به گزارش «ایرنا» رئیسی همچنین بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: لازم است ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای مردم به شکل گسترده‌تری تبیین شود تا آمار واکسیناسیون دز مراقبتی نیز به آمار تزریق دزهای اول و دوم واکسیناسیون سراسری برسد.

رئیسی تصریح کرد: ستادهای استانی مقابله با کرونا این اختیار را دارند تا در شرایط خاص و بنا به ضرورت محلی در چارچوب برنامه‌های کلی ستاد ملی، نسبت به اعمال محدودیت در بخش‌ها و شهرستان‌های هر استان تصمیم بگیرند و اجرا کنند. تصمیم‌گیری درباره شاخص رنگ‌بندی و اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز و اصناف در کشور باید براساس شرایط جدید باشد و به‌روزرسانی شود.

وی در عین حال تاکید کرد: تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها به شکل سابق و شاخص‌ها‌ی قبلی، نباید تکرار شود، چرا که سبب زیان‌های فراوان از جمله افت‌ تحصیلی بسیار بالا شده است. ستادهای استانی مقابله با کرونا فقط حسب ضرورت می‌توانند مدارس هر بخش یا شهرستان را برای مدتی که لازم است، تعطیل کنند.

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین مصوب شد که با توجه به افزایش شیوع کرونا، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات بدون حضور تماشاگران برگزار شود. همچنین اعضا تصمیم گرفتند که شاخص‌های تعیین رنگ‌بندی شهرها و نیز محدودیت‌ها و آثار مترتب بر این رنگ‌بندی‌ها در جلسات کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌روز و سپس در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شود.

سیر نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی

همزمان با توصیه‌های رئیس‌جمهور در پیک ششم کرونا در کشور، در حال حاضر هفت شهر در کشور به رنگ قرمز درآمده‌اند. براساس نقشه کرونایی کشور قم، کاشان در اصفهان، فردوس در خراسان جنوبی و ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز در یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۱۷ شهر در وضعیت زرد کرونایی هستند. گزارش‌ها نیز از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد حکایت می‌کند و در کنار همه اینها بسیاری از مراکز تجمعی مانند سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی و باشگاه‌های ورزشی و مراکز خرید در حال فعالیت هستند.  در همین راستا روز گذشته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شامل بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تهویه در محیط‌های سربسته عمومی به‌شدت نزولی شده است. به گزارش «ایرنا» این گزارش می‌افزاید: روند رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی از ۲۲ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که مراکز ورزشی، بدترین شرایط را دارند.  در همین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۷۵۴ نفر بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر هزار و ۳۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

سیر صعودی آمار مبتلایان

وزارت بهداشت، روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود سویه اُمیکرون کرونا در ایران را تایید کرد و در نهایت روز پنج‌شنبه با افزایش میزان شهرهای قرمز و نارنجی و ‌محو تدریجی رنگ آبی نقشه کرونایی کشور، وزیر بهداشت آغاز پیک ششم کرونا را تایید کرد. در همین حال روز گذشته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کرونا گفت: نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است. او با بیان اینکه به نظر می‌رسد هفته‌های آینده سخت خواهد بود، تصریح کرد که باتوجه به سرعت بالای موارد ابتلا، به سرعت به عددی شش رقمی و بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهیم رسید.

ازسوی دیگر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ اعلام کرد: اُمیکرون تا ۸۰ درصد موارد بدون علامت و علائم آن شبیه سرماخوردگی است.

وی روز گذشته در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با اشاره به سیر صعودی آمار اُمیکرون در کشور افزود: این تعداد افرادی که شناسایی شده‌اند، تست داده‌اند.  عضو کمیته علمی کشوری کووید-۱۹‌ در ارتباط با وضعیت مرگ و میر بیماران مبتلا به اُمیکرون، گفت: درصد مرگ و میر اُمیکرون نسبت به دلتا خیلی کمتر است، اما تعداد فوتی‌ها به دلیل افزایش آمار مبتلایان، بیشتر خواهد شد.

به گزارش انتخاب، پیام طبرسی با اشاره به اینکه سویه اُمیکرون بیشتر بخش فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند، تاکید کرد: نباید در این مساله ساده‌انگاری شود چرا که ممکن است برای یک نفر با یک سرماخوردگی ساده هیچ اتفاقی نیفتد، اما برای دیگری عواقب خوبی در پی نداشته باشد. همچنین علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه امواج جدید پیک ششم کرونا در راه است، اظهار کرد: در هفته‌های آتی با سیری فزاینده با افزایش آمار مبتلایان روبه‌رو خواهیم شد.

میزان تزریق واکسن

براساس اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دز رسید.

نظر وزارت بهداشت در مورد آسترازنکا

همزمان با انتشار برخی خبرها در مورد واکسن آسترازنکا، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: واکسن آسترازنکا از جمله واکسن‌های موثر علیه بیماری کرونا بوده که صدها میلیون دز آن در دنیا و حدود ۱۱ میلیون دز در ایران استفاده شده است.

به گزارش «ایرنا» وی در صفحه توییتر خود در مورد برخی اخبار درباره عوارض واکسن آسترازنکا نوشت: از ابتدا وزارت بهداشت اعلام کرده بود که به دلیل برخی عوارض نادر، در گروه سنی زیر ۵۰ سال سایر واکسن‌ها ارجح هستند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر و فراهم شدن انواع واکسن‌ها، توصیه کشوری اولویت دادن مصرف به نوبت دوم‌(تکمیل دو نوبت) و واکسیناسیون مسافران پس از کسب رضایت از افراد بوده است.