سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته درباره نشست تهران توضیح داد: «اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.» سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «این اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به‌صورت محتوایی ادامه یابد و بعد درباره بیانیه مشترکی تلاش خواهد شد به جمع‌بندی برسیم.»

همچنین به گفته خطیب‌زاده، نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. این نشست در ادامه ابتکاری است که به‌صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش برگزار کردند و به اصول پایه‌ای رسیدند؛ از جمله اینکه آینده افغانستان باید براساس اراده و خواست مردم افغانستان شکل بگیرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمک همه کشورهای مسوول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هدف نشست تهران و پیام آن نیز تاکید کرد: «نشست افغانستان با هدف اصلی تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان تشکیل می‌شود. نشست تهران مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی و این پیام را منتقل می‌کند که به جای رقابت همه کشورهای همسایه افغانستان به دنبال مساعی و همکاری برای آینده افغانستان هستند.» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود که هیات حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشند.

خطیب‌زاده در ادامه گفت: «به هیات حاکمه فعلی افغانستان گفتیم که هم تلاش خود را بکنند به‌عنوان هیات حاکمه مسوول عمل کنند و هم شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی لازم را فراهم کنند. متاسفانه نگرانی‌های بسیار جدی برای رشد  تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد. بمب‌گذاری‌ها و اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران‌کننده است. این نگرانی درباره امکان حضور تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «هیچ طرفی نمی‌تواند بپذیرد که افغانستان از حیث امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به عقب برگردد.»