نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان، با اشاره به ارائه‌ پیشنهاد یک‌هزار و ‌٨٠میلیارد تومانی این کمیسیون در متمم بودجه‌ سال‌جاری برای حل مشکلات و مسائل بهداشت و درمان، گفت: از این مبلغ ‌٨٠میلیارد تومان صرف بیمارانی می‌شود که زیر خط فقر قرار دارند. علی باغبانیان در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه بودجه تصویبی مجلس در بخش بهداشت و درمان در سال‌جاری ‌٢هزار میلیارد تومان کسری دارد، افزود: بودجه پیشنهادی امسال دولت به مجلس در بخش بهداشت و درمان متاسفانه نسبت به سال قبل با توجه به تورم، کمتر از ‌۴درصد افزایش داشته است و جوابگوی نیازها و مسائل بهداشت و درمان نخواهد بود. به گفته وی از ‌٣هزار و ‌٢٠٠میلیارد تومان بودجه پیشنهادی سال گذشته دولت برای بخش بهداشت و درمان، یک‌هزار و ‌٢٠٠میلیارد تومان آن برای درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و حدود ‌٢هزار میلیارد تومان نیز بودجه‌ای بود که دولت تحت عنوان درآمد عمومی برای فصل بهداشت و درمان در نظر گرفته بود، در حالی که این بودجه جوابگو نبود و در کمیسیون و صحن علنی مجلس این سهم را به ‌۵هزار و ‌٢٠٠میلیارد تومان افزایش دادیم که در این شرایط بودجه بهداشت و درمان در سال ‌٨۴ بالغ بر ‌۵۵درصد افزایش می‌یافت، اما متاسفانه سازمان مدیریت تخصیص‌ها را در برخی موارد تا ‌۵٠درصد کاهش داد.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان، با بیان اینکه با این اقدام سازمان مدیریت، بودجه مورد نظر مجلس در فصل بهداشت و درمان محقق نشد، اظهار کرد: برخی از موارد مورد نظر چون تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ‌٢٠میلیون روستایی برای بیمه خدمات درمان روستایی، تامین تعدادی از ‌٢هزار آمبولانس درخواستی برای کشور و ایجاد ‌۵٠ پایگاه اورژانس محقق شد. باغبانیان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای تامین حقوق پرسنل، حقوق اعضای علمی و حق‌الزحمه اساتید و... یک‌هزار میلیارد تومان کمبود داشته و دولت و سازمان مدیریت در بودجه سال‌جاری این امر را لحاظ نکرده است، گفت: در این راستا یک‌هزار میلیارد تومان نیز برای واقعی کردن سرانه‌های درمان و تعرفه‌های پزشکی کسری وجود دارد که روی هم رفته میزان کسری بودجه سال‌جاری این بخش را به ‌٢هزار میلیارد تومان می‌رساند. نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان منتظر بود تا برای جبران این کسری، دولت در لایحه متمم خود بودجه‌ای را در نظر گیرد که متاسفانه در متمم ارائه شده دولت به مجلس حتی از آوردن کلمه بهداشت و درمان نیز خودداری کردند و مبلغ ‌۴میلیارد دلاری که در بخش متمم پیشنهاد داده بودیم حتی یک ریال هم برای

بهداشت و درمان در نظر گرفته نشد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون پیشنهاد دادند برای حل مشکل بودجه بهداشت و درمان، یک میلیارد و ‌٢٠٠میلیون دلار معادل یک‌هزار و ‌٨٠میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی در متمم بودجه سال‌جاری اختصاص یابد که از این مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان آن برای بیمارستان‌ها، مراکز نیمه تمام و بخش عمرانی و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در نظر گرفته شده است. باغبانیان افزود: طبق آمارهای موجود بین یک تا سه درصد از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده و نیاز به عمل جراحی دارند به زیر خط فقر رسیده و بر اساس آمار یکی از مسوولان، ‌۵/٧میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند.

به گفته وی این پیشنهاد در کمیسیون بهداشت و درمان مصوب شده و منتظر هستیم تا در صحن علنی مجلس تصویب و در این شرایط بخشی از مشکلات و مسائل بخش بهداشت و درمان کاهش یابد.

وی افزود: پیشنهاد فعلی کمیسیون بهداشت و درمان هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح و امیدواریم تصویب شود.