روزهای بد موزه هرمیتاژ

نگاه سوم - سرقت ۲۴۱اثر هنری و عتیقه از موزه هرمیتاژ در سنت‌پترزبورگ، به بحرانی فرهنگی در روسیه منجر شده است. کارشناسان موزه هرمیتاژ ارزش این تعداد اثر را فراتر از ۵میلیون دلار برآورد کرده‌اند. روز گذشته خبرگزاری «نووسکی» به نقل از یک مقام پلیس روسیه خبر داد که چهار مظنون اصلی این سرقت دستگیر شده‌ و در حال بازجویی به سر می‌برند. دو تن از این چهار مظنون، همسر و پسر لاریسا زاوادسکی نگهبان و متصدی پیشین موزه هرمیتاژ هستند. زاوادسکی از مظنونین اصلی سرقت از موزه هرمیتاژ در سال ۲۰۰۳ بود اما سال گذشته به گونه‌ای ناگهانی و مشکوک از دنیا رفت. همسر او در جریان بازجویی اعتراف کرده که با سارقان ارتباط داشته است.

از سوی دیگر رییس‌جمهور روسیه نیز به این سرقت واکنش نشان داده و یک تیم ویژه را مامور رسیدگی به این پرونده کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که تاراج موز‌ه‌های روسیه پس از فروپاشی شوروی، ریشه در لابی‌ها و عوامل پشت‌پرده قدرت در این کشور دارد. بدیهی است که امثال زاوادسکی هم بخت خود را در این آب گل‌آلود می‌آزمایند. گفته می‌شود که در چند سال گذشته ارزش آثار به سرقت رفته از موزه هرمیتاژ بیش از ۵۰میلیون‌دلار بوده. بیشتر این آثار، مدتی بعد از سرقت، در بازارهای اروپا و آمریکا به فروش رفته‌اند.

موزه هرمیتاژ که در ساختمان کاخ زمستانی شاهان تزار قرار گرفته و بیش از سه قرن قدمت دارد، بزرگ‌ترین موزه روسیه است و آثار ذی‌قیمت هنری، تاریخی و فرهنگی روسیه در آن نگهداری می‌شود.