محو رنگ آبی از نقشه کرونا

26

 آخرین بار نقشه کرونایی کشور مطابق اعلام اپلیکیشن ماسک روز 27آذرماه آبی بود و دراین تاریخ هیچ نشانی از رنگ نارنجی و قرمز در نقشه نبود. درهمین روز تنها۴۱ نفر براثر ابتلا به کرونا درکل کشور جان خود را ازدست داده بودند و در ۱۷ استان کشور هیچ موردی از فوت ثبت نشده بود. اما نقشه جدید کرونایی کشور که روز پنج‌شنبه منتشر شده است حکایت دیگری از روزهای کرونایی پیش رو دارد. تحلیل این ارقام و رنگ‌بندی جدید کرونایی نشان می‌دهد کشور یک باردیگر در وضعیت بحرانی کرونا قرار گرفته است. همزمان اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت روز گذشته درگزارشی بهترین زمان اعلام وضعیت قرمز کرونا و اعمال محدودیت در کشور، یا همان پنجره یا فرصت طلایی را قبل از قله ابتلا، بستری یا مرگ، دانسته است. بر اساس این گزارش اعمال محدودیت در این زمان از سرعت افزایش مبتلایان، پرشدن یکباره بیمارستان‌ها، کاهش کیفیت خدمات درمانی به علت آمار بالای مراجعان، و درنتیجه، افزایش نسبت مرگ به ابتلا و بستری می‌‌کاهد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر اعلام ماسک، اگر فردی در اثر کرونا فوت کند، مرگ وی چند روز پس از بستری اتفاق می‌‌افتد. به همین دلیل، قله موج بستری حدود دو هفته بعد از قله موج ابتلا و قله مرگ حدود دو هفته بعد از قله بستری اتفاق می‌‌افتد. به این ترتیب باتوجه به شیب تند افرایش مبتلایان و بستری‌ها، منحنی صعودی شمار مرگ و میر در روزهای اخیر شیب کمتری دارد و با این استدلال به نظر می‌رسد اکنون پنجره طلایی برای اعمال محدودیت‌های کرونایی باشد. بر اساس گزارش ماسک، افراد مختلف در مورد زمان اعلام وضعیت قرمز دیدگاه‌‌های متفاوتی دارند. ممکن است مسوول یک پایگاه بهداشت، قله ابتلا را زمان اعلام وضعیت قرمز بداند چراکه مبتلایان سرپایی به اوج می‌‌رسند. رئیس بیمارستان ممکن است قله بستری را به معنی وضعیت قرمز بداند چرا که ظرفیت بیمارستان تکمیل می‌شود. برخی مسوولان محلی یا مردم ممکن است قله مرگ را زمان اعلام وضعیت قرمز تصور کنند. ازهمین رو می‌توان نتیجه گرفت که هنوز تعریف روشنی درکشور برای استفاده ازفرصت پنجره طلایی جلوگیری از سرعت شیوع کرونا به‌رغم گذشت دوسال از ورود این ویروس به کشور وجود ندارد و همین امردرهر پیک کرونا منجر به اشتباه مسوولان امرمی‌شود.

افزایش مبتلایان فراتر از انتظار

همه اینها درحالی است که سرعت شیوع اُمیکرون درکشور، فراتر ازپیش‌بینی‌ها بوده و عملا کشور بایک موج عجیب شیوع کرونا مواجه شده است. دراین بین کارشناسان براین نظرند که به زودی اُمیکرون رکورد ابتلا به دلتا را درکشور می‌شکند.  درهمین ارتباط روز گذشته حمیدرضا ابطحی عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: انتظار می‌‌رفت میزان ابتلاها با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داده بود و سرعت پیشرفت اُمیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش‌بینی می‌‌شد. به گزارش «ایلنا»، وی درعین حال گفت: البته سرعت افزایش تعداد بیماران بدحال این‌گونه نبوده و سریع‌تر از پیش‌بینی‌‌های اولیه پیش نرفته است.

کوچک‌ترین علامت سرماخوردگی «اُمیکرون» است

درهمین حال با توجه به افزایش قابل‌توجه بیماران مبتلا به اُمیکرون درکشور، علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران، ازمردم خواست تا کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را اُمیکرون در نظر بگیرند و منتظر درگیری ریه و سی‌‌تی اسکن نباشند. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: درگیری ریه به ندرت در مبتلایان رخ می‌دهد و بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی گلو و نای را درگیر می‌کند. وی افزود: یکی از علائم شایع ابتلا به اُمیکرون تغییر تن صدا یا خشونت در صداست و مانند نوع دلتا از بین رفتن حس بویایی رخ نمی‌‌دهد. البته هنوز هم ممکن است تعداد اندک و محدودی به سویه دلتا مبتلا شوند.

میزان تست‌های مثبت کرونا درتهران

همزمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به شیوع بالای کرونا با سویه اُمیکرون تاکید کرد: بالا رفتن و مثبت شدن تست‌‌های پی‌‌سی‌‌آر در مراجعان سرپایی نشان‌‌دهنده چرخش بالاتر ویروس است.

به گزارش «ایسنا»، علیرضا زالی با اشاره به اینکه با احتساب اینکه تعداد بیماران بستری با تشخیص کرونا در تهران به عدد دو هزار و ۳۵۷ بیمار می‌رسد افزود: قریب ۶۹۹ نفر از این بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

زالی تاکید کرد: به طورکلی در مجموع ۴۸‌درصد تست‌های pcr هفته گذشته شهروندان تهرانی که به مراکز درمانی یا سرپایی مراجعه داشته‌اند مثبت بوده، این درحالی است که این عدد در مقایسه با هفته گذشته عدد ۱۰ تا ۱۵‌درصد اعلام شده بود.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا بین کودکان

ازسوی دیگر همزمان با افزایش شیوع سویه اُمیکرون و آغاز پیک ششم کرونا در ایران، کودکان و نوجوانان اهداف جدید کرونا هستند. حمیدرضا ابطحی عضو کمیته علمی کشوری کرونا دراین خصوص بابیان اینکه مراجعات به بیمارستان‌های کودکان نسبت به قبل بسیار افزایش یافته است گفت: دو نگرانی وجود دارد، نگرانی اول بیشتر در زمینه کودکان و نوجوانان است زیرا بخش‌‌های مراقبت‌‌های ویژه کودکان در کشور بسیار محدود است و در برخی از دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور نسبت به وضعیت شیوع کرونا در میان کودکان اعلام بحران کرده‌اند.  به گزارش «ایسنا»، وی افزود: از سوی دیگر هنوز ‌درصد قابل‌توجهی از کودکان واکسینه نشده‌‌اند که همان‌طور که می‌‌دانید کمیته علمی پیشنهاد کرده است کودکان ۵ تا ۱۲ سال سریعا واکسینه شوند. به گفته وی احتمال بحرانی شدن وضعیت وجود دارد.

آمادگی ۱۰۰‌درصدی مراکز درمانی

ازهمین رو بهرام عین الهی وزیر بهداشت، ازآمادگی ۱۰۰‌درصدی مراکز درمانی کشور و کارکنان تمام بیمارستان‌‌ها برای مقابله با اُمیکرون خبرداده است. وی بابیان اینکه راه اصلی مقابله با اُمیکرون مقاوم کردن مردم از طریق واکسیناسیون است تاکید کرد: واکسیناسیون ویروس اُمیکرون را از بین نمی‌‌برد اما می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر آن بکاهد. به گزارش «ایرنا» کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، نیز از ابلاغ مصوبات اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به معاونت‌‌های بهداشت دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و اعلام آماده‌باش به همه مراکز بهداشتی کشور با ورود به موج ششم کرونا خبر داد.

مجموع واکسن‌‌های تزریق شده

تاکید وزارت بهداشت بر واکسیناسیون درحالی است که تاکنون تنها ۱۹‌میلیون و ۲۳‌هزار و ۵۴۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌‌اند. همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱‌میلیون و ۲۰‌هزار و ۴۸۷ نفر دُز اول و ۵۴‌میلیون و ۴۰۵‌هزار و ۲۴۳ نفر دُز دوم را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۳۴‌میلیون و ۴۴۹‌هزار و ۲۷۰ دُز رسیده است.

زمان قرنطینه اُمیکرون

درهمین حال با توجه به شدت سرایت‌پذیری اُمیکرون، علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران گفت: در مورد اُمیکرون می‌‌گوییم ۵ روز بعد از ابتلا و قرنطینه افراد می‌توانند به زندگی عادی بازگردند و با توجه به حجم بالای ابتلاها تست PCR دیگر ارزش خود را از دست می‌دهد.  وی افزود: با توجه به سرایت‌‌پذیری بالای سویه اُمیکرون ویروس کرونا و مدت قرنطینه کوتاه‌‌تر آن، زمان کافی برای اخذ تست PCR وجود ندارد؛ بنابراین اگر پاسخ رپید تست یک فرد، دو بار متوالی در یک ۲۴ ساعت منفی شود، می‌توان گفت که کرونا ندارد و این کار در دوره پیک می‌تواند جایگزین PCR شود.

روش‌های متفاوت برای اعمال محدودیت

دراین بین عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا افزود: موج ششم کرونا در کشور آغاز شده و طبیعتا طی روزهای آتی باید محدودیت‌هایی برای جلوگیری از افزایش سرعت سرایت بیماری اعمال شود، اما در موج ششم با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا روش‌های اعمال محدودیت‌های کرونایی تفاوت‌‌هایی دارد و تا حدودی تعدیل می‌شود.  به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌‌های اعمال محدودیت در موج ششم مربوط به برپایی محافل و تجمعات فرهنگی و اجتماعی است که مقرر شد با ۲۰‌درصد ظرفیت فضاها برقرار باشند. البته این سقف ظرفیت در برخی اظهارنظرهای شفاهی تا ۳۰‌درصد هم اعلام و اجازه داده شده است، اما در متن مصوبه ۲۰‌درصد ظرفیت مدنظر است.

شیراوژن درباره احتمال اعمال محدودیت اصناف و کسب و کارها با توجه به روند افزایشی آمارهای کرونایی در سراسر کشور نیز گفت: با توجه به اینکه اکثریت اصناف و مشاغل واکسیناسیون را انجام دادند فعلا تصمیمی برای ایجاد محدودیت در فعالیت اصناف و کسب و کارها نداریم، اما رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی به روال سابق و استفاده از ماسک در واحدهای صنفی الزامی است. در صورتی هم که نیاز به تصمیمات جدیدتر و جدی‌‌تری بود متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌شود.

میزان ماندگاری کرونای اُمیکرون

ازسوی دیگر حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت‌‌وگو با «ایسنا»، درباره میزان ماندگاری کرونای اُمیکرون روی سطوح و پوست، گفت: مطالعات جدید نشان داده است که ماندگاری اُمیکرون روی پوست و سطوح چند برابر واریانت دلتا و واریانت‌‌های قبلی است.

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: واریانت‌‌های قبلی کرونا هیچ‌کدام بیش از ۲۰ ساعت روی پوست و سطوح نمی‌‌ماندند، اما در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد که اُمیکرون ممکن است حتی تا هشت روز روی پوست و سطوح بماند.