در پی افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه در ابتدای سال بهای این کالا در بازار به شدت افزایش یافت، ولی پس از مدتی بهای بسیاری از گوشی‌ها به حالت اول بازگشت. این روزها بازار گوشی‌های دست‌دوم هم داغ شده است. به گزارش خبرگزاری «فارس»، بسیاری از فعالان بازار گوشی تلفن‌همراه و کارشناسان این امر معتقد هستند که یکی از دلایل اصلی که ماه‌های گذشته سبب افت قیمت گوشی در بازار شد، بحث تولید داخلی بود، اما این حباب اکنون ترکیده است. مردم و بازاریان احتمال می‌دهند که گوشی وطنی شاید امسال به بازار نیاید. در عین حال برخی اخبار حکایت از تولید گوشی ظرف دو سه ماه آینده دارد.

افزایش ناگهانی تعرفه گوشی خود از عوامل مهم در ایجاد تنش در بازار زود رنج گوشی تلفن‌همراه به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند: «دولت باید قبل از انجام این امر به عواقب آن هم توجه می‌کرد. چرا دولت به مشاوره با دست‌اندرکاران این صنعت نپرداخت.»

در حال حاضر از جمع سه شرکتی که قرار بود با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی اقدام به تولید گوشی کنند هیچکدام به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. حتی گویا برنده‌های معتبر دنیا از تولید در کشور سرباز می‌زنند و دلیل را بالا بودن تعرفه s.k.d بیان می‌کنند. شاید در نهایت با شریک قدیمی و یارغار خودمان همان چینی‌ها در نهایت برای تولید گوشی وطنی به تواق برسیم.

این گزارش حاکی است: بازار گوشی تلفن‌همراه در خیابان جمهوری طی روزهای اخیر به شدت تغییر روش داده است.در حال حاضر اکثر مغازه‌های فعال در این بازار نوشته «گوشی دست‌دوم خریداریم» را بر روی شیشه خود چسبانده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ داده که شاید نیمی از همین مغازه‌ها در ماه‌های گذشته خریدار گوشی دست دوم نبودند.

یکی از فروشنده‌های گوشی تلفن‌همراه در همین رابطه می‌گوید: «مردم پول خرید گوشی نو را ندارند. از طرفی واردات با تعرفه ۶۰درصدی گوشی را گران‌تر کرده است. یعنی مردم مجبورند که حدود ۲۰ تا ۵۰درصد بیشتر پول برای خرید گوشی بپردازند.»

وی ادامه می‌دهد: «مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید گوشی نو با قیمت بالا همان گوشی را با بهای پایین‌تر و دست دوم خریداری کنند.»

این تغییر چهره بازار بازتاب همان دستورات مسوولان در افزایش به یکباره تعرفه و نیز عدم تولید گوشی داخلی است.

اکنون یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی با همکاری شرکت چینی گوشی با مارک «حایر» به بازار عرضه کرده که مردم رغبتی به خرید این گوشی پیدا نکرده‌اند.

براساس این گزارش یکی از تحولات جالب در بازار گوشی تلفن‌همراه در خیابان جمهوری رویش و افزایش دست‌فروشان گوشی تلفن‌همراه است. تاکنون دست فروشی کالابرگ و یا بن را دیده بودیم ولی تاکنون دست فروش گوشی تلفن‌همراه را مشاهده نکرده بودیم. اگر این روند به همین روال پیش رود و خبری از گوشی مونتاژ داخل نباشد بازار باز هم دچار تنش بیشتری خواهد شد.