معمای قله‌های اُمیکرون

به باور این کارشناسان یکی از دلایل کاهش آمارها طی چند روز اخیر به دلیل کمتر برگزار شدن برنامه‌های گروهی و اجتماعی در چند هفته اخیر به دلیل ترس از ابتلا به اُمیکرون بازمی‌گردد که با در پیش بودن هفته‌های شلوغ بازار و فعالیت‌ها و رفت‌وآمدهای شب‌های پایان سال به زودی جبران خواهد شد. درهمین حال بسیاری از مقامات وزارت بهداشت بر این نظرند که در حال حاضر در میانه پیک ششم هستیم و اُمیکرون هنوز به قله نرسیده است.

در همین ارتباط حمید سوری، اپیدمیولوژیست براین نظر است که هیچ سناریوی قطعی و از پیش تعیین شده‌ای برای وضعیت اپیدمی و سویه اُمیکرون نه در کشور ما و نه در هیچ کجای دیگر دنیا وجود ندارد. آنچه در انتظار هر جامعه‌ای است بستگی به رفتار آن جامعه و نحوه مدیریت اپیدمی در آن جامعه دارد. هر چقدر این رفتار و مدیریت مناسب‌تر و سنجیده‌تر و علمی‌تر باشد طبیعتا طول دوره این پیک کوتاه‌تر خواهد بود و ارتفاع کمتر خواهد بود و جامعه زودتر رها می‌شود در غیر این صورت اپیدمی و پیک ادامه خواهد داشت.

به گزارش تابناک وی افزود: ما اعداد و ارقام موثقی در مورد ابتلا در کشور نداریم، چون نظام بیماریابی فعال در کشور ما وجود ندارد و ما به جامعه مراجعه نمی‌کنیم تا ببینیم چند نفر مبتلا هستند بلکه منتظر هستیم تا ببینیم افرادی که علامت و شکایت دارند مراجعه می‌کنند یا نه؟!

همچنین درحالی که برخی روند نزولی موارد ابتلا بستری را نشانه‌ای از گذر از موج ششم کرونا توصیف می‌کنند، گزارش‌های میدانی از وضعیت بیمارستان‌ها‌، تعداد موارد بدحال بستری در بخش‌های ویژه و ابتلای کودکان و از همه مهم‌تر افزایش مرگ‌های کرونایی روایت دیگری را بیان می‌کند. همچنان که بنابر گزارش روز گذشته وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۵ بیمار جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند؛ رقمی که نشان می‌دهد موارد مرگ‌ومیر به مرز ۲۰۰ نفر رسیده است. سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز با اشاره به آمار صعودی فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران گفت: آمار پذیرش فوتی‌های روزانه کرونا در بهشت زهرا به ۴۵ نفر در روز رسیده است.

بر این اساس پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره احتمال بالا رفتن مرگ‌ومیرهای کرونایی می‌گوید: کشور ما همچنان در سیر صعودی مبتلایان در پیک اُمیکرون قرار دارد و افزایش میزان مرگ‌های کرونایی تا دو، سه هفته آینده دور از انتظار نیست.

زمان رسیدن به قله اُمیکرون

در همین حال حمید عمادی کوچک، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با «ایسنا»‌‌ درباره پیش‌بینی شرایط کرونا در روزهای آتی تاکید کرد: در مورد کرونا پیش‌بینی کار اشتباهی است، اما فکر می‌کنیم با توجه به اینکه آمار روزانه در حال افزایش است و در شاخه صعودی پیک قرار داریم، تا حدود دو هفته آینده به قله پیک ششم می‌رسیم.

از سوی دیگر علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه میزان بستری و فوت ناشی از سویه اُمیکرون دو برابر شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که پیک این سویه ۱۰ اسفند خواهد بود و تصور باطل بی‌ضرر بودن اُمیکرون را باید کنار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: از لحظه‌ای که یک اپیدمی آغاز می‌شود تا به قله یا پیک ابتلا برسیم، زمانی طول می‌کشد. دو هفته بعد از قله ابتلا به پیک بستری ناشی از آن اپیدمی و در نهایت دو هفته بعد از قله بستری برای رسیدن به قله مرگ‌ومیر زمان لازم است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما هنوز به نیمه اول پیک اُمیکرون هم نرسیده‌ایم. ظرف یک یا دو هفته دیگر این احتمال وجود دارد که به قله ابتلا برسیم، دو هفته بعد وضعیت بیمارستان‌ها بحرانی خواهد شد و در نهایت این احتمال وجود دارد که اگر نتوانیم مدیریت کنیم، عید امسال به قله ناشی از ابتلا به اُمیکرون برسیم.

۵درصد فوتی‌ها زیر ۱۸سال هستند

وی همچنین گفت: تاکنون ۵ درصد فوتی زیر ۱۸ سال داشته‌ایم که در سویه دلتا اصلا این‌گونه نبود. نصیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه اُمیکرون کمتر می‌کشد و خطر آن کمتر است. این حرف بر اساس بررسی نسبت فوتی‌های ناشی از اُمیکرون در مقایسه با فوتی‌های ناشی از سویه دلتا بیان شده و از این نظر درست است، چون نسبت کسانی که بر اثر ابتلا به سویه دلتا بستری می‌شوند به نسبت مبتلایان سویه دلتا کمتر است. وی بیان کرد: ولی چون شیوع اُمیکرون به مراتب بیشتر است این بستری و فوت در تعداد بالای ابتلا جبران می‌شود. به عبارتی اگر ما نسبت به سویه دلتا وضعیت بدتری را شاهد نباشیم، وضعیت بهتری هم نخواهیم داشت.

وضعیت تهران، خوزستان و مازندران

 اما وضعیت کرونا در بسیاری از شهرهای کشور از نظر شیوع کرونا بحرانی است. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر تنها در شهر تهران ۴۲۶۶ بیمار در بیمارستان‌های این شهر بستری شده‌اند. تعداد مبتلایان منتقل شده به بخش ویژه در ایران ۱۲۰۰ نفر در تاریخ سه‌شنبه ۲۶ بهمن رسیده است. در این شرایط بسیاری از بیمارستان‌ها با حجم بسیار بالایی از بیماران کرونایی مواجه هستند و احتمال پر شدن تخت‌های بیمارستانی وجود دارد. به گزارش «ایسنا»، با شیوع سویه اُمیکرون، تخت‌های بیمارستان رازی اهواز نیز مملو از بیماران کرونایی شده است.

از سوی دیگر هر چند روند ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان مازندران طی ۵ روز گذشته نزولی شده، اما تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا در این استان کاهشی نداشته و همچنان مانند روزهای اخیر روی مرز دو رقمی مانده است. در حال حاضر ۱۷ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز، دو شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. درهمین ارتباط عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره توقف روند افزایشی آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی در این استان گفت: کاهش آمارهای کرونایی طی روزهای اخیر به هیچ‌وجه نباید در جامعه ملاکی به عنوان عبور از قله موج ششم محسوب شود. زیرا سرایت‌پذیری اُمیکرون بسیار بالاست و طبق رفتاری که از این سویه در کشورهای دیگر مشاهده شد احتمالا در موج ششم کرونا چند قله خواهیم داشت.

مجموع واکسن‌های تزریق شده

همزمان روند واکسیناسیون در کشور ادامه دارد. براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۱ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر دز اول، ۵۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۵۹۴ نفر دز دوم و ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.  بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۸۷ دز رسیده است. همزمان حمید عمادی کوچک، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی‌(ره) نیز با اشاره به بیمارانی که نوع شدید اُمیکرون را تجربه می‌کنند در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: این گروه کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند. در واقع بستری و مرگ‌ومیر واکسن‌نزده‌ها در صورت ابتلا به کرونا، به شکل واضح ۹۰ درصد بیش از سایر گروه‌ها است.

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین سه هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.