به گزارش خانه‌ملت، به گفته سید نظام‌الدین موسوی، تعدادی از نمایندگان مجلس ممکن است طبق قانون، طرح‌های مختلفی را تدوین کنند و به کمیسیون‌های تخصصی پیشنهاد دهند؛ اما این مساله به هیچ عنوان به معنی بررسی یا تصویب همه طرح‌ها در صحن مجلس نیست.

وی افزود: آنچه در شایعات اخیر مطرح شده، در حقیقت درباره طرحی است که تعدادی از نمایندگان آن را تدوین کرده‌اند که برای بررسی به کمیسیون حقوقی ارجاع شده و در این کمیسیون نیز هنوز بررسی نشده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ‌‌دو روز قبل، پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب، از طرحی خبر داد که به موجب آن احتمالا هرگونه تولید محتوای خلاف اخلاق در پلتفرم‌های خارجی می‌تواند عملی مجرمانه تلقی شود. این طرح که ۲۴شهریور در هیات‌رئیسه اعلام وصول شده، برمبنای پیوست «یک» ماده قانون منع به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای مصوب سال۷۳ تدوین شده است. طراحان در مقدمه توجیهی طرح نوشته‌اند که در زمان تصویب قانون مصوب سال ۷۳، به موضوعات نرم‌افزاری توجه نشده و این طرح برای تکمیل آن نوشته شده است. بنا بر اطلاعات موجود و با استناد به تبصره «۷» این طرح، هرگونه همکاری برای تولید محتوا بر بستر رسانه‌های فضای مجازی خارجی برای اتباع ایران می‌تواند جرم تلقی شود و افراد متخلف می‌توانند مجازات ‌شوند. بر اساس تبصره «۳» این طرح نیز، تولیدکنندگان، ‌‌‌وارد‌کنندگان و صاحبان کالا، ‌‌‌صاحبان آثار هنری و ارائه‌دهندگان خدمات نیز مکلفند در قراردادهای منعقده با اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله نمایندگی‌ها و شعب خود، ممنوعیت ارائه تبلیغ در شبکه‌های غیر‌مجاز را تصریح کنند؛ در غیر ‌این‌صورت چنانچه تبلیغات آنان مشمول این ماده شود، ‌‌‌به حداقل مجازت محکوم خواهند شد. همچنین با استناد به تبصره «۴» این طرح، اگر یک یا چند شبکه ماهواره‌ای غیر‌مجاز، بدون درخواست صاحب کالا یا خدمات یا آثار هنری ایرانی یا بدون کسب مجوز از نماینده آن صاحب کالا، ‌‌‌محصول او را تبلیغ کنند و صاحبان کالا پس از کسب اطلاع از این موضوع بلافاصله برای جلوگیری از پخش آن اقدام قانونی نکنند یا از طریق مراجع قضایی صالح از آن شبکه‌ها شکایت نکنند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند.از سوی دیگر، مراجع قضایی نیز مکلفند با صدور حکم اشخاص مندرج در این ماده، نسبت به محکومیت مدیران و دست‌اندرکاران شبکه‌های ماهواره‌ای غیر‌مجاز به حداکثر مجازات‌های مندرج در این ماده اقدام کنند.

فضای مجازی باید صاحب و متولی داشته باشد

همچنین در خبری دیگر از «ایسنا»، نماینده ملایر با تاکید بر ضرورت تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: نیازمند تعریف پدافند غیرعامل برای فضای مجازی هستیم و این فضا باید صاحب و متولی داشته باشد تا از بروز جرم و تهدیدها در فضای مجازی جلوگیری کند و حقوق کاربران رعایت شود.

به گفته هادی بیگی، اگر در فضای مجازی حقی از کسی ضایع شده یا با آبروی کسی بازی شود یا تهدیدی صورت بگیرد و اطلاعات خصوصی فردی در فضای مجازی مورد سرقت و سوءاستفاده قرار بگیرد، مرجعی برای پیگیری این امور و رسیدگی به مشکلات این حوزه نیست.