اینها جملات سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان است که شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرده است. به گزارش ‌خبرگزاری تسنیم، مرتضوی تصریح کرده است اولویت آب شرب است در صورت وجود مازاد، می‌توان آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی کرد، چرا که به خاطر کمبود ذخیره آب اگر رودخانه باز شود و نزولات آسمانی یاری نکند نمی‌توان آب شرب مردم را تا ۳ یا ۴ ماه آینده تامین کرد و اصفهان با مشکل تامین آب شرب مواجه خواهد شد. او تاکید کرده است که برای احیای زاینده‌رود در اصفهان همه باید دست در دست هم بگذارند.

به گفته مرتضوی تا کنون ۹۴ میلی‌متر بارندگی در سرشاخه‌های کوهرنگ گزارش شده در حالی که در سال گذشته ۱۷۶ میلی‌متر بوده و اکنون ۸۲ میلی‌متر بارندگی کمتر نسبت به سال قبل داشتیم و دلیل اینکه ورودی کمتر از خروجی است ‌ همین است. وی با بیان اینکه میانگین متوسط درازمدت بارندگی در این روز در پشت سد ۲۱۳ میلی‌متر بوده و با میانگین بلندمدت فاصله دارد، گفت: ۱۲۰ میلی‌متر از بارندگی متوسط دراز‌مدت در سرشاخه‌های کوهرنگ عقب هستیم. به گفته مرتضوی و به گزارش ‌خبرگزاری تسنیم، دولت در توزیع امکانات کشور نگاه عدالت محوری دارد و به دنبال توزیع عادلانه منابع، کار و فعالیت است تا یک رضایت‌مندی عمومی و یک برنامه‌ریزی جامع برای پیشرفت همه مناطق کشور حاصل شود.

   قطع آب شرب یزد

به فاصله ۳ ساعت پس از انتشار سخنان استاندار اصفهان و در ساعت ۲ بامداد جمعه سه حوضچه انتقال آب به یزد با لودر تخریب شد. خبرگزاری فارس ضمن تایید این خبر از تخریب سه حوضچه انتقال آب از استان اصفهان به یزد خبر داد.

ستاد مدیریت بحران استان یزد نیز با تایید تخریب تاسیسات خط انتقال آب به استان یزد به وسیله لودر اعلام کرد که آب شرب یزد قطع شده و مردم با مشکلات جدی روبه‌رو شدند.

 به گزارش‌ خبرگزاری‌ فارس، مهدی جوادیان‌زاده، مدیر شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز اعلام کرد: این خسارت برای چندمین بار در منطقه شرق اصفهان رخ داده است. و با قطع آب انتقالی یزد، مردم برخی از مناطق یزد مشکل جدی نبود آب شرب پیدا کردند. البته این مشکل روز گذشته پس از ساعت‌ها تلاش رفع شد.

   پایان تجمعات کشاورزان

در کنار این خبرها و به دنبال ادامه اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان به مشکل کم آبی در این استان، «ایرنا» از پایان تجمعات کشاورزان و برچیدن چادرها از بستر زاینده‌رود خبر داد.‌‌ با وجود اعلام پایان تجمع از سوی کشاورزان براساس توافق شورای میرآب شرق و غرب اصفهان، طی روزهای گذشته برخی عناصر مشکوک و نزدیک به ضدانقلاب در شبکه‌های مجازی با انتشار فراخوان‌هایی خواستار ادامه این تجمعات بودند.

بر اساس این گزارش، تجمع مردم در ساعات نخستین صبح دیروز در ابتدا آرام و بی‌حاشیه بود و مردم با سردادن شعارهایی بار دیگر احیای زاینده‌رود را خواستار شدند؛ اما به تدریج با نمود برخی تحرک‌ها فضای این مطالبه‌گری بحق، ملتهب شد. در این میان برخی افراد که هیچ شباهتی به کشاورزان نداشتند با حضوری مشکوک و تحریک‌کننده سعی در ایجاد التهاب در بستر زاینده‌رود داشتند. پس از تحرک این افراد و ایجاد التهاب چند صد نفره، پلیس برای متفرق کردن جمعیت ناچار به مداخله شد.

ا‌ز سوی دیگر ‌خبرگزاری تسنیم در گزارشی ا‌ز صدور بیانیه کشاورزان اصفهانی خبر داد و اعلام کرد که آنها خواهان اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب بودند و طی‌ توافق با استانداری با صدور بیانیه‌ای پایان تجمع خود را در بستر خشک زاینده‌رود اعلام کردند، اما در توافقات صورت گرفته میان صنف کشاورزان و استانداری بر جمع‌آوری چادرها از بستر زاینده‌رود، برخی از کشاورزان بر ماندگاری چادرها در این مکان اصرار کردند و در پی تنش بین کشاورزان مبنی بر ماندن یا نماندن در بستر رودخانه و ایجاد التهاب و هیجان دو نفر از کشاورزان حال نامساعد پیدا کردند که با حضور اورژانس و فوریت‌های پزشکی به مراکز درمانی انتقال داده شدند و یک نفر دیگر هم در محل امدادرسانی شد و تحت مداوا قرار گرفت.

  واکنش دادستان به آتش زدن چادر کشاورزان

درهمین حال به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر آتش زدن چادر کشاورزان متحصن در بستر خشک زاینده‌رود، روز گذشته علی اصفهانی، دادستان اصفهان گفت: اراذل و اوباش مانع جمع کردن چادر کشاورزان توسط کشاورزان شده و چادر کشاورزان را آتش زدند، از این جهت نیروی انتظامی ورود پیدا کرده و تعدادی از این اراذل و اوباش را دستگیر کرده است.

از سوی دیگر آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، در واکنش به تجمعات روزهای گذشته با بیان اینکه عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند، گفت: اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.