پارازیت «اُمیکرون» روی آمارکرونایی

همان زمان وزارت بهداشت هشدار داد که از زمان ورود این سویه به کشور تنها دوهفته طلایی برای مهار آن فرصت وجود دارد و ازهمین‌رو پرواز ازآفریقای جنوبی به عنوان مرکز این سویه را به ایران ممنوع کرد و درادامه مسافرت مسافران غیر ایرانی از چهارکشور اروپایی (انگلیس، فرانسه، دانمارک و نروژ) به ایران و همچنین سفر زمینی به ترکیه ممنوع اعلام شد. روز گذشته هم درهمین راستا، ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر انجام تست کرونا از همه کسانی که به کشور وارد می‌شوند، گفت: لازم است استان‌های مرزی تردد افراد از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را با دقت و جدیت کنترل کنند و از همه این افراد تست کرونا گرفته شود و به برگه‌های تست که بعضا جعلی هستند، اکتفا نکنند چراکه هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه در حقیقت زحمات همه کادر درمان و دست‌اندرکاران مقابله با کرونا را از بین می‌برد.

   ادامه روند کاهشی

دراین میان اگرچه وزارت بهداشت دست به اقدامات کنترل‌کننده برای جلوگیری از انفجار این سویه درکشور زده است و رقم مبتلایان را۴۳نفر به‌طور رسمی اعلام کرده است، اما به نظر می‌رسد شباهت این سویه به سرما‌خوردگی و تست‌های منفی کاذب مانع از اعلام درست رقم مبتلایان شده است.

 چند روز پیش نیز سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس با بیان اینکه قطعا آمار مبتلایان بیشتر از آمار رسمی است گفت: چون علائم این سویه شبیه سرماخوردگی است ممکن است بیماران به پزشک مراجعه نکنند و در برخی مواقع اُمیکرون تشخیص داده نشود. به همین دلیل آمار غیررسمی بالاتر از آمارهای رسمی است. وی در پاسخ به اینکه آیا سویه اُمیکرون از کیت‌‌ها فرار می‌کند، گفت: در ابتدا باید کرونا توسط تست پی‌‌سی‌‌آر تشخیص داده شود و در صورتی که فردی کرونا مثبت بود باید با کیت ویژه سویه اُمیکرون تست شود.

روز جمعه نیز نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد عدد واقعی ابتلا به اُمیکرون درتهران مشخص نیست. تمام اینها درحالی است که سویه جهش‌یافته کرونا (اُمیکرون) اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا را دربرگرفته است و به تازگی همانند اغلب کشورهای اروپایی در فرانسه نیز به ویروس غالب و عامل اصلی موارد تازه ابتلا به بیماری کووید-۱۹  تبدیل شده است. نهاد ناظر بر بهداشت و سلامت عمومی در فرانسه با اشاره به پیشرفت قابل توجه بیماری کووید-۱۹در پی شیوع گسترده اُمیکرون در این کشور، تاکید کرده است که ۴/ ۶۲ درصد از تست‌‌های مثبت غربال شده نشان از انطباق بیماری افراد مبتلا با ویژگی‌‌های سویه اُمیکرون دارد در حالی که این میزان برای هفته ما قبل آخر ماه جاری میلادی، ۱۵ درصد تشخیص داده شده بود. سازمان بهداشت نیز از ثبت ابتلای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سویه اُمیکرون، ویروس جهش‌یافته کرونا در جهان در یک روز و رکورد‌شکنی میزان ابتلا در دو سال گذشته خبر داده است.

بااین حال در ایران هنوز خبرها و گزارش‌ها، از روند کاهشی کرونا پس از عبور از پیک پنجم کرونا حکایت می‌کند. براین اساس مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت، در هفته ۹۷ اپیدمی کووید-۱۹در کشور، با وجود افزایش بستری و مرگ‌‌ومیر در معدودی از استان‌ها، روند بیماری در عمده استان‌ها نزولی یا ایستاست. همچنین در یک استان، طی هفته اخیر هیچ مرگ کرونایی ثبت نشده است. در تهران نیز طی هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۴۲۲ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۴۸۴ و تعداد موارد فوتی جدید ۵۳ نفر بوده است.

همچنین در تهران در هفته اخیر موارد بستری استان تهران افزایش بارز داشته و موارد فوت نیز تغییری نداشته است. همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته ۳۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند. درهمین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۲ نفر از آنها بستری شدند. خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. از آن زمان تاکنون روند ابتلا و بستری و فوت کاهش داشته است. موضوعی که وزارت بهداشت با توجه به ورود اُمیکرون به کشور از احتمال افزایش آن طی روزهای آینده خبر می‌دهد و ازهمین رو خواستار تزریق دز سوم واکسن برای همه افراد ۱۸سال به بالا که سه ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته باشد شده است. اما هنوز آمار واقعی ابتلا به اُمیکرون درکشور روی همان عدد قبلی ثابت مانده است.

  تاکید رئیس‌جمهور بر تزریق دز سوم

روز گذشته نیز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت پیگیری واکسیناسیون عمومی به ویژه اهمیت تزریق دز سوم اظهار کرد: بدون تردید واکسیناسیون عمومی می‌تواند در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند و باید با قوت ادامه یابد. همچنین طرح شهید سلیمانی در پیش‌بینی و پیشگیری از بیماری کرونا برکات فراوانی داشته است و ادامه آن ضروری است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به اهمیت توجه به واکسیناسیون مهاجران افغانستانی و سایر کشورها که به هر شکلی در کشور حضور دارند، اظهار کرد: برای قطع زنجیره بیماری و جلوگیری از شیوع کرونا ضرورت دارد به واکسیناسیون همه افراد به ویژه مهاجران اقدام شود.

   فرصت تزریق دز سوم همچنان وجود دارد

براساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۵۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۵۵ نفر دز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۴۹۸نفر دز دوم و ۷میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۸۸ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۲۴۱ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۳۱۴ هزار و ۷۳۴ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. درهمین حال وزیر بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه سرعت واکسیناسیون ما در کشور بالا است گفت: بیشترین واکسیناسیون ما در ماه‌های مهر، آبان و آذر انجام شد بنابراین هنوز فرصت تزریق دز سوم وجود دارد.

بهرام عین‌‌اللهی با اشاره به زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا اظهار کرد: واکسن دز سوم باید زمانی تزریق شود که سه ماه از تزریق دز قبل گذشته باشد. وی افزود: در حال حاضر آمار تزریق دز سوم حدود ۸ میلیون نفر است که امیدواریم در هفته‌های آینده مردم بیشتر مراجعه کنند. عین‌‌اللهی با اشاره به زمان تزریق واکسن به کودکان زیر ۱۲ سال تصریح کرد: برای واکسن افراد زیر ۱۲ سال هنوز ستاد کرونا به نتیجه نرسیده است زمانی که مطالعات علمی به اندازه کافی انجام شود اعلام می‌شود.