شبیه‌سازی حمله موشکی به «دیمونا»

براساس این گزارش سایت شبیه‌سازی‌شده نیروگاه اتمی دیمونا در این مرحله از آزمایش به عنوان هدف اصلی اصابت موشک‌ها و پهپادهای سپاه در نظر گرفته شده بود. خبرگزاری تسنیم همچنین در خبر خود عکس‌ها و فیلم‌هایی را از این شبیه‌سازی منتشر کرده است.

همچنین به گزارش انتخاب، در این رزمایش موشک‌ها با برد بالای دو هزار کیلومتر و سرعتی چندین برابر سرعت صوت به قلب تاسیسات اتمی شبیه‌سازی شده دیمونا اصابت کردند.

پیش از این خبرگزاری فارس روز سوم دی ماه در خبری گزارش داده بود که مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوا فضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام شده است و موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع شبیه‌سازی شده دشمن را با دقت صد‌درصدی مورد هدف قرارداده و منهدم کرده‌اند. اما در آن خبر اسمی از حمله به مرکز اتمی شبیه‌سازی اسرائیل نشده بود.

با این حال مقامات نظامی حاضر در این رزمایش از جمله سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هر یک در سخنانی هدف اصلی این رزمایش را هشدار به رژیم صهیونیستی عنوان کرده بودند.  همچنان‌که سردار سلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه، برگزاری این رزمایش به ویژه بخش موشکی را دارای پیام‌های بسیار واضح و آشکار توصیف و تاکید کرده بود: پیام این رزمایش هشدار جدی، واقعی و‌ میدانی به تهدید‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند، دستان‌شان را قطع خواهیم کرد.  همچنین سرلشکر باقری ضمن بیان اینکه در این رزمایش انواع موشک‌ها هدف طراحی شده را در مسافت بسیار دور کاملا منهدم کردند، گفته بود: تمامی نیرو‌های مسلح از جمله سپاه و ارتش آماده هستند چنانچه تهدیدی علیه کشور وجود داشته باشد بلافاصله و با دقت و قاطعیت دشمنان را سر جای خودشان بنشانند.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ از روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه آغاز شد و به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور یگان‌هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و همچنین برخی از یگان‌های مردم پایه بسیج مستضعفین ادامه داشت.  این رزمایش در حالی برگزار شد که پیش از این رسانه‌های اسرائیل از برنامه‌ریزی نیروهای دفاعی اسرائیل برای «شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» در بهار سال آینده خبر داده بودند. رزمایشی که براساس گزارش‌ها قرار است یکی از بزرگ‌ترین تمرین‌های نظامی این رژیم با شبیه‌سازی حمله به تاسیسات نطنز باشد.

همچنین آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، «یاییر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه انگلیسی «تلگراف» با تکرار لفاظی‌های تهدیدآمیز علیه ایران، ادعا کرده است که این رژیم و همپیمانان غربی‌اش باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، یک تهدید نظامی معتبر ایجاد کنند که همیشه روی میز باشد. او پنج‌شنبه گذشته نیز در جریان مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز خواستار کناره‌گیری قدرت‌ها از مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بود.  اما در حالی که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی خواستار روی میز بودن یک تهدید نظامی معتبر علیه ایران شده است و در ماه‌های اخیر در جهت اخلال در روند مذاکرات وین تلاش کرده‌اند، به گزارش خبرگزاری فارس، چند مقام و کارشناسان ارشد نظامی کنونی و سابق (رژیم) اسرائیل در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفته‌اند که تل‌آویو به این زودی‌ها توانایی انجام حمله‌ای که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند یا حتی به تاخیر بیندازد، ندارد.

در همین حال در واکنش به رزمایش ایران، روز گذشته یک وبگاه نزدیک به نهادهای جاسوسی رژیم صهیونیستی نوشت، ایرانی‌ها در رزمایش اخیر خود انواع سناریوهای مختلف از جمله پرتاب انواع موشک و استفاده از سامانه دفاع موشکی سوم خرداد را تمرین کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، وبگاه «دبکا فایل» در این مطلب به صراحت نوشت که ارتش اسرائیل تحرکات ایران در رزمایش اخیر را نظاره‌گر بوده است.  همه اینها درحالی است که تنش‌های لفظی بین مقام‌های رژیم صهیونیستی و ایران در هفته‌های اخیر اوج گرفته است تا آنجا که بنی‌‌‌گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در سفر آذرماه خود به واشنگتن با محوریت ایران با آنتونی بلینکن و همچنین ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد و گفته می‌شود حتی دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است. در تازه‌ترین خبرها روز دوم دی ماه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، برای تنظیم «استراتژی مشترک» مقابل ایران دیدار کردند.  به هر ترتیب گزارش‌ها حاکی از آن است که رزمایش پیامبر اعظم در واقع واکنش ایران به اظهارات ماه‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر نیاز به حمله نظامی به ایران و تلاش برای کارشکنی در مذاکرات وین بوده است.