به گزارش «ایسنا» وی افزود: از ۲۴ آذر نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را درباره بودجه به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند. از همان روز یعنی ۲۴ آذر کمیسیون‌های تخصصی به مدت ۱۵ روز فرصت بررسی پیشنهادهای نمایندگان و جمع‌بندی نهایی برای ارائه به کمیسیون تلفیق را دارند.

موسوی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق بعد از آن ۱۵ روز فرصت بررسی لایحه بودجه را دارد. ترکیب کمیسیون تلفیق نیز در مهلت ۱۵ روزه کمیسیون‌های تخصصی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: البته کمیسیون تلفیق طبق آیین‌نامه می‌تواند علاوه بر ۱۵ روز اولیه ۱۵ روز دیگر نیز مهلت خود را برای بررسی تمدید کند و سپس گزارش آن را به صحن علنی ارائه کند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شد. این رقم نسبت به سال جاری حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

  واکنش توییتری نمایندگان به بودجه

درهمین حال پس از آنکه روز یکشنبه (۲۱ آذرماه) لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش «ایسنا»، فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران نوشت: «نکته قابل تامل، قرار گرفتن بودجه معاونت امور زنان ذیل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری و عدم تخصیص بودجه مجزا به این معاونت است. اقدامات ستاد کوچک معاونت زنان در این شرایط، کم اثر خواهد شد. در مجلس اختصاص بودجه‌های متمرکز در حوزه زنان را پیگیر خواهم بود.»

همچنین بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری در توییتر نوشت: «از نکات مثبت بودجه ۱۴۰۱ تمرکز بر دریافت مالیات از دهک‌های بالای جامعه است. پرداخت مالیات بر اساس میزان ثروت علاوه بر گسترش عدالت، جلوی فاصله طبقاتی و فقر مطلق را نیز خواهد گرفت. به بیان ساده هرکه بامش بیش برفش بیشتر...».

کاهش یا افزایش بودجه نهاد ریاست‌ جمهوری‌؟

 در همین حال به دنبال انتقادها از افزایش بودجه نهاد ریاست‌جمهوری، روز گذشته محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در لایحه بودجه کاهش یافته است، گفت: از ۹۶۳ میلیارد تومانی که نهاد ریاست‌جمهوری در بودجه ۱۴۰۱ سهم دارد ۷۰۰ میلیارد برای خدمات و ۲۰۰ میلیارد برای حقوق کارکنان نهاد است. وی افزود: رقم دستمزد کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است به جز همان افزایش ۱۰ درصدی که برای همه کارمندان و کارکنان دولت در نظر گرفته شده، پس رقم ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در مجموع تمام هزینه‌های عمومی دولت ۵ درصد افزایش یافته است، اما ‌اگر حقوق و دستمزد که ۱۰ درصد است حدود ۶۸۰ میلیارد از ۱۳۰۰ میلیارد تومان کسر شود در مجموع دولت هزینه‌های جاری خود را کاهش داده و هیچ افزایش نداشته است.

روز یکشنبه نیز مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به خبر افزایش ۳ برابری بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۱، گفته بود: این رقم شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است.

به گفته وی، جمع ردیف‌های فوق ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری است که این رقم در بودجه سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: علاوه بر کنترل و کاهش هزینه‌های جاری بخشی از همین بودجه هم برای حل مشکلات مردم، شهر‌ها و روستا‌ها در سفر‌های استانی مصرف خواهد شد.

 پیش از این محمد مهاجری یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در توییتی از افزایش ۳برابری هزینه‌های نهاد ریاست‌جمهوری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داده بود.