گروه حوادث- قضات دادگاه تجدید نظر تقاضای تقسیط بدهی یک مرد کشاورز به خاطر مهریه همسرش را پذیرفتند.

این کشاورز جوان به خاطر به ارث بردن یک هکتار زمین کشاورزی از سوی قاضی دادگاه خانواده محکوم به پرداخت همه ۲۱۴‌سکه بهار آزادی مهریه همسرش به صورت یکجا شده بود. این مرد با اعتراض به رای دادگاه بدوی تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده‌اش در دادگاه تجدید نظر استان تهران را کرد و پس از ارجاع پرونده به شعبه سوم گفت: من کشاورزم و در یکی از روستاهای ساوجبلاغ به کشت و زرع گندم، جو و یونجه مشغول هستم. پس از مرگ پدرم یک قطعه زمین‌به مساحت ۵‌هکتار از او به من و ۸ خواهرانم به ارث رسید و در حالی که مثل گذشته در این زمین کشاورزی زراعت می‌کردیم، متوجه شدم همسر جوانم مهریه ۲۱۴‌سکه بهار آزادی خود را به اجرا گذاشته و من با رای دادگاه محکوم به پرداخت آن شدم. چون درآمد سالیانه من از این زمین حدود ۱۲‌میلیون ریال است، از دادگاه تقاضای پذیرفتن اعسار و تقسیط این بدهی را کرده و چهار شاهد هم به دادگاه معرفی کردم، اما در جلسه دادگاه بدون آنکه قاضی کلمه ملائت را برایم معنی کند صورتجلسه را امضا کردم و از دادگاه خارج شدم. پس از صدور حکم وقتی دیدم قاضی تقاضای اعسار و تقسیط بدهی مرا نپذیرفته تعجب کردم و متوجه اشتباه خود شدم من که کشاورز بی‌سوادی بودم و کلمه ملائت برایم ناآشنا بود، بدون آنکه معنی این کلمه را بفهم و قبلا آن را شنیده باشم پذیرفته بودم که ملائت مالی دارم، در حالی که گفته بودم توانایی پرداخت مهریه همسرم را ندارم و در حال حاضر از سوی شعبه دوم حقوقی دادگستری هشتگرد محکوم به پرداخت یکجای مهریه همسرم شده‌ام.

هیات قضات شعبه سوم دادگاه تجدید نظر به بررسی دقیق این پرونده پرداختند. گزارش و تحقیق کلانتری نظرآباد نیز حاکی از آن بود که درآمد سالیانه این کشاورز جوان از ملک کشاورزی مشاعی موروثی سالیانه یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است.

قاضی سید حسن سیفی به همراه مستشار شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان تهران با توجه به کمیت میزان مهریه و کیفیت زندگی معیشتی مرد کشاورز، داشتن زمین کشاورزی را دلیل ملائت و تمکن‌ مالی مرد ندانسته و با استناد ماده ۳۵۸‌ قانون آیین‌ دادرسی مدنی، رای دادگاه بدوی را نقض کردند و با احراز تمکن مرد از پرداخت اقساط حکم به تقسیط مهریه صادر کردند. با این حکم قضایی کشاورز جوان باید ۵۰ سکه بهار آزادی را نقدا و بقیه را به اقساط ماهیانه یک سکه بهار آزادی بپردازد و در صورت تخلف از پرداخت قسط بازداشت خواهد شد.

با این رای مرد کشاورز در صورتی که اقساط را به موقع پرداخت کند ظرف ۱۳ سال قادر به پرداخت مهریه همسرش خواهد بود.