وزیر بهداشت این شایعه را که برخی بیمارستان‌ها زباله‌های عفونی خود را آتش می‌زنند، تکذیب کرد و گفت: اساسا به علت مرطوب بودن این زباله‌ها امکان آتش زدن آنها وجود ندارد و حتما باید از دستگاه‌های زباله سوز برای سوزاندن آنها استفاده شود. کامران باقری لنکرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، افزود: به طور کلی در مورد زباله‌های بیمارستانی سیاست قطعی وزارت بهداشت، تفکیک زباله در بیمارستان است و هر مرکز درمانی که این کار را نکند متخلف است و ما هم در ارزیابی‌ها و بازرسی‌ها به این مساله توجه جدی داریم. وی افزود: به مراکز درمانی متخلف که زباله‌های عفونی و غیر عفونی را از هم تفکیک نکنند در مرحله اول تذکر داده می‌شود و در صورت بی‌توجهی آنها به تعزیرات معرفی می‌شوند.

وزیر بهداشت گفت: در بسیاری از شهرهای کوچک هم مراکز درمانی دستگاه زباله سوز دارند. در شهرهای بزرگ نیز بعضی بیمارستان‌ها زباله سوز دارند، آنهایی که این دستگاه را ندارند نیز موظفند با هماهنگی شهرداری زباله‌ها را تفکیک کنند و شهرداری نیز این زباله‌ها را جدا از هم، حمل و دفن می‌کند.

باقری لنکرانی افزود:‌ در شهرهای بزرگ روال بر این‌است که زباله‌های عفونی و غیر عفونی در مرکز درمانی تفکیک می‌شود و شهرداری‌ها در قبال پولی که از وزارت بهداشت می‌گیرند زباله‌ها را به صورت منظم و جداسازی شده دفن می‌کنند.

وی افزود: البته در بعضی مناطق، شهرداری‌ها با این استدلال که تفکیک بیمارستان و مرکز درمانی را قبول ندارد همه زباله‌ها را عفونی تلقی می‌کنند و دوباره آنها را با هم مخلوط و یکجا دفن می‌کنند بنابراین در مورد تفکیک زباله در مبدا و حمل و دفن بهداشتی آن در همه مراکز هنوز با ایده‌آل ها فاصله داریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک زباله‌های بیمارستانی حداقل در ۸۰‌درصد بیمارستان‌ها انجام می‌شود یا نه، گفت: در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی این کار به صورت منظم تری انجام می‌شود اما در بخش‌خصوصی، به خصوص مراکز درمانی کوچک تفکیک زباله اشکال بیشتری دارد و در آنجاها ممکن است میزان تفکیک بهداشتی زباله‌های عفونی و غیر عفونی از این میزان کمتر باشد. وزیر بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که برای حل مساله زباله‌های بیمارستانی نیازمند خرید دستگاه‌های غیر سوز برای مراکز درمانی هستیم که برای این کار حداقل به اعتباری بالغ بر ۷۰‌میلیارد تومان نیازمندیم در حالی که در بودجه امسال فقط حدود ۲‌میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته است.