با حضور وزیر نیرو و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سد سبلان در مشکین‌‏شهر به بهره‌‏برداری رسید به گزارش ایلنا، در جریان افتتاح سد مشکین شهر که تعدادی از مسوولان استانی و مقامات لشگری و کشوری حضور داشتند،

پرویز فتاح، وزیر نیرو، گفت: تاکنون ۹۳ سد بزرگ و کوچک در کشور به بهره‌‏برداری رسیده و ۸۶ سد دیگر نیز در حال اجرا است که تا پایان امسال ۱۵ سد به بهره‌‏برداری خواهد رسید.

وی ، با بیان این که سالانه ۲۵ الی ۳۰هزار‌میلیارد ریال در سدسازی هزینه می‌‏شود ، افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا ۱۰ سال آینده مساله سدسازی در کشور پایان خواهد یافت.

وزیر نیرو، گفت: امسال ۳‌میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تسریع عملیات شبکه پایاب سدهای کشور اختصاص یافته و قرار است دولت هر سال مبلغ یک‌میلیارد دلار نیز جهت توسعه شبکه‌‏های آبیاری مدرن و زهکشی هزینه کند. فتاح ، اعتبار مورد نیاز جهت سدهای در دست احداث را ۳۰۰‌هزار‌میلیارد ریال اعلام کرد و عدم احداث همزمان سد و شبکه‌‏های آبیاری را از مشکلات دیرین این بخش دانست.

وزیر نیرو ، تصریح کرد: امسال برای تکمیل پروژه نیروگاه زمین گرمایی مشکین‌‏شهر ۳۰۰‌میلیارد ریال اختصاص یافته و تا دو سال آینده فاز اول این پروژه با همکاری شرکت فرانسوی به بهره‌‏برداری خواهد رسید.

گفتنی است سد سبلان در ۳۵ کیلومتری شمال‌‏شرق مشکین‌‏شهر و بر روی رودخانه قره‌‏سو احداث شده و ارتفاع آن ۸۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۰۵میلیون متر مکعب آب را داشته و قادر به آبیاری ۱۵‌هزار هکتار از مزارع دشت مشکین‌‏شهر است.