با تیم کامل به وین می‌رویم هدف؛ رفع تحریم‌ها عکس: محمدعلی قاسمی، ایسنا

در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات وین گفت: امیدواریم طرف‌‌‌های مقابل به جای شبهه افکنی‌‌‌های رسانه‌‌‌ای با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف درباره رفع تحریم‌ها به وین بیایند. به گزارش خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌‌‌زاده دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه با یک تیم کامل عازم وین می‌‌‌شویم، در پاسخ به سوال درباره مباحث مطرح شده در رسانه‌‌‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ نیز اظهار کرد: درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌‌‌ای موضع نمی‌‌‌گیرم. آنچه باید بر آن متمرکز شویم گفت‌‌‌وگوهای ما در وین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده، با یک تیم کامل بر اساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌‌‌های مقابل به جای این شبهه‌افکنی‌‌‌های رسانه‌‌‌ای یا برخی عملیات روانی که به زعم خودشان در نزدیکی مذاکرات وین شاید بتوانند ماهی از آب‌‌‌های آلوده بگیرند، به جای آن سعی کنند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه که بر ضد مردم ایران اعمال کردند به وین بیایند. وی تصریح کرد: اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند این اراده جدی را با نیت‌‌‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعا ایران هم پاسخ متناسب با آن خواهد داد.

  امیدواریم سفر گروسی سازنده باشد

خطیب‌‌‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه اگر اقدام منفی صورت گیرد و قطعنامه‌‌‌ای صادر شود و تاثیر آن بر مذاکرات وین افزود: امشب (دوشنبه شب) سفر گروسی را به تهران داریم. همواره سعی شده روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌‌‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همواره به آژانس توصیه‌‌‌ کرده‌‌‌ایم در مسیر همکار‌‌‌ی‌‌‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی خود را به نام آژانس جلو ببرند. در چارچوب تحولات و بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌‌‌کنیم. این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر گروسی عنوان کرد: این سفر تاریخش از قبل مطرح شده بود و قطعا دستورکاری از سوی آژانس وجود دارد. موضوعاتی بین ایران و آژانس است که سعی کرده‌‌‌ا‌‌‌یم در چارچوب فنی انجام شود. از آژانس در همان چارچوب خواستیم کار را جلو ببرد. هیچ سفری انجام نمی‌شود مگر اینکه دستورکار مشخصی داشته باشد.

وی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌‌‌داند تمامی خرابکاری‌‌‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته که متاسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده است، تاثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع هم در سطح چارچوب خود پیگیری شده و هم در این سفر پیگیری می‌شود.

همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر خود به تهران، ابراز امیدواری کرد که آژانس بتواند آنچه را که وی «فعالیت‌های راستی‌‌‌آزمایی ضروری در ایران» خواند، از سربگیرد. به گزارش «ایسنا»، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که قرار است امروز (دوشنبه) وارد تهران شود.

او در پیام خود نوشت: امروز (دوشنبه) به تهران سفر می‌‌‌کنم تا با مقامات ایرانی دیدار کنم و به سوالات مهم در ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال موثر و بر مبنای مشارکت از گفت‌‌‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس اتمی بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری خود را در این کشور از سربگیرد.

سفر گروسی به تهران در آستانه نشست شورای حکام که قرار است روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) به مدت سه روز در وین برگزار شود، صورت می‌گیرد. پایگاه خبری آکسیوس پیش‌تر گزارش داد که بعید است شورای حکام آژانس در جلسه آذرماه خود قطعنامه‌‌‌ای علیه ایران صادر کند. این پایگاه خبری گزارش داده بود، انگلیس فعالانه، آمریکا، فرانسه و آلمان را برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار قرار داده، اما با توجه به اقدام ایران در اعلام بازگشت به مذاکرات وین، بعید است چنین اقدامی صورت گیرد.

دوشنبه هفته آینده هشتم آذر، شهر وین میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) است. مذاکراتی که قرار است برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شود و تمرکز آن بر لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکاست و آنگونه که بارها حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده ایران به دنبال توافق خوب است.

  درباره وین و منطقه، دستورکار ما روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه نشست خبری با خبرنگاران درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه گفت‌‌‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌‌‌رسد، اظهار کرد: این اظهارات را ندیدم، ولی موضع ما کاملا روشن است. آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که به صورت یکجانبه، فراسرزمینی، ظالمانه و غیرقانونی  علیه ایران اعمال شده است.

وی تصریح کرد: اگر کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت‌‌‌وگویی متفاوت داریم، باید این موضع را بشنوند. درباره وین دستورکار ما روشن است درباره منطقه نیز دستورکار ما روشن است. همان‌قدر که با کشورهای منطقه به صورت دوجانبه و مستقیم در منطقه صحبت می‌‌‌کنیم در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه با طرف‌‌‌هایی صحبت می‌‌‌کنیم که یا مسبب هستند یا طرفیتی در این گفت‌‌‌وگو دارند.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز مدعی شد که بدون مشارکت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مذاکرات وین، هیچ راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. الحجرف در ادامه زیاده خواهی‌های خود تاکید کرد: مذاکرات با ایران باید شامل برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز باشد.

  تضمین‌‌‌های عینی لازم داریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره اخذ تضمین‌‌‌ها از آمریکا در مذاکرات وین که سوال یکی از خبرنگاران بود نیز خاطرنشان کرد: هم ما و هم ۱+۴ تضمین‌‌‌های عینی لازم داریم و بهتر است وقتی آمریکا به وین می‌‌‌آید متوجه شوند این تضمین‌‌‌های عینی باید داده شود. اینکه تضمین‌‌‌های عینی چیست، اجازه دهید در اتاق گفت‌‌‌وگوها مثل ۶ دور قبلی ادامه یابد.

او یادآور شد: اینگونه تحریف روایت‌‌‌ها کمکی به آمریکا نمی‌‌‌کند. تنها چیزی که به آمریکا کمک می‌کند این است که بداند مقصر وضع فعلی است و باید تحریم‌ها را بردارد با تضمین عینی و این تنها راهی است که می‌تواند به آن کمک کند که در وین به یک توافق با ۱+۴ برسد. خطیب‌‌‌زاده ادامه داد: اگر برجام برای ایران، منافع مشخص و روشن اقتصادی و عادی‌سازی تجارت خارجی ایران را نداشته باشد، قطعا طرف مقابل باید بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند و کما اینکه قانون مجلس شورای اسلامی نیز که برای دولت الزام‌آور است، همین را می‌‌‌گوید.

یکی از خبرنگاران از خطیب‌‌‌زاده پرسید با توجه به بحران‌های اقتصادی در کشور و پیش‌شرط‌‌‌های ایران برای مذاکره، آیا احتمال دارد برای بهبود مذاکره پیش شرط‌‌‌ها برداشته یا تعدیل شود و امکان نرمش از سوی ایران وجود دارد؟ که وی پاسخ داد: مقدمات سوال شما را نمی‌توانم بپذیرم، چون بارها گفته‌‌‌ام آنچه ایران می‌‌‌گوید ورود جدی و با اراده و عزم جدی برای رفع‌‌‌ تحریم‌هاست. وی بیان کرد: اجازه دهید فقط روی آن متمرکز شویم و گزاره‌‌‌هایی که به صورت مبهم بیان می‌شود را مبنای قضاوت و پاسخ قرار ندهیم.

  مواضع فرانسه

خطیب‌‌‌زاده درباره مواضع این روزهای فرانسه درمورد ایران نیز گفت: به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مذاکرات وین مواضع رسانه‌‌‌ای برخی کشورها اشتباهات محاسبه‌‌‌ای دارد که فکر می‌کنند با ادعاهای رسانه‌‌‌ای می‌توانند جای مجرم و متهم را عوض کنند. بهتر است همه متمرکز شویم بر اینکه گفت‌‌‌وگوهای وین جدی باشد. طرف‌‌‌های مقابل به خوبی می‌‌‌دانند و باید باز هم بدانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال شده است.

آنگونه که وزیر خارجه فرانسه در جدیدترین اظهاراتش در مصاحبه با روزنامه «لوموند» عنوان کرده است: «اولین بررسی که باید انجام دهیم این است که آیا گفت‌‌‌و‌‌‌گو را از جایی که در (مذاکرات ماه) ژوئن با دولت قبلی ایران متوقف شد ادامه می‌‌‌دهیم، یا خیر.» ژان ایو لودریان به لوموند گفت: «اگر این مذاکرات (هشتم آذرماه در وین) ساختگی باشد، باید برنامه جامع اقدام مشترک برجام را توخالی ارزیابی کنیم.»

  آمریکا باید واقعیت‌‌‌های جدید را بپذیرد

همزمان با نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران، شبکه الجزیره به نقل از مذاکره‌کننده ارشد ایران نوشت: آمریکا هیچ چاره‌‌‌ای جز پذیرش واقعیت جدید را در قبال توافق هسته‌‌‌ای ندارد. علی باقری، معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران در گفت‌‌‌وگو با شبکه خبری الجزیره خاطرنشان کرد  آمریکا چاره‌‌‌ای ندارد جز اینکه واقعیت جدید در قبال توافق هسته‌‌‌ای را بپذیرد. باقری ادامه داد: تا زمانی که طرف مقابل متعهد نشود هیچ دلیلی برای بازگشت ما از سیاست‌های هسته‌‌‌ای‌مان وجود ندارد. ما مطابق با متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فعالیت‌های هسته‌ای خود را توسعه و ادامه می‌دهیم.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در رایزنی‌‌‌های وین در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که مشکلات منطقه تنها میان کشورهای منطقه و توسط کشورهای منطقه مورد بحث قرار می‌گیرد. معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران همچنین تاکید کرد: ایران مطابق با بندهای برجام به فعالیت‌های هسته‌‌‌ای خود ادامه خواهد داد.

  حمایت اسرائیل از توافق مشروط

از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن ابراز حمایت از توافقی «گسترده تر، طولانی‌تر و مستحکم تر» با ایران، در یک کنفرانس امنیتی در فلسطین اشغالی، ادعاهایی را علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، بنی‌گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی درباره امور امنیتی اسرائیل درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: من از توافقی حمایت می‌کنم که گسترده تر، قوی‌تر و طولانی‌تر باشد، ایران را به عقب براند، توانمندی‌های[هسته‌ای] فعلی‌اش را از بین ببرد و نظارتی موثر بر تاسیسات هسته‌ای آن و بر تولید تسلیحاتش اعمال کند. گانتس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، ایران را هژمونی خواند که به ادعای وی ارتش‌های تروریستی را تجهیز می‌کند.

  توافق با ایران اشتباه بود، اما خروج از آن اشتباه‌‌‌تر

در واکنشی دیگر، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با بیان اینکه امضای توافق هسته‌‌‌ای با ایران اقدامی اشتباه بود، گفت، اما خروج آمریکا از آن توافق هم اقدامی اشتباه بود. به گزارش خبرگزاری فارس، «موشه یعلون» طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی روزنامه «هاآرتص» گفت: «تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌‌‌ای ایران، با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، اشتباهی بزرگ بود گرچه در زمان امضای توافق با ایران در دوران دولت اوباما نیز مخالف آن بودم.»

بر اساس این گزارش، او در این‌باره توضیح داد: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران، اشتباه اصلی خروج از توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود، اما خروج از آن بهانه‌‌‌ای برای ادامه [غنی سازی] به آنها داد. ترامپ تصمیم خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ را با تشویق‌‌‌ها و تمجید نتانیاهو اتخاذ کرد.»

به نوشته هاآرتص، یعلون همچنین افزود: «در آن زمان از این موضوع راضی نبودم. ما می‌توانیم بحث کنیم، اما نباید با آمریکایی‌‌‌ها بجنگیم. ما باید در مورد اختلافات با آنها صحبت کنیم، نه اینکه به آنها حمله کنیم. هرچند با این ایده که آمریکا می‌تواند از خاورمیانه عقب‌‌‌نشینی کرده و جدا شود، مخالف هستم. اگر از تروریسم فرار کنید، تروریسم پیش شما می‌‌‌آید.»

این سیاستمدار صهیونیست اضافه کرد: «همکاری اسرائیل و کشورهای عربی راه مهمی برای مهار فعالیت‌های منطقه‌‌‌ای ایران است. آنها هنوز از نقطه بی‌‌‌بازگشت عبور نکرده‌‌‌اند. دیگر درگیری اسرائیل و اعراب در خاورمیانه وجود ندارد. مناقشه اسرائیل و فلسطین وجود دارد و این یک موضوع حاشیه‌‌‌ای در منطقه است.»

همزمان رئیس پیشین موساد در گفت‌‌‌وگویی مدعی شد مذاکرات وین به یک توافق منجر نخواهد شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه هاآرتص، یوسی کوهن در گفت‌‌‌وگویی درباره اقداماتی که در زمان ریاست او در موساد برای متقاعد کردن دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به خروج از توافق هسته‌‌‌ای انجام شده بود، با بیان اینکه ما به آمریکایی‌‌‌ها و جهان نشان دادیم که ایران در تمام مدت تا رسیدن به توافق دروغ گفته بود، مدعی شد که ایران درباره بسیاری از مسائلی که از انظار جهان پنهان بود، شفافیت به خرج نداده بود. کوهن درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای که به زودی در وین انجام خواهد شد، این مذاکرات را «حرکتی توام با هیجانات بسیار» تلقی کرد که شانس کمی برای موفقیت دارد.

مقام‌‌‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌‌‌های اخیر تلاش‌‌‌ها برای اخلال در روند مذاکرات وین برای احیای برجام را شدت بخشیده‌‌‌اند و از هر تریبونی برای فضاسازی علیه برنامه هسته‌‌‌ای ایران سوءاستفاده می‌کنند.

p02-01