«کافه ستاره» رنگ دیگری دارد

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «کافه ستاره» روز شنبه با حضور «سامان مقدم» کارگردان و «مصطفی شایسته» تهیه‌کننده این فیلم در محل خبرگزاری کار ایران، برگزار شد. نمایی از فیلم کافه ستاره

در ابتدای این نشست «سامان مقدم» با اشاره به سینمای اجتماعی ایران، گفت: دو سال است که سینمای کمدی با مخاطبان بسیاری ارتباط برقرار می‌‏کند، من فکر می‌‏کنم این ساز مخالف زدن و شنا کردن برخلاف جهت آب در سینمای ایران خیلی کم اتفاق می‌افتد و در واقع کمتر تهیه‌کننده و کارگردانی ریسک می‌‏کند.

وی ادامه داد: زمان اکران فیلم پارتی در سال ۷۹، فیلم‌‏های کمدی با اقبال بیشتری رو‌به‌رو می‌شد اما تنها فیلم‌های جدی آن سال یعنی پارتی و سگ کشی جزو فیلم‌های پرفروش سال شدند.

مقدم با اشاره به کافه ستاره و استقبال مخاطبان با توجه به موضوع اجتماعی و جدی آن اظهار داشت: بی‌تردید کافه ستاره ارتباط خوبی با تماشاگر امروز برقرار خواهد کرد و خواهید دید که این فیلم آثار اکران شده جایگاه بحث برانگیزی پیدا خواهد کرد، کافه ستاره رنگ دیگری دارد.

وی با اشاره به نوع روایت کافه ستاره، گفت: این جنس روایت در سینمای جهان تازگی ندارد و به دفعات ساخته شده است، در اروپا کیشلوفسکی به سراغ این نوع روایت رفته است و همین طور سینمای آمریکای جنوبی تجربه‌‏های متعددی در این زمینه داشته و در حال حاضر نیز در سینمای آمریکا تجربه می‌‏شود، اما در سینمای ایران به دلیل این که مخاطب ما به شکل روایت خطی عادت کرده است، ساخت این نوع فیلم و جذب مخاطب، هم برای کارگردان و هم برای تهیه‌کننده نیاز به جسارت زیاد داشت.

مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این ‌سوال که چرا در زمینه فیلمسازی کمتر فعالیت می‌کنید، گفت: من کم فیلم می‌سازم و کم اتفاق می‌افتد که با یک داستان درگیر شوم، ضمن اینکه همواره در درجه اول فکر می‌کنم خودم ارتباط خوبی با قصه برقرار کنم و به همین جهت به سختی به سراغ فیلمنامه دیگران برای فیلم سازی می‌روم و براین باورم که یک فیلمساز تا زمانی که دغدغه‌ای برای ساختن فیلم ندارد نباید به سراغ فیلمسازی برود.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: کافه ستاره فیلم سختی بود، اما اعتقاد و اعتماد تهیه‌کننده، ادامه کار را برایم سهل‌تر کرد، این رابطه را دوست دارم و برایم اهمیت دارد.در ادامه این نشست «مصطفی شایسته» در تشریح سیاست‌‏های موسسه هدایت فیلم و امکان ایجاد تجربه‌های مختلف برای فیلم‌سازان کشورمان گفت: با توجه به این که نزدیک به ۲۰سال است به عنوان تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت می‌کنم، ساختن آثاری که نوآوری و ورود به عرصه‌های مختلف در آن وجود نداشته باشد، دیگر برایم جذابیت ندارد و سعی می‌کنم در کارهایی که برای تولید انتخاب می‌کنم تجربه کردن، افراد مولف و کارهایی که از جنس تجربه باشد نقش موثری داشته باشد.این تهیه‌کننده سینما با اشاره به این که از اولین فیلم سامان مقدم او را تاکنون همراهی کرده است، اظهار داشت: قصه کافه ستاره کار مشکلی به نظر می‌‏رسید، زمانی که فیلم را می‌بینید پی به این سختی خواهید برد، در واقع این تجربه را دوست دارم و اگر قرار باشد در سینما فعالیت کنم، جدا از این تعریف نمی‌توانم کار کنم.

در حال حاضر با توجه به سابقه کاری یک فیلم‌ساز می‌توانم مختصات یک پروژه را پیش‌بینی کنم.

وی درباره برنامه‌‏های تبلیغاتی برای اکران کافه ستاره گفت: فکر نمی کنم این فیلم نیاز به تبلیغات داشته باشد، زیرا معتقدم خود مردم بهترین تبلیغ برای کافه ستاره هستند، یکی از مشخصه‌های این فیلم هم احترام به شعور مخاطب سینما است، سازندگان کافه ستاره اعتقاد داشته اند که تماشاگر ایرانی با مطالعه و درک و شعور است و از فیلم‌های عمیق و اجتماعی لذت می‌برد.

«شایسته» در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اکران همزمان کافه ستاره در کشورهای دیگر گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده سینماهای نمایش دهنده این فیلم در آمریکا، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس با اختلاف یک روز تا یک هفته فیلم را اکران خواهند کرد، این در حالی است که کافه ستاره یک ماه پیش هم در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای حضور پیدا کرد و استقبال بی‌نظیری از آن شد.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به نامه هدایت فیلم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر اطلاعات درباره قاچاق و تکثیر غیر‌قانونی سی‌دی‌های فیلم‌های سینمای کشورمان تاکید کرد: با حضور مدیران جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روند مثبتی در سینمای کشورمان در حال شکل‌گیری است. این مساله درموفقیت‌های یک سال اخیر سینمای ایران تاثیر بسیار زیادی داشته اند و همین طور سازمان صدا و سیما به‌خصوص شخص آقای ضرغامی که حمایت‌های زیادی از آثار سینمای ایران کرده است. همکاری این دو نهاد کشور باعث ایجاد اعتماد به نفس زیادی بین اهالی سینما شده است.وی در پایان گفت: به این مساله به شکل مناسب پرداخته نشده، اگر ریشه قاچاق فیلم حل شود، سینمای ایران با رونق بی‌نظیری رو‌به‌رو خواهد شد. با ‌‏آنکه مسوولان در‌صدد مقابله با این پدیده شوم هستند، ولی درخواست می‌کنم برای حفظ حقوق سینمای ایران مطبوعات نیز هم پای مسوولان و مدیران کشور برای برچیدن این مساله تلاش کنند.