تاکید رئیسی بر تعامل با دنیا عكس‌ها: president.ir

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که در سفری دو روزه به استان قم سفر کرده بود در دیدار با آیت‌الله سبحانی گفت که دولت سیزدهم از ابتدا بنا را بر تعامل با دنیا و به ویژه کشورهای همسایه گذاشته است. رئیس‌جمهور که در سفری دو روزه از پنج‌شنبه به قم سفر کرده بود با تنی چند از آیات عظام و مراجع تقلید ازجمله نوری همدانی، ‌سبحانی، مکارم شیرازی، ‌علوی گرگانی و جوادی آملی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ملاقات پیشین امیر‌عبداللهیان، وزیر امورخارجه با ایشان درباره لزوم تعامل با کشورهای دنیا گفت: در همان ملاقات‌ها تاکید کردم که ما نباید رابطه خود با دنیا را قطع کنیم اما توصیه من این است که هر زمان با خارجی‌ها دست دادید انگشتان خود را بشمارید. آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: من به آقای امیرعبداللهیان گفتم بنا نیست با کشوری قهر باشیم اما آنها باید با ما مودب باشند و از طرفی ما هم مراقب استقلال کشور باشیم. به گفته این مرجع تقلید مسوولان و مدیران باید همت بلند داشته باشند و بدانند که ساماندهی اقتصاد کشور به یک کار علمی دقیق نیازمند است.

  امکان تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ا‌ز دغدغه‌اش برای رفع کسری بودجه در سال جاری خبر داد و اعلام‌کرد که برخلاف دولت گذشته، ‌این دولت از بانک مرکزی قرض نمی‌کند. رئیس‌جمهور گفته است: دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد. رئیسی با اشاره به مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی هم گفته است که کارگروهی برای رفع این مشکلات در قم تشکیل شد تا پیگیر حل مشکلات فرهنگی باشد. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز در این دیدار با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: با کار فرهنگی و نه با فشار باید این مشکل را حل کرد.

  رفع حمله سایبری حاصل اعتماد مردم و لطف خدا بود

همچنین در خبری دیگر به نقل از «ایسنا»، رئیس‌جمهور در دیدار با آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی با اشاره به مصوبات سفر دولت به قم و تلاش برای حل مشکلات این استان گفت: در حمله سایبری اخیر که به جایگاه‌های عرضه بنزین شد، دشمنان توطئه بزرگی کرده بودند و می‌خواستند همه کشور را به آشوب بکشند، اما خداوند لطف کرد و در کوتاه‌ترین زمان این مشکل حل شد. آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی نیز در این دیدار گفت: حسن رفتار شما و رفتن در بین همگان یک نعمت بزرگ است. شما فقط به شنیدن اکتفا نمی‌کنید و مسائل را با چشم می‌بینید. این حضور شما به مردم آرامش می‌دهد.

  نرخ کاهشی رشد تورم در آبان و آذر

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه سفر به استان قم و در دیدار با آیت‌الله العظمی نوری همدانی و با استناد به آمارهای بانک مرکزی گفت: با اقداماتی که دولت انجام داده و با آمارهای بانک مرکزی نرخ رشد تورم را در ماه‌های آبان و آذر امسال کاهشی بوده است. رئیسی همچنین تامین ذخایر کالاهای اساسی در کشور را مطلوب دانست و از برنامه‌های دولت برای رفع مشکلات استان قم، بر ضرورت پیگیری مصوبات شورای اداری تاکید کرد.

  مطمئنم شرایط را می‌توان به نفع مردم تغییر داد

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی گفت که امروز بیش از گذشته به آینده کشور امیدوارم و اطمینان دارم می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم. وی همچنین با اشاره به مصوبات سفر استانی قم از پیگیری جدی این مصوبات که با اولویت تصویب شده است خبر داد. رئیسی با اشاره به برخی پروژه‌های نیمه تمام در استان قم گفت: این پروژه‌ها جلوی چشم مردم است و آنها را رنج می‌دهد که لازم است هرچه سریع‌تر تکلیف آنها را روشن کنیم. رئیسی همچنین شرایط تامین کالاهای اساسی و میزان ذخایر آن را قابل قبول توصیف کرد و گفت: بنای دولت این است که در حوزه اقتصاد، دست به اعمال سیاست‌های تورم‌زا نزند. امروز براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم سیر نزولی پیدا کرده و تلاش دولت این است که در مسیر تداوم آن حرکت کند.  به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت افزایش و بهبود روابط بین‌المللی ایران گفت: دولت از ابتدا اصل را بر تعامل با دنیا به ویژه همسایگان گذاشته است. همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی در این دیدار اعلام کرده است که دولت، ‌تعامل با دنیا و همسایگان را با جدیت آغاز کرده است. صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. رئیس‌جمهور همچنین نسبت به تغییر شرایط به نفع مردم اطمینان داده و گفته است: اطمینان دارم که می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم. رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله سبحانی با اشاره به شرایط ویژه‌ای که دولت سیزدهم کشور را تحویل گرفته است از پیگیری‌های مداوم برا‌ی بررسی و رفع مشکلات نقاط دوردست کشور و حصول مصوبات سفرهای استانی خبر داد و گزارشی از اقدامات دولت ارائه کرد و گفت که دولت به دنبال کاهش دغدغه‌های مردم، مراجع و نخبگان است. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که در آن لایحه به عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها توجه شده است.

  ربا و ذلت‌پذیری بالاترین گناه است

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله نوری‌همدانی در ادامه دیدار با رئیس‌جمهور با استناد به نامه حضرت امیر به مالک اشتر، خواستار توجه به بانکداری اسلامی شد و گفت: ربا و ذلت‌پذیری از بالاترین گناهان است. این مرجع تقلید به تحولات منطقه هم اشاره کرد و گفت: استکبار و نظام سلطه جهانی، مسلمانان منطقه از جمله افغانستان را به جان هم انداخته که نقشه این جنایات از آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها است و پول آن را عربستان سعودی تامین می‌کند.

  افزایش صادرات ۳۰ تا ۴۰ درصدی به کشور‌ها‌ی همسایه

رئیس‌جمهور همچنین دیروز در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی از مراجع، با اشاره به تلاش دولت برای کاهش مشکلات معیشتی افزود: با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور باید این مشکلات کاهش یابد. رئیس‌جمهور گفت: در چند ماه کار دولت جدید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه افزایش یافته است. رئیس افزود: کشورهای همسایه طالب محصولات کشاورزی و صنعتی ایران هستند و فقط باید درست ارائه شود. وی در ادامه به واکسیناسیون گسترده مردم در برابر بیماری کرونا در این چند ماه اشاره کرد و افزود: در شروع کار دولت جدید روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند بحمدالله شرایط کنونی با واکسیناسیون بسیار مطلوب شده است. وی گفت: با مناسب شدن شرایط کشور در خصوص بیماری کرونا مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری فعالیت خود را از سر گرفتند. در جریان بازدیدها، دیدارها و جلسات روز نخست سفر رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیات دولت به قم، تصمیمات و اعتبارات مهمی برای کاهش مشکلات قم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در نظر گرفته شد.

  توجه به توسعه متوازن در لایحه بودجه

همچنین به گزارش «ایسنا»، رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی‌سبحانی با بیان گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم گفت: در این دولت به دنبال کاهش دغدغه‌های مردم، مراجع و نخبگان هستیم. رئیس‌جمهور افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها توجه شده است. این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات فرهنگی جامعه بیان کرد: مدارس و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی نقش جدی دارند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. آیت‌الله سبحانی همچنین با اشاره به مشکلات مختلف استان قم گفت: پروژه ناتمام مونوریل قم تاکنون هزینه زیادی داشته و ضروری است تصمیمی برای آن گرفته شود.

  بانک‌ها منضبط عمل کنند

رئیسی با تاکید بر ضرورت منضبط بودن بانک‌ها، در‌باره اهمیت پرداخت تسهیلات و افزایش مهلت بازپرداخت به تولیدکنندگان گفت: دریافت سود بیش از آنچه در شورای پول و اعتبار مقرر شده مجاز نیست و هر بانکی سود بیشتر دریافت کرده حتما باید به مردم برگرداند. رئیس‌جمهور با تاکید بر به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام در کشور گفت: اصل سود سرمایه‌گذاران برای اتمام این پروژه‌ها تضمین شود.

  آمار طلاق در قم نگران‌کننده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیسی در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در شهر قم گفت: اگر بعضی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیشگیری و درمان نشود به جرم قابل کیفر تبدیل می‌شود. رئیس‌جمهور آمار طلاق را در قم نگران‌کننده دانست و تاکید کرد: حداقل آسیب‌های اجتماعی هم در قم زیاد است.

رئیسی تاکید کرد: مردم فساد، رشوه و روابط ناسالم اداری را در نظام اسلامی نمی‌پذیرند. رئیس‌جمهور افزایش اعتماد مردم به دولت و دست‌اندرکاران را مهم‌ برشمرد و گفت: این اعتماد مهم‌ترین مولفه امنیت است و کاهش ‌اعتماد به امنیت ملی آسیب می‌زند.