مالیات بر سود تقسیم‌نشده صفر شد

در این میان، تلفیق به وزارت صمت تکلیف کرد تا مجوز معادن تعطیلی را که در اختیار دارد، در قالب شرکت‌ها‌ی سهامی عام در بورس بفروشد. بنا به اعلام زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق، وزارت صمت پس از ابلاغ این قانون چهار ماه مهلت دارد تا معادنی  را که یک سال تعطیل بوده‌اند تعیین تکلیف کند و در بورس بفروشد. بنا به این مصوبه کمیسیون تلفیق، مجوز معادن مشمول، به‌طور خودکار باطل می‌شود و باید گزارش عملکرد وزارت صمت در این خصوص حداکثر تا ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارسال شود.

مالیات سود تقسیم‌نشده، صفرشد

 به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نمایندگان برای تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌‌های جدید شغلی مقرر کردند که در سال ۱۴۰۱ مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم‌نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌‌یابد، مشمول مالیات با نرخ صفر شود. خانه ملت به نقل از رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد نمایندگان برای جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل‌گیرنده کالایی با پیوست یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند. براین اساس و برای توسعه ابزارهای مالی و آسان‌سازی معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، نرخ مالیات ارزش افزوده تمام کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، تا زمانی که در هر یک از بورس‌‌های کالایی خرید و فروش شوند، صفر است.

تشکیل کمیته تامین مالی پروژه‌ها‌ی نیمه تمام

کمیسیون تلفیق همچنین مصوبه مهمی برای پروژه‌های نیمه تمام داشت. اعضا‌ی این کمیسیون  در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه و تبصره ۷، موافقت کردند تا برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه و پروژه‌های پیشران کمیته‌‌ای مرکب از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، دستگاه اجرایی ذی‌‌ربط، نمایندگان صندوق توسعه ملی، شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها تشکیل شود.

اعطای خودروی اقساطی به جانبازان

 همچنین بنا به پیشنهاد اعضای تلفیق، مقرر شده است وزارت صمت دو خودرو‌ساز سایپا و ایران خودرو را مکلف کند تا از محل تولیدات محصولات ملی، به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان۵۰ تا ۷۰ درصد و فرزندان شهدا با داشتن معرفی‌نامه از بنیاد شهید، به صورت اقساطی خودرو بفروشد. نرخ سود این اقساط ۴ درصد و مدت بازپرداخت اقساط نیز ۵ ساله تعیین شده است.

تخصیص ۱۰ درصد از درآمد واردات خودرو به مناطق محروم

همچنین به گزارش خانه ملت، علی موسوی رئیس کمیته تخصصی مناطق محروم کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی نیز از موافقت این کمیسیون برای تخصیص۱۰ درصد از منابع حاصله از واردات خودرو به حمایت از اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی خبر داد و گفت: پیشنهاد اولیه ما تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان برای این موضوع بود که با توجه به اینکه منابع حاصل از واردات خودروهای سنگین و راهداری امکان تغییر و افزایش دارد، ما عدد ۱۰درصد را تعیین کردیم تا منابع بیشتری به ایجاد اشتغال در مناطق محروم اختصاص یابد. به گفته موسوی، کمیته مذکور موظف است، نسبت به طراحی روش‌ها و ابزارهای تامین مالی پروژه‌های یاد شده به شورای اقتصاد اقدام لازم را انجام دهد، پیشنهادهای کمیته مزبور نیز با تصویب شورای اقتصاد برای تامین مالی این پروژه‌ها لازم‌الرعایه است.

مهلت یک ساله رفع تعهدات ارزی

تلفیق همچنین دیروز مصوبه‌ای  برای پروژه‌های فنی و مهندسی داشت. به گفته سخنگوی این کمیسیون و به موجب این مصوبه، جزئی به بند (ق) تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه شد که با استناد به آن حداکثر فرصت رفع تعهد ارزی کالاها و تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی یک سال پس از دریافت صورت وضعیت تایید شده، توسط سازمان توسعه تجارت تعیین شد. به گفته زارع، رفع تعهد ارزی در پروژه‌هایی که به صورت اعتبار تامین‌کننده اجرا می‌شود، پس از تحویل قطعی پروژه با تایید سازمان توسعه تجارت است و در هر صورت صادر‌کننده موظف است در پایان مهلت فوق‌الذکر ارز حاصل از صادرات را به هر یک از روش‌های قابل قبول از جمله فروش در سامانه‌های واردات در برابر صادرات اقدام کند. زارع گفت: در این جلسه وزارت نیرو را مکلف کردند، برای کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز با استفاده از‌سازو‌کار بیع متقابل با مشارکت بخش غیردولتی منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل صرفه‌‌جویی شده از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع را در اختیار سرمایه‌‌گذار و در محل مصرف جهت استفاده در مصارف صنعت اختصاص دهد.

تعیین نرخ ۳۰ ریالی پیامک

همچنین به استناد مصوبه تلفیق، اپراتورهای مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰  ریال از استفاده‌‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب خزانه‌‌داری کل کشور واریز‌‌ می‌کنند و درآمد حاصله تا سقف یک‌‌هزارمیلیارد ریال برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی و پنج هزار میلیارد ریال مابقی نیز صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد. به گفته زارع، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتور)‌های ارائه‌‌دهنده خدمات مخابراتی پس از پایان قرارداد فعلی آنها به میزان ۲ درصد افزایش یافته و منابع درآمدی حاصل از این افزایش از هر اپراتور، تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری صرف توسعه زیرساخت همان اپراتور در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌شود. وی گفت: منابع حاصل از حق‌‌السهم دولت از کارورها و ‌‌شرکت‌‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مازاد بر یکصد و۱۶ هزار میلیارد ریال صرف مواردی همچون حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی، توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن، توجه به توسعه هوش مصنوعی و شبکه ملی اطلاعات خواهد شد.

تخصیص ۱۰درصد از عوارض بازی‌ها‌ی خارجی به سازمان بسیج

همچنین نمایندگان از محل اخذ عوارض از عرضه‌‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول مبلغ ۱۰ درصد برای تولید بازی‌های رایانه‌‌ای به سازمان بسیج اختصاص دادند. بنا به اطلاعات موجود، کمیسیون تلفیق بودجه همچنین ۵ هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در راستای توسعه و نگهداری و به روز‌رسانی سامانه قرارداد الکترونیک وکالت اختصاص داد. از سوی دیگر با استناد به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای ایجاد شده در بحث عوارض سیگار به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت تا در تامین تجهیزات ایستگاه‌های ایست و بازرسی گشت‌‌های انتظامی اولویت‌‌دار به مصرف برسد.

همچنین نمایندگان موافقت کردند تا یک درصد از محل درآمدهای حاصل از عوارض واردات خودرو و فروش سیگار  به شکل مساوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.