از این برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به توافق احیای برجام ابراز نگرانی کرده و آن را نامطلوب توصیف کرده بودند. از همین رو از وزیر خارجه خواستند برای توضیح در مورد توافق احتمالی وین به مجلس برود و در یک جلسه فوق‌العاده موارد مهم توافق احیای برجام را برای اعضای کمیسیون توضیح دهد. پس از این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتشار گزارشی اعلام کرد که طبق گفته وزیر خارجه مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده و آمریکا باید تصمیم‌های سخت سیاسی بگیرد که هنوز چنین تصمیماتی را نگرفته است.

به گزارش «ایسنا» براساس این گزارش نمایندگان از دولت خواستند تا گزارشی از تحریم‌های لغو شده به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا پس از بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی، امکان اجرای هرگونه محدودیت در برنامه هسته‌ای را کسب کند. آنها همچنین ضمن تاکید بر حفظ خطوط قرمز منافع ملی در مذاکرات از جمله رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین‌های لازم و فرصت لازم برای راستی‌آزمایی دقیق، اعلام کردند که در کسب منافع ملی، هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

 بخش‌های مهم مذاکرات باقی مانده است

درهمین حال وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی آخرین نتایج مذاکرات وین با حضور امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با بیان اینکه در نقطه عطف مذاکرات هسته‌ای قرار داریم و باید تصمیم مهمی گرفته شود، گفت: بخش‌هایی از توافق که برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و با عنوان خط قرمز ما محسوب می‌شود، باقی مانده است؛ آقای باقری باید در دور جدید مذاکرات وین خط قرمزها و ‌دغدغه‌های جمهوری اسلامی را بیان کند.  به گزارش «ایسنا»، وی افزود: نمایندگان هم در این نشست نظرها و نقدهای خود را بیان کردند. در نهایت نظرات مجلس به وزیر خارجه منتقل شد و اختلاف خیلی چندانی با هم نداشتیم.  جلال‌زاده در واکنش به صحبت‌های خطیب‌زاده مبنی بر اینکه حدودا ۹۸ درصد پیش‌نویس توافق آماده شده است، گفت: من نمی‌توانم مانند آقای خطیب‌زاده درصد آماده شدن پیش‌نویس توافق را اعلام کنم، اما بخش‌هایی از توافق که برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و با عنوان خط قرمز ما محسوب می‌شود، باقی مانده است و آقای باقری باید در دور جدید مذاکرات وین مجددا خط قرمزها و ‌دغدغه‌های جمهوری اسلامی را بیان کند؛ امیدواریم بتوانند در اخذ تصمیمات موفق عمل کنند.  همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: مجلس هرکجا احساس کند مذاکرات با منافع ملت زاویه دارد، قطعا وظیفه‌اش را انجام خواهد داد. مجلس چون توافقی حاصل نشده تنها به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند، از سیاست‌های درست در مذاکرات حمایت می‌کنیم و نقدها و نکات خود را به وزیر امور خارجه منتقل می‌کنیم.

تاکید نمایندگان برحفظ خط قرمزها

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون با حضور امیرعبداللهیان درباره موضوع مذاکرات وین گفت: تاکید نمایندگان بر این بود که باید در مذاکرات خطوط قرمز نظام در نظر گرفته شده و همچنین دستاوردهای هسته‌ای حفظ شود و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز مدنظر باشد.

الزامی به تصویب توافق در مجلس نیست

درهمین حال سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه این جلسه درباره اینکه آیا پیش‌نویس متن نهایی توافق به مجلس ارائه می‌شود، گفت: به لحاظ حقوقی الزامی نداریم که این موضوع در مجلس مصوب شود، اما با توجه به اینکه وزارت خارجه و مذاکره‌کنندگان، ریل‌گذاری مذاکرات جدید را قانون مجلس می‌دانند، گزارشی درباره توافق احتمالی از آنها خواهیم خواست.