احمدی‌نژاد: دولت درصدد است قیمت زمین را کاهش دهد تا قیمت مسکن کنترل شود

دنیای اقتصاد - رییس‌جمهور در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون عملکرد دولت به مردم با اعلام اینکه کاهش دو درصدی نرخ بهره باعث افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری و کاهش تورم شده است، تصریح کرد که دولت درصدد است علاوه بر کاهش نرخ سود تسهیلات، نرخ سود سپرده‌ها را همچنان ثابت نگه دارد و با مدیریت صحیح و اعطای وام به افراد مختلف سپرده‌گذاری در بانک‌ها را افزایش دهد. به اعتقاد رییس‌جمهور، توزیع عادلانه تسهیلات بانکی و منابع کشور علاوه بر افزایش سهم بخش خصوصی میزان بیکاری را کاهش می‌دهد. احمدی‌نژاد از نمونه‌ای یاد می‌کند که فردی ۹۵میلیارد تومان وام گرفته و بازپرداختی نیز انجام نداده است، در حالی‌که با این مبلغ می‌توان ۹هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کرد. همزمان، سخنگوی دولت از تشکیل کار گروهی به ریاست رییس‌جمهور برای تدوین استانداردهای خصوصی‌سازی در راستای ابلاغیه اصل ۴۴ خبر داده و اعلام کرده است که بنا به درخواست وزارت اقتصاد، قرار است ساختار سازمان خصوصی‌سازی و بورس برای آماده‌سازی بستر واگذاری‌ها تغییر کند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه نرخ بهره بانکى بزرگ‌ترین مانع تولید و از عوامل اصلى تورم است تاکید کرد: دولت‌درصدد است علاوه بر کاهش بهره تسهیلات اعطایى بانک‌ها و ثابت نگهداشتن سود پرداختى به سپرده‌ها، از طریق مدیریت صحیح و اعطاى وام به افراد مختلف، سپرده‌گذارى مردم در بانک‌ها را افزایش دهد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد، دیروز در ادامه سلسله «گزارش‌هاى دوره‌ای به مردم از عملکرد دولت نهم» با اشاره به اینکه نرخ بالاى بهره تسهیلات اعطایى بانک‌ها به کاهش سرمایه‌گذارى تولیدى و فرار سرمایه به سمت واسطه‌گرى منجر می‌شود گفت: دولت نرخ بهره تسهیلات بانکى را دو‌درصد کاهش داده که افزایش تقاضا براى سرمایه‌گذارى و کاهش تورم را در پى داشته است و همزمان به‌رغم تبلیغات منفى مبنى بر کاهش سرمایه‌گذارى مردم در بانک‌ها میزان سپرده‌گذارى‌ها طى ۴ ماه گذشته افزایش پیدا کرده و به استفاده بیشتر مردم از تسهیلات بانک‌ها منجر شده است. وی با بیان اینکه دولت با اختصاص یارانه براى کاهش سود تسهیلات بانکى به میزان دو‌درصد در بخش‌هاى صنعت و کشاورزى اقدام کرده است گفت: با این سیاست‌ها در ۱۱ ماه گذشته بخش‌هاى صنعت و معدن و کشاورزى در کشور ۵/۲‌درصد رشد داشته‌اند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه کشاورزان جزو پاک‌ترین و خوش حساب‌ترین افراد جامعه هستند، حمایت از بخش کشاورزى را جهت‌گیرى اصلى دولت اعلام کرد و گفت: دولت براى نخستین بار با بخشودگى جرایم کشاورزى و خرید به روز محصولات کشاورزان به افزایش تولید و خودکفایى در این بخش کمک کرده است.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۱۱‌میلیون تن گندم از کشاورزان خریدارى شده است گفت: خرید به روز محصولات کشاورزى که امسال براى نخستین بار در خرید گندم توسط دولت اجرا شده است و حمایت از دامدارى و صنایع تبدیلى منجر به سرمایه‌گذارى بیشتر، افزایش تولید و تقویت بخش کشاورزى خواهد شد که قدرت برنامه‌ریزى براى مدیریت کشور و جلوگیرى از مهاجرت را افزایش می‌دهد.

رییس شوراى اقتصاد با اشاره به اختصاص ۲۵‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایى توسط بانک‌ها در سال‌هاى ۸۴ و ۸۵ گفت: توزیع عادلانه تسهیلات بانکى و منابع کشور علاوه بر افزایش سهم بخش خصوصى میزان بیکارى در کشور را کاهش می‌دهد که در این راستا اکثر بانک‌ها همکارى کرده‌اند و نقاط ضعف نیز به زودى رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای با تبلیغات و انتقادات خود، اعطاى تسهیلات براى اشتغال جوانان را موجب افزایش تورم عنوان می‌کنند، گفت: برخى افراد در گذشته با سوءاستفاده از مقام و جایگاه خود وام‌ها و تسهیلات کلانى از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، اما اقساط این تسهیلات را پرداخت نکرده و با استفاده از روابط، مهلت پرداخت بدهى‌هاى خود را تمدید می‌کردند و براى نمونه در یک مورد فردى ۹۵‌میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده، بازپرداخت آن را نیز انجام نداده و این در حالى است که می‌توان با این مبلغ براى ۹‌هزار و پانصد نفر اشتغال ایجاد کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخى افراد خاص که خواستار چنبره زدن بر منابع کشور هستند می‌خواهند منابع عمومى بدون برنامه‌ریزى توزیع شود گفت: به دلیل مبارزه دولت با فساد افرادى که منافع خود را در خطر می‌بینند، می‌گویند، دولت در اقتصاد کشور ناکارآمد است، اما باید بدانند که خدمتگزاران مردم هیچگاه منافع عمومى را به عده‌ای خاص واگذار نمی‌کنند و مبارزه با فساد با تمام توان ادامه دارد و بسیارى از دست‌ها قطع شده و خواهد شد.

احمدی‌نژاد از طراحى سامانه‌ای به منظور گزارش سریع و به لحظه مفاسد و سوءاستفاده‌هاى اقتصادى به مراجع مربوط براى برخورد سریعتر با آنها خبر داد و افزود: کاهش فساد در زمینه مسائل اقتصادى به افزایش سرمایه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى منجر شده است، زیرا مردم می‌خواهند در محیطى سالم آرام و بدون ویژه خوارى فعالیت کنند. رییس‌جمهوری ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب به دلیل ابلاغ سیاست‌هاى بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسى با بیان اینکه انتقال تصدی‌هاى دولتى در اقتصاد به مردم، از سال گذشته و با واگذارى سهام عدالت و سهام شرکت‌هاى دولتى در بورس آغاز شده گفت: اهمیت کاهش تصدیگرى دولت در بخش اقتصادى به‌اندازه همه فعالیت‌هاى دولت در دیگر عرصه‌ها است و دولت با تلاش مستمر سهام عدالت را ظرف دو سال براى اولویت‌هاى در نظر گرفته شده توزیع می‌کند و سهام برخى کارخانه‌ها و شرکت‌هاى دولتى را نیز ضمن برنامه‌ریزى و ایجاد قدرت خرید سهام براى مردم وارد بورس خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات توسعه‌ای و اجراى طرح‌هاى عمرانى در کشور نباید طولانى شود گفت: مصوبات سفرهاى استانى ظرفیت کار اجرایى در کشور را سه برابر کرده و هزینه‌هاى مصرفى، اضافى و قیمت تمام شده طرح‌ها را کاهش داده است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه نرخ تورم در تیر امسال ۱۰‌درصد بود که این میزان طى چهل سال اخیر بی‌سابقه است گفت: دولت با جلوگیرى از ریخت و پاش‌ها و مدیریت صحیح منابع، طى ۱۱ ماه گذشته نرخ تورم را از ۵/۱۴‌درصد به ۱۰‌درصد رسانده و‌درصدد است نرخ تورم را به‌رغم رشد برخی قیمت‌ها تک رقمى کند و همزمان عواملى که ۵۰ سال در افزایش تورم ریشه دارد را به مرور از بین ببرد تا در افقى ۵ ساله نرخ تورم به زیر ۵‌درصد کاهش یابد و اقتصاد کشور رونق بگیرد.

احمدی‌نژاد به تلاش دولت براى حفظ و ثبات بهاى برخى اقلام عمده در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه دو‌میلیون تن تیرآهن در کشور مصرف می‌شود و این در حالى است که میزان تولید این محصول سالانه یک‌میلیون تن است، گفت: قیمت تیرآهن در ماه‌هاى گذشته به دلیل افزایش قیمت در بازارهاى جهانى مقدارى بالا رفت اما مقرر شد دستگاه‌ها و سازمان‌هاى دولتى تیرآهن مصرفى خود را وارد کنند تا ظرف سه تا چهار ماه وضع بازار تیرآهن اصلاح شود.

رییس شوراى اقتصاد با اشاره به افزایش تورم در بخش مسکن و با بیان اینکه عده‌ای از افزایش قیمت‌ها خشنود می‌شوند گفت: افزایش بیش از ‌اندازه و بدون توجیه میزان اجاره‌بهاى مسکن دور از انصاف است و دولت تلاش دارد با استفاده از راهکارهاى مناسب عامل قیمت زمین را به عنوان مهم‌ترین عامل در هزینه مسکن شدیدا کاهش داده یا حذف کند تا زمینه خانه‌دار شدن مردم به ویژه جوانان فراهم شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در برابر واردات یکى از سیاست‌هاى اقتصادى دولت است گفت: در چند سال اخیر برخى با دادن شعارهاى گوناگون از جمله آزادسازى واردات، ظرفیت تولید کارخانه‌هاى داخلى را تا ۳۰‌درصد کاهش دادند که به بیکار شدن جوانان، گسترش بی‌رویه مصرف منابع اولیه و واردات کالاهاى مصرفى منجر شد. احمدی‌نژاد با اشاره به هدف دولت براى افزایش تولید و کیفیت محصولات داخلى از طریق افزایش عوارض و مالیات بر کالاهاى وارداتى گفت: تولیدکنندگان داخلى نباید از این فرصت سوءاستفاده کرده و مردم را در تنگنا قرار دهند، بلکه باید علاوه بر تولید کالاهاى با کیفیت از سود معقول نیز برخوردار شوند، زیرا در غیر این صورت تعرفه واردات کالاهاى خارجى کاهش می‌یابد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه نرخ خدمات دولتى در بخش‌هاى مختلف از جمله حمل‌ونقل، آب، برق و گاز از سوى دولت تثبیت شده است گفت: در حقیقت افزایش ندادن نرخ خدمات دولتى به معناى ارزان کردن این خدمات است و بخش‌هایى که نرخ خدمات آنها از تحولات اقتصادى تاثیر نمی‌پذیرد نیز نباید این نرخ‌هاى خود را افزایش دهد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اجراى سیاست راهبردى دولت نهم براى افزایش صادرات غیرنفتى کشور گفت: دولت با برنامه‌ریزى‌هاى دقیق در تلاش است میزان صادرات غیرنفتى در زمینه‌هاى مختلف را افزایش دهد و پارسال نیز میزان صادرات این کالاها از افزایش چشمگیرو بی‌سابقه‌ای برخوردار شد.

وی در تشریح دستاوردهاى سفرهاى خارجى رییس‌جمهوری و برخى وزرا گفت: در این سفرها اغلب قراردادها و تفاهمنامه‌ها اقتصادى و سودآور منعقد و امضا می‌شود که به عنوان مثال در سفر به تاجیکستان و‌ترکمنستان ۱۸ قرارداد و موافقتنامه منعقد شد که بخش اعظم آنها اقتصادى و براى حضور قوى‌تر و پربارتر در بازار کشورهاى منطقه است. رییس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران به عنوان یک خانواده همواره همراه و همیار یکدیگر بوده و مراعات یکدیگر کرده‌اند گفت: عده‌ای ‌درصددند با تبلیغات و اجراى برنامه‌هاى مختلف دولت را وارد بازى سیاسى کرده و ذهن خدمتگزاران مردم را از مسائل ملى و حقوق عمومى منحرف کنند، اما لازم می‌دانم یادآورى کنم دولت با تمام توان براى ساختن و آبادانى کشور تلاش می‌کند.

احمدی‌نژاد همچنین در پایان این گزارش با بیان اینکه برخى کشورهایى که از فناورى هسته‌ای سوءاستفاده کرده‌اند می‌خواهند با تسلط بر سازمان‌هاى خارجى راه پیشرفت و دستیابى ملت ایران به فناورى بومى و صلح‌آمیز هسته‌ای شوند تاکید کرد: در

۱۱ ماه گذشته ایران در زمینه دستیابى به فناورى صلح‌آمیز هسته‌ای پیشرفت‌هاى قابل توجهى داشته و طبق قوا نین بین‌المللى فعالیت کرده است اما با این وجود دشمنان خارجى و برخى عناصر داخلى آنها‌ درصدد ایجاد تفرقه در همبستگى و یکپارچگى ملت ایران به عنوان رمز پیروزى هستند.