پلوپزهای چاره‌ساز

مریم عسگری- پلوپز جزو آن دسته از لوازمی است که با پخت راحت و بی‌دردسر برنج، کمک بزرگی به خانم‌های خانه‌دار و به‌ویژه خانم‌هایی که شاغل هستند و فرصتی برای پخت‌وپز غذا ندارند، محسوب می‌شود. به وسیله این دستگاه سودمند دیگر لازم نیست برای پخت یک قابلمه پلو حدود ۴۵دقیقه وقت صرف کنیم و مراقب ته گرفتن یا خمیر شدن آن باشیم.

این وسیله همچنین کمک خوبی برای نوعروسانی است که هنوز فوت‌و‌فن‌های آشپزی را فرا نگرفته‌اند و مدام نگران شفته شدن یا سوختن برنج هستند.

امروز با روی کار آمدن وسایل پیشرفته‌ای مانند پلوپز و همچنین کمبود وقت، کمتر کسی وقت خود را برای طبخ و آبکشی برنج اختصاص می‌دهد. مگر افرادی که مهمانی‌های بزرگ داشته باشند.

پلوپز وسیله سودمند و کارآمدی است که مشکل اکثر خانواده‌هایی را که در آنها زن و مرد هردو شاغل هستند و فرصتی برای طبخ غذا ندارند، حل کرده است.

چرا که زمان اتمام کار اکثر خانواده‌هایی که در آنها زن و مرد هر دو شاغل هستند، حدود ساعت ۱۷ تا ۱۹ است.

با این اوصاف فرصتی برای آشپزی باقی نمی‌ماند و اینجا پلوپز به سادگی پلویی خوش‌طعم را برای از راه رسیدگان خسته مهیا می‌کند.

به همین دلیل پلوپز بسیار مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. چرا که فقط کافی است برنج، روغن، نمک و آب را در پلوپز بریزید. بقیه کارها را پلوپز خود انجام می‌دهد.

جدیدا دستگاه‌های آرامپز نیز تهیه خورشت را به‌عهده گرفته‌اند.

در این صورت نه تنها خانم‌های شاغل، بلکه خانم‌های خانه‌دار نیز از پخت‌وپز پلو و خورشت که زمان طولانی از وقت آنها را می‌گیرد رهایی می‌یابند.

«اعظم مردانه» یکی از افرادی است که برای تهیه پلوپز و آرامپز به بازار «تیمچه» مراجعه کرده است.

به گفته وی در بازار انواع و اقسام پلوپز و آرامپز در مارک و مدل‌های متنوع موجود است، اما وی طبق سفارش و پیشنهاد دوستان و آشنایان تنها برای خرید پلوپز و آرامپز پارس خزر به بازار مراجعه کرده است.

وی می‌گوید: اکثر دوستان و آشنایانش از این مارک پلوپز و آرامپز استفاده کرده‌اند و از آن راضی هستند.

اصغر مشکاه، فروشنده انواع پلوپز و آرامپز در تیمچه می‌گوید: پلوپزهای پارس خزر به علت قیمت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و کیفیت مطلوب نسبت به سایر رقبای ایرانی و خارجی از فروش بهتری برخوردارند.

به گفته وی پلوپزهای پارس خزر در سایزهای ۴، ۸، ۱۲ و ۱۶ نفره حدود ۷۰درصد از سهم بازار فروش را به خود اختصاص داده‌اند و با قیمتی حدود ۳۰ تا ۵۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

پلوپزهای پاناسونیک نیز پس از پارس خزر حدود ۲۰درصد از سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۰درصد مابقی را نیز سایر مارک‌های تولیدکننده مانند سانی، اسنوا، تفال، بلاک‌انددکر و ... در دست دارند.

فرهاد جواهریان، یکی دیگر از فروشندگان بازار نیز می‌گوید:‌ پلوپزهای پارس خزر به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که برای آنها شده است با استقبال مواجه شده‌اند.

در حالی که مارک‌هایی چون ناسیونال، بلاک‌انددکر، پاناسونیک و ... نیز از کیفیت خوبی برخوردارند و متقاضیان خاص خود را دارند.

این فروشنده می‌گوید: پلوپزهای پاناسونیک که با قیمتی حدود ۳۶ تا ۵۵هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند، به علت کیفیت مطلوبی که دارند از فروش خوبی برخوردارند.

کاظم براتی، نیز برای تهیه پلوپز به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر مراجعه کرده است.

به گفته وی تا چند سال پیش فقط شاهد حضور سه تا چهارمارک پلوپز در بازار بودیم، در حالی که اکنون با ورود مارک‌‌هایی مانند سانی، مایسان، هایتک، تفال، کلورانس و... به بازار نه تنها قدرت انتخاب مردم تا حد زیادی بالا رفته است، بلکه مردم می‌توانند مطابق با توانایی مالی خود خرید کنند.

چرا که پلوپزها قیمت‌های متفاوتی در بازار دارند. به عنوان مثال پلوپزهای سانی با قیمتی حدود ۳۸ تا ۵۰هزار تومان، پلوپزهای اسنوا با قیمتی حدود ۳۵هزار تومان، پلوپزهای کلورانس با قیمتی حدود ۲۷ تا ۲۹هزار تومان، پلوپزهای پارس‌کوشان با قیمتی حدود ۱۹ تا ۲۱هزار تومان و... در بازار خرید و فروش می‌شوند.

«زهرا باقری» نیز که برای خرید پلوپز به بازار آمده است در پی خرید پلوپز ته دیگ ساز پارس‌خزر است.

بله، درست شنیده‌اید. پلوپز ته دیگ‌ساز.

شرکت‌های تولیدکننده پلوپز با توجه به ذائقه ایرانی اقدام به تولید پلوپزهایی کرده‌اند که ته‌دیگی خوشمزه و خوش‌طعم را مهیا می‌کند.

در میان چند شرکت تولیدکننده تفال و پارس‌خزر در این امر موفق‌ترین هستند.

یکی از مسوولان فروش شرکت پارس‌خزر در این رابطه می‌گوید: پلوپزهای پارس‌خزر در طی مدت کوتاهی حدود ۲۰ تا ۳۰دقیقه این کار را انجام می‌دهند، در حالی که ته‌دیگ‌بندی در پلوپزهای تفال حدود ۴۵دقیقه زمان می‌برد.

وی از تولید پلوپز و آرامپزهای تایمردار این شرکت در سه مدل ۴، ۸ و ۱۲نفره خبر داد و گفت: استقبال مردم از این کالاها در حد مطلوبی است.

یکی از تعمیرکاران پلوپز نیز در مورد پلوپز می‌گوید: این کالا به دلیل حفظ ویتامین‌های برنج هنگام طبخ و نیز سهولت استفاده از استقبال خوبی برخوردار است.

به گفته وی، اکثر پلوپزهایی که برای تعمیر نزد او می‌برند را مارک‌های متفرقه بازار تشکیل می‌دهند و تولیدات داخلی پلوپز از نظر کیفی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی می‌گوید: به طور کلی پلوپز از قسمت‌‌های مختلفی مانند دیگ، صفحه گرم‌کننده، ترموستات مرکزی، هیترگرم‌کننده و... تشکیل شده است که هر یک از این اجزا کار خاصی انجام می‌دهند و تولیدکنندگان داخلی به این دلیل که در انتخاب قطعات دقت می‌کنند کالای با کیفیت می‌سازند.

وی توصیه کرد، اگر هنگام استفاده از پلوپز دستگاه از کار افتاد، ابتدا دیگ پلوپز را امتحان کنید و بعد ترموستات را.