مردگان هم در تهران دغدغه مسکن دارند!

ظرفیت بهشت زهرا در حال تکمیل است و شهرداری تهران چند سالی است قصد دارد برای مرده‌ها مکان جدیدی احداث کند تا مرده‌ها دیگر دغدغه مسکن نداشته باشند، ولی متاسفانه هنوز تکلیف مکان جدید مرده‌های پایتخت مشخص نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کلان شهر تهران با بیش از ۸میلیون جمعیت فقط دارای یک گورستان رسمی‌و مجاز است.

گورستان بهشت زهرا در آینده‌ای نه چندان دور دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست و مردگان تهران بدون جا و مکان خواهند بود.

شهرداری تهران چند سالی است در تلاش است تا بتواند مکان‌های جدیدی برای مردگان تهران ایجاد کند ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی‌صورت نگرفته است و گورستانی هم به گورستان‌های شهر تهران اضافه نشده است.

پایتخت نیازمند ۵ گورستان رسمی‌است

محمود رضاییان مدیر عامل سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران گفت: تهران به جز بهشت‌زهرا(س) به ۴گورستان رسمی‌دیگر، در چهار نقطه شمال‌شرقی و شمال‌غربی، جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی نیاز دارد ولی هنوز نتواسته‌ایم حتی یک گورستان جدید در پایتخت احداث کنیم.

به گفته رضاییان، تهران به صورت بالقوه در معرض بحران‌های طبیعی است و بهشت‌زهرا(س) به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دفن متوفیان بی‌شمار این کلان شهر باشد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در مورد محسنات احداث گورستان‌های جدید در تهران گفت: با احداث گورستان‌های جدید فاصله و شکاف فرهنگی شمال و جنوب شهروندان تهرانی تغییر خواهد کرد و آلودگی‌های صوتی و مشکل ترافیک به ویژه در روزهای پایانی هفته به شدت کاهش می‌یابد.

احداث گورستان غرب منتفی شد

طبق طرح‌و نقشه‌های شهرداری تهران بنا بود گورستانی در شرق تهران در منطقه تلو در انتهای اتوبان شهید بابایی و همچنین گورستان دیگری در غرب تهران در منطقه گرمدره ایجاد شود تا کمبود گورستان در شهر تهران تا حدودی برطرف شود.

محمد باقر قالیباف در این مورد گفت: شهرداری کرج از پذیرفتن اموات تهرانی ها‌ خودداری می‌کند، چرا که معتقد است مرده‌های تهرانی‌ها نباید در گرمدره (کرج) دفن شوند.

وی تصریح کرد: مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال ۸۳ توسط شورای اسلامی‌شهر تهران صادر شده است و در آن زمان اصلا گرمدره تبدیل به شهر نشده بود.

به گفته شهردار تهران، تعدادی از کارشناسان معتقد هستند، به دلیل وزش باد از غرب به شرق هم نباید گورستانی در این منطقه ایجاد شود چرا که با وزش باد مشکلات بهداشتی برای شهروندان در این ناحیه ایجاد می‌شود به همین دلیل احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره منتفی شد.

قالیباف تاکید کرد: گورستان‌ها را باید در تهران گسترش دهیم، چرا که تا چند سال آینده دیگر نمی‌توان مرده‌ای در بهشت زهرا دفن کرد.

شهردار تهران گفت: با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم به‌زودی تکلیف گورستان شرق به وسعت ۴۰۰ هکتار را در منطقه تلو مشخص خواهیم کرد.

وی در مورد مشکلات پیش آمده برای احداث گورستان شرق گفت: برای تصرف این زمین‌ها توافقات لازم با سازمان منابع طبیعی صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود تا بتوانیم این گورستان را در شرق تهران احداث کنیم تا لااقل مشکلات کمبود گورستان در تهران تا حدودی برطرف شود.

تهرانی‌ها فقط تا ۱۰ سال دیگر حق مردن دارند

به اعتقاد مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران، اگر گورستان شرق و غرب احداث نشود تا ۱۰ سال دیگر جایی نخواهیم داشت که اموات خود را دفن کنیم.

وی ادامه داد: طرح توسعه بهشت زهرا در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، ولی باز هم باید گورستان‌های جدید احداث شود تا کمبود جا برای دفن اموات تهرانی‌ برطرف شود.

وی با بیان اینکه در برخی از گورستان‌های شهر تهران دفن اموات غیرقانونی صورت می‌گیرد گفت: در بیش از ۱۴۰ گورستان متروکه پایتخت دفن غیرقانونی اموات صورت می‌گیرد و نیروی انتظامی‌و شهرداری‌های مناطق موظف هستند جلوی فعالیت این گورستان‌ها را بگیرند و اجازه دفن در این گورستان‌ها را به شهروندان تهرانی ندهند ولی متاسفانه شاهد دفن غیرقانونی در این اماکن هستیم وکسی جلوی این دفن‌های غیر قانونی را نمی‌گیرد.

وی از ساماندهی گورستان‌های متروکه در تهران خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی ساماندهی گورستان‌های تاریخی، متبرکه و متروکه شهر تهران انجام شده است و قرار است این طرح در ۳ مرحله اجرا شود.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران گفت: سازمان خدمات شهری شهرداری تهران در زمینه ساماندهی گورستان‌ها متروکه شهر تهران فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است و درصدد است ظرف مدت کوتاهی همه گورستان‌های تاریخی، متبرکه و متروکه شهر تهران را ساماندهی کند.

قبر پیش خرید کنیم

یکی از شهروندان تهرانی در مورد کمبود جا برای دفن مردگان تا ۱۰ سال دیگر گفت: بهتر است از حالا قبر پیش خرید کنیم تا بعدها به مشکل کمبود جا مانند کمبود مسکن برخورد نکنیم.

شهروند دیگری می‌گفت: تا زنده هستیم باید به فکر تهیه جا برای زندگی باشیم و حالا هم با این کمبود جا برای دفن اموات باید فکری هم برای تهیه قبر کنیم.

سنگ قبر خود را اینترنتی سفارش دهید

شاید تا ده سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند سنگ قبرش را از طریق اینترنت سفارش بدهد و دنبال آدرس قبر آشنایان خود در اینترنت بگردد. به تازگی سازمان بهشت زهرا سایتی تاسیس کرده که می‌توان آدرس و اطلاعات فوت‌شدگان را در آن جست‌وجو کرد. این سایت از قسمت‌های مختلفی نظیر جست‌وجو در قطعات، گزارش و آمارهای تخصصی، و... تشکیل شده است. صفحه اول سایت به رنگ سبز است و هیچ کاربری را به یاد مرگ نمی‌اندازد. صفحه جست‌وجو در قطعات یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این سایت است. در این صفحه شما مشخصات متوفا اعم از نام، نام خانوادگی، جنسیت، نام پدر و نام مادر متوفا را وارد می‌کنید تا شماره قطعه و ردیف فرد فوت شده را به دست آورید!