توتال 15درصد سهم میدان آزادگان را می‌خواهد

در پی اعلام خبر در اختیار گرفتن بخشی از سهم پروژه آزادگان از سوی شرکت توتال فرانسه، این پروژه وارد فاز جدیدی شده است. به گزارش ایسنا، براساس گزارش‌های موجود، توتال قصد دارد بین ۱۲ تا ۱۵‌درصد از سهم پروژه را در اختیار گیرد.

در حالی که سخنگوی توتال اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد بخشی از سهم پروژه ۲‌میلیارد دلاری آزادگان را از شرکت اینپکس در اختیار گیرد، کارشناسان از این اقدام به عنوان گامی برای تحکیم حضور توتال در ایران یاد می‌کنند.

پاول فلورن، سخنگوی توتال، در این خصوص می‌گوید: ما توافقنامه استراتژیکی با اینپکس ژاپن داریم که شامل خرید بخشی از سهام در صورت توافق خواهد بود. وی با بیان این حال جزئیات بیشتری در این خصوص عنوان نکرده است.

در همین حال سخنگوی شرکت اینپکس نیز رویکردی محتاطانه نسبت به این پیشنهاد در پیش گرفته و می‌گوید: پروژه‌های مشترک بین‌المللی اقدامی عادی در عرصه صنعت است تا پروژه‌های انرژی با مشکلات کمتری به پیش رود. این در حالی است که اینپکس باید توافق سال ۲۰۰۴ خود را با ایران نهایی کند، چرا که تهران مهلتی را تا ۱۵سپتامبر (۲۴ شهریور) برای شرکت اینپکس معین کرده است.

از سوی دیگر به گزارش پایگاه اینترنتی تایمز آن‌لاین، مقامات ایران نیز واکنش مثبتی به این احتمال داشته‌اند. براساس این گزارش، حسین کاظم‌پور اردبیلی، مشاور وزیر نفت ایران، در این خصوص گفته است: اختلافات در زمینه قیمت دیگر وجود ندارد و در زمینه پروژه تفاهم حاصل شده است.

وی افزود: اینپکس، توتال و شرکت ملی نفت ایران این پروژه را اجرا خواهند کرد. این در حالی است که احتمال توافق توتال با اینپکس و نزدیک شدن زمان اجرای پروژه، بر عصبانیت آمریکا که با جدیت به دنبال منزوی کردن اقتصاد نفتی ایران است، خواهد انجامید.