به گزارش «ایسنا» طحان نظیف ادامه داد: خبر خوش دیگر این است که اصلاحیه یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره‌های آجرپزی تایید شد و امیدواریم این اقدام در قیمت تمام شده مسکن هم تاثیر بگذارد. وی افزود: در لایحه رتبه‌بندی معلمان ابهاماتی وجود داشت که اگر روشن شود، به نفع فرهنگیان و معلمان عزیز است تا در اجرا با مشکلی مواجه نباشد. طحان نظیف افزود: دولت در حد لایحه خود بار مالی این لایحه را قبول کرده است و ما نامه دیگری را دریافت نکردیم؛ بنابراین نسبت به مواردی که در مجلس به مصوبه اضافه شده ایراد داریم. واقعیت این است که اگر این مصوبه شفاف و دقیق نباشد رضایت کسی را در عمل در پی نخواهد داشت. ما در این رابطه همکاری‌های‌مان را با مجلس ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با ۲ ابهام در جلسه شورای نگهبان مواجه شد که قابل رفع است؛ البته مجلس اصلاح کرده و پس از بررسی در جلسه شورای نگهبان اعلام نظر خواهیم کرد.

اصلاحات جامع قانون انتخابات

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامعی است. اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات، نقش‌آفرینی احزاب و... از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود و به دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم. طبیعتا باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه یکی از روسای اسبق پلیس مبنی بر ردصلاحیت یک نماینده مجلس به دلیل سخنرانی علیه خودروسازان و مافیای خودرو گفت: از اینکه چنین مباحثی را مطرح کردند تعجب کردیم.

وی افزود: موضوع را بررسی کردیم و در پرونده این نماینده حتی یک کلمه درباره خودرو و خودروسازی وجود نداشت و در هر دوره‌ای که این فرد در انتخابات شرکت کرده تایید صلاحیت شده و ردصلاحیتی در کار نبوده است. از کسانی که مسوولیت‌هایی دارند هم می‌خواهیم دقیق‌تر و سنجیده‌تر صحبت کنند.

دخالت نمایندگان در انتصابات، خلاف قانون است

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند، گفت: آنان منعی برای نظارت ندارند، اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت داشته باشند. اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود حتما تخلف است و شورای نگهبان حتما در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. نظارت با دخالت فرق دارد و سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است.

ارزیابی شورا از تغییرات لایحه بودجه

به گزارش «ایرنا» وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی شورای نگهبان از تغییرات لایحه بودجه اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز لایحه بودجه در مجلس تصویب نشده و حتی گزارش کمیسیون تلفیق هم به مرحله نهایی تصویب و صحن نرسیده است نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص داشت.

وی ادامه داد: البته هر چه بودجه واقعی‌تر باشد امکان کنترل نظم و انضباط مالی بهتر خواهد بود و ما از این به بعد نکات مجلس درباره بودجه را بیشتر بررسی می‌کنیم و ارائه می‌دهیم. همچنین به گزارش «ایسنا» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر ارائه کارت معافیت رایگان به برخی مشمولین سربازی غایب گفت: در این باره نظر ستاد کل برای شورای نگهبان مهم است و سازوکار قانونی باید طی شود.