Untitled-4

 به این ترتیب به نظر می‌رسد گردش همزمان دوجهش کرونا (دلتا و اُمیکرون) پایتخت را با وضعیت عجیبی از نظر شیوع ویروس روبه‌رو کرده است. علاوه بر تهران در هفته اخیر، روند بستری و فوت ناشی از این بیماری در عمده استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است.در همین حال روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه در سویه اُمیکرون هنوز به پیک بستری‌های سرپایی نرسیده‌ایم، تاکید کرد به زودی این پیک فرا می‌رسد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: هر موج جدید کرونا سه پیک ایجاد می‌کند. نخستین پیک مربوط به مراجعات سرپایی، دومین پیک مربوط به بستری‌ها و سومین پیک مربوط به فوتی‌هاست. وزیر بهداشت همچنین از مردم خواست واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. در این میان برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که تا پایان ماه جاری (اسفند ماه) وارد سرازیری موج ششم کرونا می‌شویم. مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: انتظار داریم که طی هفته‌های پایانی سال وارد سرازیری موج شویم، اما نمی‌توان گفت که ۱۰۰ درصد این اتفاق می‌افتد یا خیر.

افزایش مرگ‌های کرونایی

همزمان با افزایش موارد بستری‌ها و به تبع آن افزایش فوتی‌ها در کشور، وزارت بهداشت از افزایش شهرهای قرمز در کشور از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر(افزایش 90شهر قرمز) خبر داد. به این ترتیب براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور در حال حاضر 64شهر در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری آبی نیست. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۱ بیمار کووید‌-‌۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. در همین بازه زمانی ۱۲ هزار و ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند. ۴ هزار و ۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در همین حال به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، براساس آمار موجود در تهران، عمده مرگ‌ومیرها مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌اند.

فوت حتی یک نفر هم زیاد است

همزمان با افزایش بستری‌ها و به تبع آن فوتی‌های کرونایی در کشور، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بر ضرورت اجرای دقیق‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال کنترل‌های هوشمند برای مقابله با روند افزایشی همه‌گیری کرونا تاکید کرد. رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر چند وضعیت کنترل بیماری کرونا در کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما همین میزان از ابتلا و فوتی‌ها نیز بسیار زیاد است و باید برای مقابله با آن اقدام عاجل انجام شود. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور به مسوولان امر تاکید کرد: به هیچ‌وجه اجازه ندهید بالا رفتن آمار مبتلایان و به خصوص قربانیان کرونا، چه برای دست‌اندرکاران و چه برای مردم عادی شود. فوت حتی یک نفر هم به خاطر کرونا زیاد است و نباید اتفاق بیفتد. هرگز نباید توجیهاتی نظیر اینکه در گذشته رقم درگذشتگان به ۷۰۰ نفر هم رسیده بود، سبب عادی‌انگاری شرایط همه‌گیری شود. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم جان مردم و به ویژه کودکان با سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد.

لزوم ارائه تست منفی کرونا برای کارکنان

به دنبال این جلسه، عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا، از تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی مهدهای کودک و تمدید دورکاری مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال به مدت یک هفته دیگر در شهرهای قرمز خبر داد. براساس این مصوبات، کارکنان ادارات باید واکسیناسیون را انجام دهند یا هر ۱۵ روز یکبار تست منفی PCR ارائه دهند.

افزایش مرخصی کرونایی به 7روز

همچنین محسن منصوری، استاندار تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران بر لزوم ممانعت از ورود افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به حوزه مترو و اتوبوس تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در استان تهران موضوع مرخصی برای افراد مبتلا به اُمیکرون هفت روز در نظر گرفته خواهد شد. این هفت روز مربوط به ابتدا تا انتهای دوره بیماری آنهاست که در جلسه دیروز مصوب شد. پیش از این میزان مرخصی کرونا 5روز تعیین شده بود. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: مطالعات اخیر نشان داده که ۵ روز قرنطینه برای اُمیکرون کافی نیست.