علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش تازه‌ترین تصمیمات برای حضور دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس‌ را در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد. براساس این اظهارات، واکسیناسیون برای حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست و آنچه که در مدارس آموزش‌وپرورش برای مقابله با کرونا رعایت می‌شود فاصله‌گذاری و تهویه هوای کلاس‌ها است.

با این اظهارات کمرئی درباره نحوه حضور دانش‌آموزان اتمام حجت شد و کلاس‌های حضوری مدارس رسما از امروز تشکیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و براساس اظهارات سخنگوی آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مدارس از ۱۵ آبان‌(امروز) در مدارس حضور خواهند یافت و پایه‌های هفتم، هشتم، نهم و دوره ابتدایی نیز از ابتدای آذر به مدرسه می‌روند.

به گفته کمرئی، بر اساس توافق وزارت بهداشت با وزارت آموزش‌وپرورش شرط فعالیت حضور در مدارس واکسیناسیون نیست، البته تا ۱۰ آبان ۸۸ درصد دانش‌آموزان ۱۲‌تا‌۱۸ سال واکسن زده‌اند.

وی با بیان اینکه در ۱۶ استان ۹۰‌تا‌۹۹ درصد و در ۱۱ استان ۸۰‌تا‌۹۰ درصد دانش‌آموزان واکسن دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد که فاصله‌گذاری‌ها در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ حدود ۹۵ درصد در جلوگیری از ابتلا موثر بوده است.

با استناد به آمار‌های اعلامی وزارت آموزش‌وپرورش، از یک ماه گذشته تقریبا ۵۶ درصد مدارس که در مناطق روستایی واقع‌اند یا مدارس کم جمعیت با ۱۰ تا ۱۵۰ نفر و کلاس‌های زیر ۱۵ نفر و در گام دوم هم کلاس‌هایی که زیر ۳۰ نفر جمعیت داشتند و می‌شد با گروه‌بندی، فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کرد، بازگشایی شدند.

به گفته علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس، بازگشایی از مناطقی که ایمنی بیشتری داشتند و کمتر در معرض آسیب بودند یعنی مناطق پیرامونی شهرها، روستا‌ها و مدارس عشایری و همچنین مدارس کم جمعیت که به دلایل مختلف اعم از ویژگی خود مناطق که بیماری در آنجا کمتر بود، دسترسی کمتر و محرومیت بیشتر آموزشی داشتند یا پراکندگی جمعیت هم امکان فاصله‌گذاری می‌داد، آغاز شد.

وی در این باره گفته است: در مرحله اول بازگشایی حدود ۳۱ درصد دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری و دانش‌آموزان شاخه مهارتی فقط در دروس مهارتی تحت پوشش آموزش حضوری قرار گرفتند که این گام در حال تکمیل است. فرآیندی آغاز شده است که طی آن مدارس حتما باید ارزیابی اولیه از وضعیت بهداشتی را بر اساس چک‌لیست‌هایی که در اختیار دارند انجام دهند. در آنجا ۸ شاخص کلیدی برای ورود به مرحله بازگشایی تعیین شده و بعد در طی مسیر هم باید حتما شاخص‌های کلیدی چک شوند.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: اگر مدرسه‌ای تا کنون مجوز نگرفته باشد عملا در نیمه اول آبان ماه بازگشایی نخواهد شد و باید مقدمات کار را فراهم کند، مجوز‌ها را بگیرد و آگاهی‌های لازم را به دانش‌آموزان و خانواده‌ها بدهد تا در نیمه دوم آبان ماه بازگشایی شود. مدارسی که ارزیابی‌های بهداشتی را کامل انجام داده و مجوز برایشان صادر شده باشد که عمدتا مربوط به مدارس با کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز است آنها هم باید گروه‌بندی انجام دهند و کلاس‌های درس‌شان زیر ۱۵ نفر باشد که رعایت فاصله‌گذاری امکان‌پذیر باشد. ۱۲ هزار واحد آموزشی کم جمعیت در مناطق شهری در سطح کشور داریم که اینها مجاز خواهند بود با توجه به ارزیابی بهداشتی بازگشایی را انجام دهند که شاید یک‌پنجم یا یک‌ششم مدارس شهری هستند و بقیه در نیمه دوم آبان ماه به این برنامه خواهند پیوست.

این بازگشایی‌ها شامل همه مدارس دولتی و غیردولتی در همه مقاطع تحصیلی می‌شود و مدارس استثنایی نیز بر اساس شیوه‌نامه جداگانه‌ای بازگشایی خواهند شد. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون شرط حضور معلمان و دانش‌آموزان در کلاس‌ها نیست، اما جای امیدواری است دانش‌آموزانی که واکسن نزده یا یک دز واکسن زده‌اند تا پایان آبان دز دوم را تزریق کنند. هم اکنون ۸۵ درصد معلمان و ۶۸ درصد دانش‌آموزان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

برای رعایت فاصله‌های دانش‌آموزان در کلاس‌ها، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به دو یا سه کلاس ۱۰ تا ۱۵ نفره تقسیم کنند که در روز‌های هفته تقسیم خواهد شد.

طبق این تصمیم دانش‌آموزان دو یا سه روز در هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و بقیه روز‌ها را به آموزش مجازی خواهند پرداخت. در صورتی که تعداد دانش‌آموزان مدرسه کم باشد کلاس‌ها می‌توانند به صورت حضوری ۵ روز در هفته نیز دایر باشند.