روز گذشته نیز مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اُمیکرون است، گفت: درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. به گزارش «ایسنا» یونسیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم از نظر حضور در اجتماعات و... بسیار پایین آمده است. از طرفی نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سخت‌گیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند. وی درباره وضعیت واکسن‌نزده‌ها گفت: بالای ۱۰ درصد جمعیت واجد شرایطی که باید واکسن تزریق می‌کردند، این اقدام را انجام نداده‌اند. همچنین از کل جمعیت کشور هم ۵/ ۱۶ میلیون نفر کودک زیر ۱۲ سال واکسن تزریق نکرده‌اند. این تعداد می‌توانند آلوده شوند و درصد عمده‌ای از آنها می‌توانند دیگران را آلوده کنند و از این نظر نگرانی وجود دارد. یونسیان درباره ویژگی‌های پیک ششم کرونا گفت: یکی از ویژگی‌های پیک ششم کرونا این است که تعداد زیادی از افراد بدون علامت یا کم علامت مبتلا می‌شوند، اما افرادی که واکسن تزریق نکرده باشند، ممکن است که درصد موارد شدید بیماری در آنها بیشتر باشد. بنابراین افراد واکسن نزده یا افرادی که واکسیناسیون‌شان کامل نشده است، در خطر بیشتری هستند.

مرگ سه نفر در یزد

در همین حال به دنبال اعلام فوت سه سالمند مبتلا به اُومیکرون در کشور از سوی محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز گذشته محسن میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون در استان خبر داد و گفت: متاسفانه تاکنون سه نفر در استان یزد به دلیل ابتلا به اُمیکرون فوت کردند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دو نفر از افراد فوت شده ساکن یزد و یک نفر ساکن شهرستان اردکان بود. روز یکشنبه هاشمی از فوت این سه نفر به دلیل عدم تکمیل واکسیناسیون خبر داده بود.

افزایش اُمیکرون در اهواز

از سوی دیگر مهران احمدی بلوطکی، دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به وضعیت شیوع اُمیکرون از غالب شدن سوش اُمیکرون در این شهر خبر داد.  به گزارش «ایسنا»‌ وی اظهار کرد: اکثر بیماران مبتلا به اُمیکرون در خوزستان سرپایی هستند و حال مساعدی دارند، اما زمانی که موارد سرپایی افزایش پیدا می‌کنند، خود به خود موارد بستری نیز افزوده می‌شود و اکنون شاهد افزایش جزئی موارد بستری هستیم. وی افزود: تاکنون در خوزستان مرگ‌ومیر ناشی از اُمیکرون نداشته‌ایم اما روزانه به موارد ابتلا به این سوش افزوده می‌شود.

کمبود ۲  واکسن

اما در حالی که سویه جدید کرونا در حال پیشروی در کشور است، با وجود توصیه وزارت بهداشت مبنی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اکثر مراکز با کمبود واکسن‌های آسترازنکا و حتی واکسن پاستو کوک مواجه هستند. این در شرایطی است که بنابه توصیه وزارت بهداشت افرادی که دزهای اول و دوم خود را از واکسن آسترازنکا استفاده کرده‌اند می‌توانند برای دز سوم از این دو نوع واکسن یا اسپوتنیک‌وی استفاده کنند که هر سه این واکسن‌ها در اکثر مراکز کمیاب است. طبق اعلام وزارت بهداشت از هفته آینده قرار است آسترازنکای اهدایی از ژاپن و یونان بین مراکز واکسیناسیون توزیع شود. پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود که دیگر نیازی به واردات واکسن نیست و موجودی واکسن‌ها برای دزهای سوم نیز کفایت می‌کند. اما به نظر می‌رسد دو واکسن سینوفارم و برکت بیشترین موجودی واکسن‌های انبار شده باشد و در صورت نیاز به باقی واکسن‌ها همچنان با کمبود مواجه خواهیم بود. تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۶۸۵ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۱۲ نفر دز دوم و ۱۲ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۹۷۸ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به  ۱۲۶ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۷۵ دز رسیده است.