دورخیز صنعت بازی‌های ویدئویی برای تسخیر بازار

گروه کامپیوتر ـ همه چیز تغییر کرده است. شاید در ذهن کوچک کودکان دیروز نمی‌گنجید که زمانی سرگرمی‌های‌شان به اندازه یک صنعت یا تجارت قابل توجه، بزرگ بشوند. این روزها اما مثل همیشه گذشت زمان نشان می‌دهد که همه چیز ممکن است. براساس آمار بازار نرم‌افزارهای مربوط به بازی‌های ویدئویی که در سال ۲۰۰۵ به ارزشی بیشتر از ۱۵میلیارد دلار رسیده بود، تا سال ۲۰۱۱ با تخمین رشد دو برابر به ۳۰میلیارد دلار خواهد رسید.

کارشناسان معتقدند چنین رشدی در حقیقت فرصتی بزرگ و مناسب برای سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، طراحان، توزیع‌کنندگان و حتی فروشگاه‌ها به حساب می‌آید.

به نظر این افراد با توجه به اینکه صنعت بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر توانسته توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و به رشد چشمگیری برسد، می‌توان آینده خوبی را برای این صنعت متصور بود.

یک مطالعه که اخیرا توسط گروه تحقیقاتی دکتر جان پدی در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد بازار بازی‌های ویدئویی در آینده‌ای نزدیک به رشد بزرگی می‌رسد.

«جان پدی» در این مورد می‌گوید: «این صنعت برای آینده‌ای خوب دورخیز کرده است. براساس تحقیقات ما این جریان به دنبال تولید گسترده بازی‌های ویدئویی در مدل‌ها و ژانرهای متفاوت اتفاق می‌افتد که می‌تواند علاقمندان بیشتری را با سلایق مختلف جذب کند. البته در این میان ورود کنسول‌های جدید با قابلیت‌های متنوع هم تاثیر غیرقابل انکاری در این روند دارند. این آمار حتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش‌بینی‌های قابل اعتماد نشان می‌دهند.»

براساس تحقیقات این گروه، گسترش و ورود ژانرهای جدید به صنعت تولید بازی‌های ویدئویی و افزایش میزان درآمد حاصل از محصولات جدید در واقع به عوامل مختلفی مانند تبلیغات، طراحی دیجیتال، توجه به نظرسنجی‌های انجام شده از کاربران و مدل‌های پیشنهادی، بررسی میزان تاثیرگذاری یک بازی، تولید نرم‌افزارهای مرتبط با بازی‌ها، توسعه و نفوذ بازی‌های ویدئویی در صنعت موبایل و در نهایت بررسی میزان استقبال کاربران از محصولات جدید و شیوه‌های جدید بازاریابی بستگی دارد. گسترش این صنعت از طرفی می‌تواند کمپانی‌های تولیدکننده را به تولید محصولاتی متفاوت و نزدیک‌تر به سلیقه بازار و در انتها به سوی درآمدهای قابل توجه سوق دهد.