رشد نگران‌کننده آمار مبتلایان به کرونا در کشور

بنا به اعلام وزارت بهداشت، در چند روز گذشته تعداد مبتلایان روزانه کرونا به کمتر از دو هزار نفر رسیده بود، اما با صعودی نگران‌کننده، بار دیگر از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است. با آمار مبتلایان و فوتی‌های دیروز، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

به گزارش «ایسنا» طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱هزار و ۸۵۱ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۹ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۶ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ نفر رسید. هزار و ۲۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۴ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۸۰۰ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت قرمز، ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ابتلای ۳ روزه افراد به سویه اُمیکرون

 همچنین «ایسنا» در خبری دیگر به نقل از یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مانع از ابتلای فرد به کووید-‌۱۹ نخواهد شد، بلکه از شدت بیماری می‌کاهد، گفته است در حال حاضر سویه غالب در کشور اُمیکرون است و زمان درگیر شدن یک فرد به این سویه به یک و نیم تا سه روز کاهش یافته است.

او با بیان اینکه جهش‌های این ویروس دستخوش تغییراتی شده، اعلام کرده است که آخرین جهش این ویروس، اُمیکرون است.

 به گفته پناهی، این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، ولی این زمان در سویه اُمیکرون به یک و نیم تا سه روز رسیده است.

پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌های بیمارستانی و ICU‌ها را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید نام برد و یادآور شد: سویه اُمیکرون هر چند سرعت انتشار بالایی دارد ولی شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به تولید واکسن‌ها برای مقابله با این ویروس بر اساس پلتفرم‌های مختلف، واکسن‌های سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک و نورا را از جمله واکسن‌هایی دانست که در پلتفرم‌های mRNA یا به صورت نوترکیب از آن استفاده می‌شود.

میزان اثر‌گذاری واکسن‌ها

همچنین پناهی به مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ایمنی‌زایی واکسن‌ها اشاره کرد و گفت: در این مطالعات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصد، واکسن برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک پیشگیری ۷۵ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر هستند.

به گفته این مقام مسوول، واکسن سینوفارم ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا فرد به کووید-‌۱۹ موثر است.

واکسن‌های مورد حمایت وزارت بهداشت

پناهی در ادامه افزود: تاکید همواره بر این است که دریافت واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست و همیشه در کنار واکسیناسیون بر مساله ماسک زدن درست و دوری از تجمعات نیز تاکید شده است. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرم غالب ویروس کرونا در ایران را اُمیکرون نام برد و یادآور شد: واکسیناسیون، میزان ابتلای افراد به این بیماری را کم نمی‌کند. زیرا دیده شده افرادی که حتی ۳ دز را دریافت کرده‌اند، مبتلا شده‌اند. ولی شدت بیماری در این دسته از افراد به‌شدت کاهش می‌یابد و از بستری شدن آنها در بخش‌های بیمارستانی و ICU کم می‌شود. وی به وضعیت تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: تنها واکسن وزارت بهداشت، واکسن تولید شده در انستیتو پاستور است، ولی در کنار آن دانشگاه بقیه‌الله نیز واکسن تولید کرده و در کنار آن واکسن‌هایی چون فخرا و برکت نیز تولید شده است.

استقرار موج ششم کرونا در فارس

مقایسه آمارهای ابتلای روزانه به کرونا د‌ر کشور نشان می‌دهد که موج ششم کرونا در راه استان فارس است. به گزارش «ایسنا» سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ستاد مدیریت کرونا در علوم پزشکی شیراز، افزایش محسوس آمارهای ابتلا در محدوده شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه خبر داده و گفته است که طی ۴۸ ساعت گذشته، بیش از دو هزار نفر به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا در فارس مراجعه کرده‌اند که نشان از چرخش سویه جدید کرونا در جامعه است.