تست منفی؛ شرط ورود به کشور عكس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری در مصوبات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در این بازنگری باید مشخص شود که چه میزان از مصوبات اجرایی و عملیاتی شده و چه تعداد از آنها، موضوعیت خود را بعضا با توجه به تغییر شرایط از دست داده است و انجام این کار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بعدی ستاد موثر باشد.  رئیسی پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب سستی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌شود را ضروری دانست و گفت: نباید نتیجه هوشمندسازی برخی محدودیت‌ها باعث عادی‌انگاری و سستی در مراعات مقررات بهداشتی باشد.  رئیسی همچنین اقدام شرکت‌های داخلی در تولید واکسن کرونا را بسیار ارزشمند دانست و اظهار کرد: حمایت از فعالیت و تولید واکسن داخلی توسط این شرکت‌ها، جزو اولویت‌های دولت است و در این راستا پیش‌‌خرید این تولیدات، می‌تواند آنها را نسبت به ادامه و گسترش فعالیت‌های‌شان امیدوارتر کند.

   بررسی اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند

همچنین در این جلسه با توجه به موفقیت‌های چشمگیر در کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا، موضوع اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در سراسر کشور به ویژه چند استان با وضعیت قرمز بررسی شد.  برنامه مدیریت هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی در سه استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی پایلوت شده و به گفته کارشناسان نتایج خوبی را به دنبال داشته است. قرار است طرح محدودیت‌های هوشمند از ابتدای آذر در کشور اجرا ‌شود. بر اساس این طرح از اول آذر ماه افرادی که واکسن نزده باشند یا تست منفی PCR نداشته باشند، نمی‌توانند به مسافرت بروند و در آینده نه چندان دور تنها افرادی که واکسینه شده باشند، اجازه سفر دارند.

   گسترش شهرهای قرمز به مناطق همجوار

در همین حال با توجه به آخرین وضعیت نقشه کرونایی کشور، در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. به این ترتیب براساس نقشه جدید‌ کرونایی در کشور، تعداد شهرهای قرمز کشور نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. هفته پیش ۳۳شهر کشور در وضیعت قرمز قرار داشت. اما نکته مهم در آخرین نقشه کرونایی کشور، گسترش وضعیت قرمز از بعضی مناطق به شهرهای همجوار است. به این ترتیب بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک شهرستان‌های جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت، شوط (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس، قائنات (خراسان جنوبی)، بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر (خراسان رضوی)، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، جهرم، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، خاتم و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز هستند.

   کاهش بستری با  برنامه واکسیناسیون

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر روز گذشته شش میلیون و ۳۱ هزار و ۵۷۵ نفر را در ایران به‌طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۱۲۸ هزار و ۴۲ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، پنج میلیون و ۶۸۳ هزار و ۴۵۸ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. ازسوی دیگر بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ آبان ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۳۱۹ نفر در ایران مبتلا و ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت ۵۶۷ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

در همین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. روز جمعه نیز ۱۰۹نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که کمترین میزان قربانیان کرونا از زمان اعلام سپری شدن پیک پنجم کرونا بود. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس به نظر می‌رسد میزان بستری‌ها در کشور با توجه به روند واکسیناسیون‌ درحال کاهش است.  کاهش روند بستری در کشور در حالی است که روند واکسیناسیون کرونا نیز ادامه دارد. براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر استان گیلان با ۷۰درصد در صدر میزان واکسیناسیون در کشور قرار دارد. در کنار گیلان، استان‌های تهران، مازندران، اردبیل، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان و یزد نیز در میان استان‌هایی قرار دارند که بین ۶۰تا ۶۱درصد برنامه واکسیناسیون کرونا را جلو برده‌اند. البته در این بین استان‌های قم، خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان نیز از واکسیناسیون کرونا استقبال نکرده‌اند و موج واکسن ستیزی در این استان‌ها به خصوص قم همچنان در جریان است. از همین‌رو کارشناسان نسبت به شیوع کرونا و به تبع آن افزایش موارد ابتلا و بستری و فوت این ‌بار در میان استان‌هایی که کمترین استقبال را از واکسن داشته‌اند هشدار می‌دهند.  در همین راستا، محمدعلی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی‌های انجام شده از نتایج واکسیناسیون در جهان نشان می‌دهد خطر مرگ‌ومیر در افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند ۴۰ برابر بیشتر از افرادی است که این واکسن را دریافت کرده‌اند. به گزارش انتخاب، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمدعلی کیانی افزود: بیش از ۸۵ درصد مرگ‌های فعلی مربوط به کسانی است که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، بنابراین از تمامی کسانی که تاکنون برای واکسیناسیون اقدام نکرده‌اند می‌خواهیم برای سلامتی خود، خانواده و افراد جامعه در این برنامه مشارکت داشته باشند.

   میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین ارتباط بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۵ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۳۳ نفر دز اول، ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۸ نفر دز دوم و ۴۲۱ هزار و ۳۹۹ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.  همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ دز رسید. در شبانه‌روز گذشته ۶۲۱ هزار و ۱۵۴ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

   سخت‌گیری  بر تاریخ مصرف واکسن‌ها

در همین حال محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته درباره تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا اظهار کرد: نظارت بر واکسن‌هایی که تجویز می‌شود بسیار دقیق است و تا وقتی از فیلترهای سخت‌گیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکرده باشد اجازه مصرف وجود ندارد.

به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: تمام واکسن‌ها تاریخ مصرف‌شان توسط سازمان غذا و دارو بررسی می‌شود و اگر یک روز از تاریخ آنها گذشته باشد مورد مصرف قرار نمی‌گیرند.