سونامی اُمیکرون در راه است؟

سویه اُمیکرون زودتر ازانتظاردرحال پیشروی درایران است. تنها سه روز پس ازتایید ورود اُمیکرون به ایران، روز گذشته کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از شناسایی قطعی هشت مورد ابتلا به اُمیکرون در کشور و شناسایی ۱۸۰۰مورد مشکوک به اُمیکرون درکشور خبر داد. همزمان کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید۱۹ پیش‌بینی کرد که کشور از هفته آخر دی‌ماه تا و هفته‌های اول بهمن‌ماه با موج بزرگ ششم کرونا روبه‌رو خواهد شد و ازهمین‌رو راهکارهایی را برای کنترل شیوع گسترده اُمیکرون در کشور در بیانیه‌ای ارائه کرده است. درهمین حال روز گذشته کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد که علاوه برابتلای خانواده فرد اولی که به‌عنوان مبتلای به اُمیکرون شناسایی شده بود (چهارمورد)، مجددا سه نفر از تهران و یک مورد هم از مشهد گزارش شد که جمعا هشت مورد قطعی ابتلا به اُمیکرون تاکنون در کشور تایید شده است.

اوهمچنین با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰۰ مورد مشکوک به اُمیکرون از سراسر کشور برای انجام آزمایش برای ما ارسال شده است، افزود: فعلا هیچ کدام از این موارد تایید اُمیکرون نگرفته‌اند؛ درصورت شناسایی مورد جدید و تایید آن، به اطلاع مردم خواهیم رساند. او در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در عرض دو روز عدد مبتلایان افزایش پیدا کرده است، گفت: درصورت زیاد شدن مبتلایان به اُمیکرون، تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد. وی افزود: هدف ما از رصد، این است که جلوی انتشار ویروس را به سرعت بگیریم. دقت داشته باشید که تنها ۳ هفته از شناسایی اُمیکرون در جهان می‌گذرد؛ اما تا این حد پیشرفته است، یعنی سرعت و قدرت انتقال آن بسیار بالاست. وی افزود: هر فردی که علائم سرماخوردگی دارد، باید آن را کرونا تلقی کند؛ زیرا سویه غالب، کروناست.

درهمین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره وضعیت کرونا در تهران با توجه به شناسایی سویه اُمیکرون گفت: فعلا ما افزایشی را در حوزه بیمارستانی نسبت به قبل نداشتیم و حتی ۵درصد کاهش هم داشته‌ایم، اما سویه اُمیکرون به تازگی وارد کشور شده و احتمالا اثراتش در هفته آینده رویت می‌شود.

  گسترش بخش‌های سرپایی‌ بیمارستان‌ها

وی همچنین از آماده‌باش مراکز درمانی و در عین حال گسترش بخش‌های سرپایی‌ بیمارستان‌ها برای مقابله با افزایش احتمالی بیماران کرونایی خبر داد و گفت: توصیه اکید ما این است که مردم واکسن دز یادآور را تزریق کنند و اگر هم کسی تنها یک دز واکسن تزریق کرده، برای تزریق دوم اقدام کند. وی افزود: موضوعی که وجود دارد این است که به‌دلیل اینکه تمام موارد مشکوک نیاز به کیت مخصوص اُمیکرون دارند و ما هم نمی‌توانیم تمام موارد را تست کنیم، به همین دلیل بسیاری از موارد را عمدتا با علائم بالینی و سابقه سفر بررسی می‌کنیم. مواردی هم که از اُمیکرون گزارش شده است، سابقه سفر داشته‌اند.

  وضعیت کرونا در تهران

توکلی درباره وضعیت کرونا در تهران با توجه به شناسایی سویه اُمیکرون گفت: فعلا ما افزایشی را در حوزه بیمارستانی نسبت به قبل نداشتیم و حتی ۵درصد کاهش هم داشته‌ایم؛ اما سویه اُمیکرون به تازگی وارد کشور شده و احتمالا اثراتش در هفته آینده رویت می‌شود.

  رصد مراجعات مربوط به آنفلوآنزا

توکلی درادامه گفت: موضوع مسلم و مهم در هفته آینده، رصد بخش سرپایی و مراجعات سرپایی با علائم آنفلوآنزا است؛ به‌طوری‌که برخلاف توصیه‌ای که در دو ماه گذشته داشتیم، مبنی‌بر اینکه علائم شبه‌آنفلوآنزا منتسب به آنفلوآنزا است، اکنون اعلام کردیم که این علائم بیشتر به کرونای نوع اُمیکرون منتسب شود؛ زیرا علائم کرونای نوع اُمیکرون علائم خفیف و شبه‌سرماخوردگی است که شامل گلودرد، سرفه، گرفتگی گلو و... است.

وی با بیان اینکه تاکنون مشخص شده بیماری‌زایی اُمیکرون خفیف است، گفت: با این حال قدرت سرایتش بسیار بالاست و این بزرگ‌ترین مشکلی است که با اُمیکرون داریم.

   پیش‌بینی زمان بروز موج  ششم کرونا

همزمان کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید-۱۹ در بیانیه‌ای در ارتباط با مشاهده موارد مشکوکی از سویه اُمیکرون در کشور، از پیش‌بینی بروز موج ششم کرونا در هفته سوم و چهارم دی ماه خبر داد. به گزارش «ایلنا» دراین بیانیه با اشاره به برگزاری شب یلدا، نسبت به خطر شروع موج بعدی هشدار داده شده است. دراین بیانیه تاکید شده که به‌دلیل نحوه ارتباطات بین‌المللی در کشور ما، به نظر می‌رسد که عمده موارد اُمیکرون از طریق اروپا وارد کشور ما شده یا خواهند شد. کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید-۱۹ با بیان اینکه در عمل زمان دوبرابر شدن اُمیکرون راباید ۲ یا ۳ یا ۵ روز در نظر بگیریم، تاکید کرده که باید منتظر افزایش تعداد موارد بسیار بیشتری در روزهای آتی و البته با سرعت افزایش بیشتری باشیم؛ زیرا در اغلب کشورهایی که وجود این سویه را گزارش کرده‌اند، نه تنها طی ۲ تا ۴ هفته این سویه توانسته جای سویه دلتا را بگیرد، بلکه در همین مدت به سرعت تعداد موارد نیز در این کشورها افزایش یافته است. درادامه این بیانیه آمده است: می‌توان انتظار داشت تا هفته آخر دی‌ماه و هفته‌های اول بهمن‌ماه، بزرگی موج ششم، فعالیت‌های اجتماعی ما را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد و نظام سلامت کشور مجددا تحت فشار فزاینده‌ای قرار بگیرد. بیانیه فوق تاکید کرده است: وضعیت ما مانند دریافت هشدار سونامی است که هرچند نمی‌توان با شنیدن این هشدار جلوی رخداد آن را گرفت و دقیقا هم نمی‌دانیم این سونامی چقدر بزرگ و مخرب خواهد بود؛ ولی با اقداماتی باید آثار تخریبی آن را کاهش داد.

  راهکار کنترل اُمیکرون

کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید -۱۹ در ادامه خواستار تسریع درتکمیل واکسیناسیون جامعه خصوصا تزریق دزهای دوم و سوم، اطلاع‌رسانی شفاف و به دور از ایجاد وحشت در مردم برای ایجاد آمادگی، رعایت بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از ورود به مکان‌های شلوغ و سرپوشیده، تعویق سفرهای غیرضروری، محدود کردن دورهمی‌ها، جدی گرفتن اقدامات بهداشت فردی برای چند هفته آینده و ایزوله کردن افرادی که نتیجه آزمایششان مثبت شده است، صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم به مدت حداقل ۱۴ روز از دیگران، بازنگری جدی در برگزاری گردهمایی‌ها، جشن‌هایی مانند جشن تولد و عروسی برای چند هفته و محدودیت شرکت در مراسم‌های عزاداری ایام فاطمیه و پیگیری این عزاداری‌ها در صورت امکان از طریق صداوسیما شده است. کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید-۱۹، دربخش محدودسازی هدفمند و منصفانه فعالیت‌ها خواستار بازنگری در بازگشایی فعالیت‌های مثل بازگشایی استادیوم‌های ورزشی، سالن‌های سرپوشیده ورزشی و نیز کنسرت‌ها که اخیرا صورت‌گرفته، شده است. همچنین این کمیته از آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر مراکزخواسته است تا هوشیاری لازم برای تصمیم‌گیری سریع در تعطیلی مراکز و خصوصا امتحانات پیش روی پایان ترم در دی‌ماه و بهمن ماه را کسب کنند و توصیه کرده است که امتحانات پایان نیم‌سال جاری در دانشگاه‌ها و مدارس به تعویق بیفتد. این کمیته همچنین بر کاهش ظرفیت وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس، هواپیما و مترو) استفاده بیشتر از امکان محدودسازی هوشمند با استفاده از کد ملی و عدم صدور اجازه ورود افرادی که تست پی سی آر مثبت داشته‌اند (ترجیحا تا ۱۴ روز بعد از مثبت شدن تست) و نیز افرادی که واکسن نزده‌اند به اماکن عمومی تاکید کرده است.