تخت‌خواب‌های چندمنظوره مناسب خانه‌های نقلی

مینا صباغی - پیشرفت سریع تکنولوژی و رشد زندگی شهرنشینی موجب شده است تا علم طراحی دائما در حال تغییر و تحول باشد. به طوری که اگر مدل و یا طرحی در یک دوره مورد توجه قرار گیرد به این دلیل است که براساس نیازهای زمان خود طراحی شده است از این رو طرح‌های دکوراسیون و الگوهای آن همواره با تغییراتی کلی و جزئی همراه هستند و باید به گونه‌ای طراحی شوند که منطبق با شرایط آن دوره باشند. امروزه با کوچک‌تر شدن مساحت آپارتمان‌ها و کاهش فضای زندگی، استفاده بهینه از فضا روز به‌ر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در حقیقت استفاده از کلیه فضاهای موجود در خانه برای رفع نیازهای خانواده هنری است که به کمی ابتکار و نگاهی نو نیاز دارد و هر یک از ما با به کارگیری سلیقه و ابتکار شخصی و صرف کمی وقت می‌توانیم از فضاهای به ظاهر مرده و بی‌مصرف منزلمان سود ببریم.

در دنیای امروز استفاده از وسایل کم دردسر که به زیبایی فضا نیز کمک می‌کنند، رواج یافته است. تخت‌خواب یکی از این کالاها است که علاوه بر اینکه مشکل جمع‌آوری رختخواب را برطرف کرده است، تا حدودی نیز باعث زیبایی محیط می‌شود. بله، با تغییر شیوه زندگی امروزی، نسبت به گذشته و تکنولوژی‌زدگی نسل فعلی، دیگر کمتر کسی زمین را برای خوابیدن انتخاب می‌کند. امروزه انواع تخت‌خواب در رنگ‌ و جنس‌های متنوع و قیمت‌های تقریبا مختلف در بازار وجود دارند و انواع تخت‌‌های فرفورژه چوبی، MDF و لترون در بازار به وفور یافت می‌شوند.

برای دسترسی و خرید انواع تخت‌خواب می‌توان به بورس خرید و فروش انواع مبلمان یعنی خیابان دلاوران، یافت‌آباد، حسن‌آباد و بعضی از فروشگاه‌های خیابان میرداماد و ولیعصر مراجعه کرد.

زارعی یکی از فروشندگان انواع تخت‌خواب‌های چوبی در خیابان دلاوران می‌گوید: «هر چند که فضای مسکونی این روزها پاسخگوی پذیرش انواع وسایل حجیم نیست، اما امروزه مبلمان و تخت‌خواب تقریبا جزو یکی از لوازم ضروری خانواده‌ها شده است.

وی همچنین به انواع تخت‌‌های ایرانی و خارجی با جنس‌های MDF و لترون اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیشتر تخت‌های چوبی موجود در بازار از جنس MDF و لترون هستند. تخت‌خواب‌های لترون که لایه بیرونی آنها از جنس MDF و لایه درونی آنها از جنس چوب است، در مقایسه با تخت‌های MDF و... مقاوم‌تر هستند.

قیمت انواع تخت‌های «لترون» حدود ۴۰هزار تومان از تخت‌خواب‌های «MDF» گران‌تر است.

به گفته این فروشنده انواع تخت‌های دونفره MDF با قیمت ۲۸۰ تا ۳۶۰هزار تومان و همچنین تخت‌های دونفره «لترون» با قیمتی بین ۳۲۰‌ تا ۳۸۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

رنگ‌های استخوانی، قهوه‌ای سوخته، کرم و سفید از رنگ‌های موجود در بازار این محصول هستند که دو رنگ استخوانی و قهوه‌ای سوخته از اقبال فروش بالاتری برخوردارند. انواع تخت‌خواب‌های چوبی ساده نیز با قیمتی حدود ۳۵‌ تا ۸۰‌هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند که قیمت آنها بستگی به جنس، کیفیت چوب و مدل آن دارد.

منظور از چیدمان مناسب، تنها قراردادن میز، مبل و صندلی در اطراف اتاق نیست، بلکه چیدن مبل و میز و صندلی باید به گونه‌ای باشد که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ پاسخگویی به کاربردهای فضا و رفت و آمد راحت در اتاق، تامین‌‌کننده نیازها و سلیقه ساکنین خانه باشد.

اما با کوچک شدن فضاهای مسکونی به نظر می‌رسد خرید انواع تخت و کمدهای حجیم و گران‌قیمت مقرون به صرفه نباشد، در پی این موضوع بعضی از طراحان به این فکر افتادند که به تولید انواع مبلمان چند منظوره اقدام کنند که نه تنها ظاهری زیبا دارند بلکه دارای کارایی و عملکرد مناسب هستند.

حسین رستمی، مدیر شرکت اورامان تخت به عنوان یکی از تولید‌‌کنندگان در این زمینه می‌گوید: طراحی و تولید این مبل‌ها برای خانه‌های با متراژ کم و اتاق‌‌هایی کوچک صورت گرفته است.

رستمی همچنین از تولید تخت‌هایی می‌گوید که قابلیت تبدیل به مبل و چند خاصیت دیگر مثل میز کامپیوتر، میز تحریر و ... را دارا هستند.

به گفته این فروشنده، این محصول در روز به میز تحریر و میز کامپیوتر تبدیل می‌شوند و در شب نیز قابلیت تبدیل به تخت را دارند که مکانی برای تعبیه پتو نیز برای این تخت‌ها در نظر گرفته شده است.

سه رنگ، خاکستری، نقره‌ای و چوبی این محصول در بازار موجود است.

این فروشنده در ادامه به طراحی این کالاها از روی نمونه‌های ایتالیایی اشاره می‌کند و می‌گوید: در طراحی این تخت‌های

چند کاره تا حدود زیادی از ژورنال‌های ایتالیایی الهام گرفته‌ایم.

قیمت تخت‌های یک نفره این محصول حدود ۲۳۰‌هزار تومان و تخت‌های میز تحریردار آن حدود ۳۲۰‌هزار تومان است.

تخت‌های کامل و دراور دار نیز با قیمتی حدود ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

آقای ایرانی یکی از فروشندگان مبلمان تخت خوابشو در مورد علت استقبال از این محصولات معتقد است که فضای کم و پایین‌ بودن متراژ‌خانه‌های امروزی باعث شده که زوج‌های جوان برای سال‌های اول زندگی خود به این محصولات کم جا اکتفا کنند. طبق گفته «ایرانی» انواع مبلمان تخت خوابشو یک نفره حدود ۲۷۰ تا ۴۰۰هزار تومان قیمت دارند که در اندازه‌های ۷۰، ۸۰ و ۱۰۰ و ۱۴۰ سانتیمتری موجود هستند. همچنین سرویس خواب‌های دو نفره با قیمتی بین ۳۶۰ تا ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

به غیر از سرویس‌های خواب ساخت داخل، انواع سرویس‌های خواب ترک، ایتالیا و چین نیز در بازار به وفور یافت می‌شوند.

از میان این محصولات سرویس‌های خواب ترک در جنس‌های MDF، لترون و پروفیل با قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۵۸۰هزار تومان بسیار پر فروش هستند.

فرفورژه‌ها

اما به غیر از انواع تخت خواب‌های چوبی تقریبا گرانقیمت، وجود انواع دیگر سرویس‌های خواب فلزی که با نام فرفورژه شناخته می‌شوند، باعث شده که طی ۸-۷ سال گذشته تاکنون استقبال از این نوع جنس نیز چشمگیر باشد. چرا که قیمت ارزان و مناسب این نوع محصول (فرفورژه) نسبت به نوع چوبی آن تا حدودی بر این موضوع تاثیر داشته است.

«پهلوانی» یکی از فروشندگان انواع سرویس‌های فرفورژه در مورد قیمت و استقبال این نوع جنس می‌گوید: به طور کلی محصولات فرفورژه از محصولات چوبی ارزان‌تر هستند که همین امر باعث شده است خانواده‌های زیادی برای اینکه بخواهند از سرویس‌های خواب ارزان‌تر استفاده کنند، این جنس را انتخاب کنند.

به گفته این فروشنده انواع تخت خواب‌های فرفورژه از ۱۹هزار تومان تا ۱۷۰هزار تومان قیمت دارند که مدل هخامنشی این جنس نیز که با قیمتی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند، جزو پرفروش‌های این کالا هستند. وی همچنین مراکز اصلی فروش سرویس‌های خواب فرفورژه را مجتمع تجاری میلاد نور و یافت آباد معرفی می‌کند و می‌گوید: در طراحی تخت‌های فرفورژه بیش از مدل‌های اسپانیایی و ایتالیایی الهام گرفته شده است و بیشتر از آنها به عنوان تخت‌های اسپرت یاد می‌کنند.