پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو عکس: TRT Haber

به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این آمادگی از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد تا به این سازمان کمک کند که در امنیت سایبری و آموزش مجازی جلساتی را برگزار کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در این اجلاس، با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز کوچک‌تر از آن است که خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد کند. ایالات‌متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و همچنین استقرار این سیاست «ظلم حداکثری»، نشان داد که منافعش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست. منفعت منطقه ما همکارهای سودمند و برادری ملت‌های منطقه است و جمهوری اسلامی آماده است که تمام ظرفیت‌ خود را برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی به کار ببندد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از گشایش‌های اقتصادی در اکو منوط به ارتقای تجارت درون منطقه‌ای است، گفت: ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزادسازی تجاری در اکو ایفا کند و آماده‌ایم با اعطای تعرفه‌های ترجیحی مناسب در حصول این هدف مهم سهم داشته باشیم. وی همچنین با بیان اینکه کماکان فاصله معناداری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان اکو وجود دارد، گفت: برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است. ابراهیم رئیسی عصر روز شنبه، تهران را به مقصد ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو ترک کرد.

  دیدار با اردوغان

درکنار سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس اکو، او روز گذشته با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوها بین مقامات حاضر در اجلاس اکو، مسائل افغانستان بود. درهمین حال روسای جمهور ایران و ترکیه در دیدار دیروز خود بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه همه‌جانبه روابط تهران و آنکارا تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» رئیسی در دیدار با اردوغان با بیان اینکه ایران و ترکیه می‌توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند، به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی اشاره کرد و گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می‌توان تعرفه‌های ترجیحی را بازنگری کرد. رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ‌‌ک‌ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایجاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد، بنابراین همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

  دیدار با روسای جمهور تاجیکستان و پاکستان

همچنین رئیس‌جمهوری با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار کرد. رئیس‌جمهور تاجیکستان در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر افغانستان تاکید کرد: ناامنی در این کشور به ضرر منطقه و کشورهای همسایه افغانستان است به همین دلیل نگران آینده این کشور هستیم و همه باید تلاش کنیم اقوام و گروه‌های مختلف مردم در آسایش در این کشور زندگی کنند. رئیسی همچنین در دیدار عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

  تاکید بر ارتباط با ایرانیان خارج کشور

رئیسی همچنین در ادامه دیدارهایش با تجار و بازرگانان ایرانی در ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور در جمع ایرانیان حاضر در سفارت ایران در عشق‌آباد با بیان اینکه دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسوولیت می‌کند، اظهار کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان، باید زمینه رفت‌وآمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند. وی افزود: باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود، مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است. همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیسی از احیا شدن قرارداد گاز با ترکمنستان خبر داد.