خدمت جدید «ریلکس» برای داد و ستد مخفیانه فایل در اینترنت راه‌اندازی‌شد

یک خدمت جدید به اشتراک‌گذاری فایل در اینترنت که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت مخفیانه و بدون امکان شناخته‌ شدن به داد و ستد انواع فایل میان خود بپردازند، با نام «ریلکس» (Relakks) در کشور سوئد راه‌اندازی شد. به گزارش سایت اینترنتی‌«سی‌نت‌نیوز.کام»، شبکه «ریلکس» نخستین نمونه تجاری از شبکه‌های اینترنتی است که کاربران از آنها برای داد و ستد مخفیانه فایل‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

خدمات «ریلکس» که توسط یک شرکت سوئدی با همین نام راه‌اندازی شده، به هرکاربر مشترک خود یک آدرس «آی‌پی»

(IP Address) منحصر به فرد می‌دهد که با «آی‌پی»های معمول مورد استفاده رایانه کاربر متفاوت است.

آدرس «آی‌پی» در واقع شماره منحصر به فردی است که هر رایانه از آن برای شناساندن خود به شبکه اینترنت و ارتباط با سایر رایانه‌ها استفاده می‌کند و به طور معمول شرکت‌های ارائه‌دهنده اشتراک‌های اینترنتی یا «آی‌اس‌پی»ها می‌توانند با ردیابی این آدرسهای «آی‌پی» محل رایانه‌های مختلف استفاده‌کننده از اینترنت را شناسایی کنند.

شرکت «ریلکس» در خدمات جدید خود به تمامی مشترکانش یک آدرس «آی‌پی» جدید و متفاوت با آدرس «آی‌پی» اصلی رایانه اهدا می‌کند و این امر به گونه‌ای صورت می‌گیرد که کاربر شبکه در هر کجای دنیا که قرار داشته باشد، این آدرس «آی‌پی» جدید او را به صورت مجازی درون کشور سوئد معرفی می‌کند.

کاربران خدمات «ریلکس» می‌توانند از این شبکه برای انتقال مخفیانه هر نوع فایل، از جمله فایل‌های صوتی و تصویری، میان خود استفاده کنند و از لحاظ تئوری شناسایی کاربرانی که در شبکه «ریلکس» این فایل‌ها را دادوستد می‌کنند، غیر ممکن است.

هزینه اشتراک در شبکه داد و ستد مخفیانه فایل‌های رایانه‌ای «ریلکس»، ۵ یورو در ماه اعلام شده است.