در همین ارتباط، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود درباره آخرین روند مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: پیشرفت‌‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده اما برهه حساسی است. اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به پایبندی دوجانبه (به برجام) نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.

به گزارش «ایسنا»، باوجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که هیچ ضرب الاجلی برای گفت‌وگوهای وین وجود ندارد و مذاکره‌کنندگان تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه خواهند داد، جن ساکی تلاش کرد در اظهارات خود حس فوریت و نبود زمان کافی برای حصول توافق را القا کند.

او در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران افزود: مساله اصلی این است که رئیس‌‌جمهور بایدن اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌‌ای دست پیدا کند. اما آنها (ایرانی ها) پیشروی کرده‌اند. چند هفته پیش، رئیس‌‌جمهوری از تیم خود خواست که گزینه‌‌های مختلفی آماده کنند. آنها این کار را انجام داده‌‌اند و واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است. بنابر گزارش وب‌سایت کاخ سفید، جن ساکی همچنین در این نشست خبری از اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام انتقاد و تاکید کرد که او مقصر تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران است.

او گفت: به هیچ وجه قدردان تصمیم رئیس‌جمهور سابق برای خروج از توافق هسته‌ای نیستیم، هرچند که او وعده داده بود به توافق قوی‌تری دست خواهد یافت و اجازه پیشروی به ایران را نخواهد داد. دقیقا همان چیزهایی که پیش‌بینی می‌کردند اتفاق نخواهد افتاد، رخ داده است و به همین دلیل است که ما اکنون در این وضعیت قرار داریم.

تلاش مجدد فرانسه برای ایفای نقش پلیس بد

همزمان وزیر امورخارجه فرانسه گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین به دست آمده است اما سرعت این پیشروی‌‌ها بسیار کُند است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پولیتیکو، ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روند این رایزنی‌ها انتقاد و اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرد.

لودریان مدعی شد: سرعت پیشرفت در مذاکرات بسیار کند است. دو گزینه وجود دارد؛ اینکه خیلی سریع به برجام بازگردیم یا اینکه یک بحران هسته‌ای جدید با ایران را بپذیریم. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: من این زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورم، چراکه همه چیز برای رسیدن به یک توافق بسیار کند پیش می‌رود و اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، هیچ چیز برای مذاکره باقی نمی‌ماند، زیرا ایران به تولید مواد شکافت‌پذیر ادامه می‌دهد و می‌تواند به زودی به نقطه‌ای برسد که دستیابی به سلاح هسته‌ای در آن ممکن است. در نتیجه هدف مذاکرات بی‌اثر خواهد بود. این در حالی است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس خبری تاکید کرد که امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین وجود دارد.

آغاز فعالیت «کارگروه تدابیر اجرایی»

طی هفته گذشته، پیشرفت‌‌های اندکی در موضوعات اصلی مورد گفت‌وگو در مذاکرات وین حاصل شده و تشکیل کارگروه تدابیر اجرایی را نیز باید از نتایج آن دانست، لیکن به دلیل تداوم تحرک ناکافی طرف‌‌های غربی همچنان کُندی تصنعی برفرآیند گفت‌وگوها حاکم است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «کارگروه تدابیر اجرایی» به عنوان سومین کارگروه پیش‌بینی شده در مذاکرات وین، عصر چهارشنبه هفته گذشته تشکیل جلسه داد و کارشناسان هیات‌‌های حاضر برای اولین بار گفت‌وگوها را در چارچوب وظایف این کارگروه آغاز کردند. تشکیل اولین جلسه «کارگروه تدابیر اجرایی» می‌تواند نشانه‌ای ازحرکت رو به ‌‌جلو در دو کارگروه فعال دیگر یعنی «هسته‌‌ای» و «تحریم» باشد.

به عبارت دیگر باید در مورد محورهای« اجرایی» در دو کارگروه هسته‌ای و تحریم اشتراکاتی به وجود آمده باشد تا لازم باشد برای پیگیری آنها پیش‌بینی« تدابیر» شود. اگرچه ضلع غربی میزمذاکرات همچنان با طرح کلید واژه «محدودیت زمان»تلاش می‌کند که بی‌تحرکی و فقدان مسوولیت‌پذیری خود را با فشار به تیم مذاکره‌کننده ایران برای عدم‌پافشاری بر اصول بنیادین خود جبران کند. لیکن اخبار رسیده به «نور نیوز» از اتاق مذاکرات حاکی‌است که ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی عملا راه هرگونه بهانه جویی از سوی طرف‌های غربی را بسته است.

طی هفته گذشته به اذعان همه طرف‌های حاضر در مذاکرات، پیشرفت‌های اندکی در موضوعات اصلی مورد گفت‌وگو حاصل شده و تشکیل کارگروه تدابیر اجرایی را نیز باید از نتایج آن دانست لیکن به دلیل تداوم بی‌مسوولیتی و تحرک ناکافی طرف‌های غربی همچنان کُندی تصنعی بر فرآیند گفت‌وگوها حاکم است.

بازگشت موقت مذاکره‌‌کنندگان ارشد به پایتخت‌‌ها

به موجب تفاهم انجام‌‌ شده میان روسای هیات‌‌ها، مذاکره‌‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه ۲۴ دی برای انجام امور مربوط به سمت‌‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌‌ها، موقتا به پایتخت‌‌هایشان باز خواهند گشت. این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در دو هفته اخیر که مذاکرات بدون توقف و با جدیت بیشتری دنبال شده است، روند رو به جلو اما کند است. «راستی‌‌آزمایی» و «تمهیدات اجرایی» برای رفع تحریم‌ها دو موضوعی بوده که در روزهای اخیر در اولویت و در دستور کار مذاکره‌‌کنندگان در وین قرار داشته است.