وی روز گذشته با اشاره به مصوبات ستاد در یک توییت نوشت: هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) برنامه‌ریزی کنند.  به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است و چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجدد اوج بگیرد در مورد سفرها تصمیم گرفته خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: بر همین مبنا کلیه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا، کلاس‌های‌شان غیرحضوری برگزار می‌شده است، کلاس‌های آموزشی باید به صورت حضوری برگزار شود.  این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وزارت بهداشت روز گذشته در گزارشی از وضعیت کرونا در کشور در هفته چهارم بهمن ماه، از کاهش بستری‌های ناشی از این بیماری در ۱۷ استان و البته افزایش مرگ‌های کرونایی در عمده استان‌ها خبرداد. بر همین اساس طی یک هفته اخیر ۱۳۹۸ مرگ ناشی از کووید-۱۹ در کشور و در پیک اُمیکرون در کشور ثبت شده است. همچنین جدیدترین نقشه کرونایی کشور از کاهش شهرهای قرمز از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر حکایت می‌کند.  به این ترتیب در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهر در وضعیت زرد و یک شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است. از سوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در حال افزایش است. در همین ارتباط روز گذشته الزامات جدید مترتب بر رنگ‌بندی شهرها نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد. همچنین براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۷هزار و ۳۹ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۶۲۱ نفر از آنها بستری شدند. براساس این خبر در همین بازه زمانی ۲۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.  کاهش شهرهای قرمز که براساس میزان بستری‌ها اعلام می‌شود درحالی اعلام شده که دو روز پیش بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز گفته بود قله بیماری را تا حدودی رد کرده‌ایم.

لزوم اقناع افکار عمومی برای تزریق دز سوم

در کنار تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفرهای نوروزی، رئیس‌جمهور روز گذشته در این جلسه بر ضرورت استمرار توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد و از اعضای ستاد ملی کرونا خواست در راستای اقناع مردم به تزریق دز سوم واکسن بکوشند.  به گزارش «ایسنا»، سید ابراهیم رئیسی از ارائه گزارشی با موضوع کاهشی شدن روند ابتلا و قربانیان موج ششم همه‌گیری کرونا ابراز خرسندی کرد و گفت: البته این مساله به هیچ‌وجه نباید باعث سست شدن اجرای اصول بهداشتی شود.

وی در ادامه برخی اماکن پرخطر برای شیوع کرونا را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: یکی از پرخطرترین محل‌ها برای شیوع کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی است و بنابراین مسوولان مربوطه پیگیر اجرای دقیق پروتکل‌ها از جمله در خطوط هوایی و رعایت مصوبه سقف ۶۰ درصدی در پروازها باشند.

لزوم بازنگری در جریمه‌ها

رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه درباره کیفیت بازدارندگی جریمه‌های در نظر گرفته شده برای عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تصریح کرد: لازم است این جریمه‌ها با هدف افزایش بازدارندگی و ارتقای توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به کرونا مورد بازنگری قرار بگیرند.

تولید واکسن اُمیکرون برکت

در این بین روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که محققان مجموعه دارویی برکت موفق شده‌اند واکسن جدیدی تولید کنند که مشخصا می‌تواند در برابر سویه اُمیکرون بازدارندگی موفق و سطح بالایی داشته باشد. درهمین حال روز گذشته حسن جلیلی، مدیرعامل شرکت شفا فارمد از صدور کد اخلاق برای مطالعه بالینی دز سوم واکسن اختصاصی «امیکرون برکت» خبر داد.

همزمان شمار واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور از ۱۴۱ میلیون دز گذشت. به گزارش «ایسنا»، تا کنون ۶۲ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۷۶۶ نفر دز اول، ۵۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۶۱ نفر دز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۷۳ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۴۱ میلیون و ۶ هزار دز رسید. براساس همین گزارش در شبانه‌روز گذشته ۱۶۸ هزار و ۵۳۷ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.