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال جاری برگزار و روز جمعه بیست و چهارم آذر ماه سال ۱۳۸۵ اخذ رای به عمل خواهد آمد و ثبت نام از داوطلبان از روز ۲۴/۷/۸۵ تا پایان روز ۳۰/۷/۸۵ به مدت ۷ روز در ساعات اداری ادامه خواهد داشت. با توجه به مفاد ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، داوطلبان عضویت در شورای شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت باید دارای حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن و برای شورای شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارای مدرک فوق دیپلم یا معادل آن و برای شورای روستا و تیره‌های عشایر کوچ رو دارای حداقل سواد خواندن و نوشتن بوده و هنگام ثبت نام نیز سن آنان ۲۵ سال تمام باشد. همچنین کسانی که به عضویت شوراها انتخاب می‌شوند، باید در محدوده حوزه خود سکونت اختیار نمایند.

آن دسته از داوطلبان عضویت در شوراها که مشمول مندرجات ماده ۲۸ قانون و به شرح ذیل قرار می‌گیرند می‌بایست قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

ماده ۲۸- اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شورای اسلامی به ترتیب ذیل محرومند:

۱ - رییس جمهوری و مشاوران و معاونان وی، معاونان و مشاوران آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رییس قوه قضائیه و معاونان و مشاوران وی، رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونان و مشاوران آنان، رییس دیوان عدالت اداری، رییس سازمان بازرسی کل کشور، شاغلین نیروهای مسلح، روسای سازمان‌ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی، روسای سرپرستان سازمان‌های دولتی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، روسای کل و مدیران عامل بانک‌ها، رییس جمعیت هلال احمر و معاونان وی، رییس بنیاد مستضعفان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام، روسای سازمان‌ها، مدیران عامل شرکت‌ها دولتی (مانند شرکت مخابرات، دخانیات و ...) سرپرست نهضت سواد آموزی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی و سایر روسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسوولیت آنان به کل کشور تسری دارد، از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند، مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۲ - استانداران و معاونان و مشاوران آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونان ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، روسای دانشگاه‌ها، روسای بانک‌ها، روسا، سرپرستان و معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به

هر مقدار استفاده می‌نمایند و سایر روسای مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند، مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۳ - شهرداران و مدیران مناطق و موسسات و شرکت‌های وابسته و شاغلین در شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به آن از عضویت در شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند، مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پشت شاغل نباشند.

مضافا هیچ یک از داوطلبان عضویت در شورا نمی‌توانند همزمان در بیش از یک حوزه انتخابیه به عنوان داوطلب عضویت در شوراها ثبت نام نمایند، در غیر این صورت اسم آن از فهرست داوطلبان حذف و از آن تاریخ به مدت چهار سال از داوطلب شدن در انتخاب شوراها محروم می‌گردند.

داوطلبان به هنگام مراجعه برای ثبت‌نام موظفند اصل شناسنامه عکس‌دار، دو نسخه تصویر همه صفحه‌های شناسنامه، اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و چهار قطعه عکس جدید ۴×۳ همراه داشته باشند و به مسوولان مربوطه ارائه نمایند. همچنین محل مراجعه داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر، فرمانداری و در انتخابات شورای اسلامی روستا و عشایر کوچ رو، بخشداری ذی‌ربط می‌باشد.