توقف در بروکسل به مقصد وین

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان اینکه پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد، بار دیگر مدعی تمایل آمریکا برای حصول یک توافق با ایران برای احیای برجام شد. رابرت مالی همچنین در اظهاراتی متناقض گفت که آمریکا و شرکایش در اروپا درحال آماده شدن برای زندگی بدون توافق هسته‌ای با ایران هستند. قرار است نمایندگان ایران و اروپا امروز چهارشنبه در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند. مذاکراتی که به گفته مقامات غربی جایگزین وین نیست و مقصد نهایی گفت‌وگوها شهر وین اتریش است.

در همین خصوص، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه مدعی شد که بی‌صبری دیگر طرف‌ها در رابطه با دلیل ایران برای عدم ادامه مذاکرات وین در حال افزایش است. مالی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، مدعی شد که توضیحی برای اینکه ازسرگیری مذاکرات توسط ایران انقدر طول کشیده وجود ندارد. وی گفت: تمام طرفین صحبت‌ها - چه در منطقه و چه در اروپا - نگرانی عمیق و رو به رشدی درباره مسیر و سرعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که آمریکا و شرکایش در اروپا درحال آماده شدن برای زندگی بدون توافق هسته‌ای با ایران هستند.

وی با این وجود بر تمایل واشنگتن بر رسیدن به توافق از طریق دیپلماسی تاکید کرد. همچنین تایمز آو اسرائیل به نقل از مالی نوشته است: ایران به میز مذاکره بازنگشته است و آنها آماده نیستند تا درباره چگونگی پایبندی دوجانبه به برجام صحبت کنند. آنها در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود هستند و موانع بیشتری در کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کنند.

مالی همچنین تاکید کرد: ما در مرحله‌ای حیاتی هستیم تا ببینیم می‌توانیم برجام را احیا کنیم یا نه؟ رابرت مالی گفت: پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و واشنگتن حتی در صورتی که به دنبال گام‌های دیگر باشد، بازهم دیپلماسی را دنبال خواهد کرد. او در عین حال تاکید کرد که این موضوع به این معنی نیست که پنجره احیای برجام تا ابد باز خواهد ماند. این مقام آمریکایی عنوان کرد که از دید دولت بایدن «برجام پایان تعامل دیپلماتیک» با ایران نیست. وی در این زمینه گفت: آن‌ توافق مسیر آغازین تعاملات دیپلماتیک جامع‌تر بوده است‌. برجام باید سکویی برای مذاکرات و دیپلماسی بیشتر باشد. مالی از اظهارنظر در این خصوص که چه موقع برجام دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد، خودداری کرد. او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل جایگزین مذاکرات وین نیست.

 دیدار ایران و اروپا امروز در «بروکسل»

اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حالی است که سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که معاون سیاسی وزیر خارجه ایران امروز چهارشنبه با هماهنگ‌کننده کمسیون مشترک برجام در پایتخت بلژیک دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «پیتر استانو» روز دوشنبه دیدار روز چهارشنبه پنجم آبان ماه «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در «بروکسل» پایتخت بلژیک را تایید کرد.

روز دوشنبه سوم آبان علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت: «روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام (انریکه مورا) را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه - محور ادامه دهیم.»

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، استانو در این خصوص تصریح کرد که مورا هفته جاری با باقری در بروکسل درباره مذاکرات احیای برجام دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی همچنین ادامه داد که اتحادیه اروپا «از هیچ تلاشی برای ازسرگیری مذاکرات وین دریغ نمی‌کند.» انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۲۲مهرماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقی‌مانده را در بروکسل ادامه دهند.

 وین؛ مقصد نهایی مذاکرات

دیدار نمایندگان ایران و اروپا در بروکسل در شرایطی صورت می‌گیرد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مقصد نهایی باید وین باشد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس در یک کنفرانس خبری در پاسخ به اینکه آیا از نظر او دیدار دوباره انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران موجب به تعویق افتادن روند مذاکرات وین می شود یا نه، گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده برجام [توافق هسته‌ای] است و ما از همکاری اتحادیه اروپا با ایران در این زمینه حمایت می‌کنیم. با این وجود، همان‌طور که قبلا اشاره کردم، مقصد نهایی باید وین باشد. مقصد نهایی نمی‌تواند پایتختی در اروپا یا شهر اروپایی دیگر باشد. آنچه ما عقیده داریم، آنچه متحدان اروپایی ما، شرکای دیگرمان در گروه ۱+۵ و آنچه روسیه و جمهوری خلق چین عقیده دارند، این است که برجام و بازگشتی دوجانبه به آن، موثرترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران باز هم تحت اعمال محدودیت‌هایی دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای‌اش قرار گیرد و هیچ‌گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

پرایس در ادامه مدعی شد: اگر هدف ایران، طبق گفته خودشان بازگشت به برجام باشد، باید همکاری کنند و باید در چارچوب مذاکرات وین همکاری کنند. هیچ عضو دیگری نمی‌تواند پاسخی برای سوالاتی ارائه کند که ظاهرا ایران می‌خواهد مطرحشان کند، مثل ضمانت و تحریم و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها. اینها مسائلی هستند که باید با آمریکا در وین و حداقل به‌طور غیرمستقیم، مثل شش دور اول مذاکرات وین حل شوند.

 گفت‌وگوی برجامی پوتین و جانسون

همزمان با این تحولات، دولت انگلیس از گفت‌وگوی نخست‌وزیر این کشور با رئیس‌جمهور روسیه درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای خبر داد. به گزارش «ایسنا» پایگاه اینترنتی دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور پیش از بیست‌وششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مختلف با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشته است. در بخشی از این بیانیه آمده است: نخست‌وزیر جانسون گفت انگلیس و روسیه، اعضای دائمی شورای امنیت و از اقتصادهای بزرگ جهان با یک پیشینه تاریخی دیرینه و مشترک، مسوولیتی مشترک برای همکاری با یکدیگر در راستای چالش های مشترکی مثل تغییرات آب و هوایی و معاهده‌های پادمانی بین‌المللی مانند توافق هسته‌ای دارند.