ISPهای کوچک ادغام می‌شوند

گروه کامپیوتر - در حالی که صدور مجوز ارائه خدمات اینترنتی (ISP) و مجوز خدمات تلفن اینترنتی (VOIP) مدتی است که متوقف شده است بسیاری از کارشناسان به دلیل اشباع بازار از حضور شرکت‌های فعال در ارائه این خدمات با توقف در روند صدور مجوزها موافقند اما برخی معتقدند سازمان تنظیم مقررات قصد جمع‌آوری ISPهای کوچک را دارد که این موضوع موجب آغاز جنجال‌هایی در بازار شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی می‌شود. به گفته برخی از کارشناسان تجدیدنظر در مجوز ISPها باید به شکلی صورت گیرد که دیگر نیازی به صدور مجوز VOIP نباشد و هر شرکتی که مجوز ISP داشته باشد، بتواند خدمات VOIP نیز ارائه دهد، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند هیچ مجوزی در رابطه با VOIP نباید صادر شود زیرا حضور بیش از صد شرکت در ارائه خدمات تلفن اینترنتی این بازار را اشباع کرده و حتی مجوز ISP هم با توجه به فعالیت ۱۳۵۰ شرکت ISP نباید صادر شود.

به گفته عربزاده، مسوول روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات مجوز VOIP در صورت تعیین متولی آن صادر خواهد شد و در حال حاضر شرکت‌‌هایی که دارای این مجوز هستند، تا یک سال دیگر مجوز آنها دارای اعتبار است اما تا سال آینده طبق شرایط و ضوابط جدید این مجوز صادر می‌شود.

وی افزود: هنوز نهاد صادر کننده این مجوز مشخص نشده است.

وی همچنین در خصوص صدور مجوز ISPها نیز گفت: به منظور تجمیع ISPها هم‌اکنون به شرکت‌های خصوصی مجوز داده نمی‌شود زیرا تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه بسیار است و باید شرکت‌های کوچک با یکدیگر جمع شوند و شرکت‌های توانمند در این عرصه به فعالیت بپردازند.

به گفته علیرضا علمی، دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی نیز هم‌اکنون بیش از هزار شرکت ISP به ارائه خدمت می‌پردازند که با توقف صدور این مجوز از حضور بیشتر شرکت‌های دیگر در این حوزه، جلوگیری می‌شود.

وی معتقد است: در شرایط جدید ISPها که هم‌اکنون توسط سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی است تامین پهنای باند از سوی دولت صورت خواهد گرفت و بخش توزیع و ارائه خدمات دسترسی به شرکت‌ها واگذار می‌شود که در این صورت مجوز ISP و ICP یکسان شده و انحصارها پایان می‌یابد.

به گفته مسعود ریاضیات، رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی نیز با توجه به منسوخ شدن استفاده از ماهواره دیگر فعالیت‌‌های ICP جایگاه قبلی خود را ندارد و می‌توان کاری کرد که مخابرات تامین‌کننده پهنای باند باشد و نهایتا ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی ISPها بتوانند به توزیع و ارائه خدمات اقدام کنند.

به گفته وی مفاهیمی که در مصوبه‌های قبلی وجود داشته شامل ICP، ISP، PAP، VOIP، IDC بایستی در یکدیگر ادغام شوند و تنها یک شرکت به نام ISP وجود داشته باشد که بهتر است سازمان این مساله را در شرایط مجوز جدید ISPها در نظر بگیرد.