پیش از این، مجلس در مصوبه خود سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس را به عنوان جایگزین آزمون وکالت حذف کرده بود که با انتقاد قضات و برخی نمایندگان با سابقه قضایی مواجه شد. اگرچه تعداد قابل توجهی از نمایندگان از این تصمیم به عنوان اقدام انقلابی برای حذف رانت یاد کرده بودند.

شورای نگهبان در بررسی نخست خود، این مصوبه را مغایر با قانون اساسی به علت «تبعیض ناروا» اعلام کرد. به گفته سخنگوی این شورا «برخی افرادی که معافیت آنها در این مصوبه برداشته شد، صلاحیت‌شان برای کار حقوقی و وکالت مسلم است؛ مانند یک قاضی که ۳۰ سال قضاوت کرده و لازم نیست آزمون بدهد.»

در این تبصره کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه مکلف شده‌اند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آزمون پروانه وکالت را برگزار کنند. در این آزمون داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده به مرجع صدور مجوز معرفی می‌شوند. نظارت بر اجرای این تبصره به عهده قوه‌قضائیه سپرده شده است که در صورت استنکاف کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه از برگزاری آزمون، این قوه باید خودش آزمون را بررسی کند.

 مجلس و دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند

در خبری دیگر از مجلس، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه مجلس و دولت تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین اتخاذ نکرده‌اند، گفت: در خصوص افزایش قیمت بنزین هیچ بحثی نه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نه در سایر کمیسیون‌های مجلس مطرح نشده است. مجلس و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارند. اما دولت برای عادلانه کردن توزیع یارانه سوخت تصمیمی را اتخاذ کرده که به عنوان یک ایرانی باید بگویم عده‌ای مغرضانه آن را بسیار بد به مردم منتقل کردند.  وی در ادامه اظهار کرد: امروز عده‌ای در جامعه اصلا خودرویی ندارند و به دنبال آن یارانه بنزین نیز دریافت نمی‌کنند که این امر ناعادلانه است. دولت تصمیم گرفت مقدار معینی بنزین یارانه‌ای را توزیع کرده تا به سرپرست خانوار‌هایی که خودرو ندارند نیز یارانه بنزین داده شود.

 بررسی اولویت‌دار طرح انتقال آب دریای عمان

درخبری دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته با بررسی اولویت‌دار طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند.

این طرح که با ۱۸۲ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر دارای اولویت شد، ۱۱ مهر ماه در کمیسیون عمران به تصویب رسیده بود.

 چانه‌زنی‌ها در بودجه، کشور را دچار مشکل کرده است

همچنین در خبری دیگر به نقل از خانه ملت، ولی‌الله فرزانه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نطق میان‌دستور خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آنچه کشور را دچار مشکل کرده و استان‌ها را با هم درگیر کرده است، دخالت عالی مقامات اجرایی و ایجاد سازو‌کارهای چانه‌زنی در بودجه‌ها است. وی افزود: مکانیزم بودجه سال ۱۴۰۱ به نحوی است که قدرت چانه‌زنی را چند برابر کرده است و متاسفانه ارتقای میانگین شاخص‌ها در تهیه و تنظیم بودجه به ویژه بودجه سال ۱۴۰۱ جایگاهی ندارد.

 حذف ارز ۴۲۰۰ گندم و دارو در بودجه

همچنین در خبری دیگر به نقل از انتخاب محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: در لایحه‌ای که دولت به ما ارائه کرده است دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلا نداریم. نه برای دارو و نه گندم. این به معنای گران شدن حداقل نان نیست. وی افزود: به گفته دولت ۱۳۶ هزار میلیارد تومان برا‌ی جبران حذف ارز ۴۲۰۰ دارو، گندم و نهاده‌ها‌ی دامی تخصیص می‌دهد و ا‌ز آن رقم ۱۳۶ هزار میلیارد تومان تقریبا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه خواهد داد که به هر نفر تقریبا ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. فقط به کسانی که دهک‌های پایین و متوسط هستند و یارانه معیشت می‌گیرند. وی گفت: با این روش مخالفم چون ناکارآمد است و جواب نمی‌دهد. با ۱۰۰ هزار تومان یک کیلو گوشت هم نمی‌توان خرید.

 انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱

همچنین در خبری دیگر به نقل ا‌ز خبرگزاری فارس با انتخاب نمایندگان کمیسیون‌های مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، ترکیب این کمیسیون نهایی شد و در آینده نزدیک نخستین جلسه خود را برگزار خواهد کرد.