p08-01

سرانجام پس از گذشت ۸۲ روز، آمار روزانه فوتی‌های کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر رسید. همزمان نقشه کرونایی کشور هم پس از نزدیک به سه ماه به رنگ زرد درآمد. بر این اساس مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت طی 24ساعت گذشته 185نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و از سوی دیگر بر اساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که از امروز اعمال می‌شود، تنها ۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۰۸ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و ۸۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. به این ترتیب درحال حاضر تنها شهرستان‌های سردشت، مهاباد‌(آذربایجان غربی)، سنندج، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه) هنوز در وضعیت قرمز هستند. 

در همین حال طی 24ساعت گذشته میزان مبتلایان به کرونا ‌با کاهش قابل توجه به ۹ هزار و ۸۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ رسید که از این میان هزار و ۴۲۴ نفر از آنها بستری شدند. آخرین باری که تعداد بیماران شناسایی شده کمتر از ۱۰ هزار نفر بود، ۱۲ تیرماه و آخرین باری که تعداد بستری‌های جدید بیماران، کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر بود، ۱۹ تیرماه بود. همچنین آخرین بار که میزان جان‌باختگان کرونایی در کشور کمتر از 200نفر در روز ثبت شد، روز ۲۷ تیرماه سال جاری بود. روز پنج‌شنبه نیز ۲۳۳ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. تحلیل‌های آماری روند مبتلایان و فوت‌شدگان کرونایی کشور از ۱۶ شهریور تا ۱۶ مهر نیز بیانگر کاهش نسبی روند کرونا در کشور است. به این ترتیب میزان مبتلایان رسمی به کرونا در 16شهریور 27138 نفر ثبت شده بود که روز گذشته به 9897 رسید. همچنین میزان جان‌باختگان کووید-19 در روز 16شهریورماه 635نفر بود که این رقم روز گذشته پس از یک ماه به 185نفر رسید. تعداد بیماران با وضعیت حاد نیز در این بازه زمانی از 7606نفر به5451نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰) به طور متوسط هر ساعت ۵۱۸ نفر در ایران مبتلا و ۱۰ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۸۲۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند. خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد.

  احتمال بروز پیک ششم

با این حال و با وجود کاهش نسبی میزان جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در کشور، مقامات وزارت بهداشت نگران موج ششم کرونا در کشور در آبان ماه هستند. در همین راستا، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره احتمال بروز پیک ششم گفت: بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر با پیک جدیدی مواجه باشیم. به گزارش «ایسنا» وی گفت: با این حال همه این پیش‌بینی‌ها بر اساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین اینکه سوش جدیدی که نسبت به اقدامات بهداشتی یا واکسن مقاوم باشد یا خیر، متغیر است. جماعتی گفت: در عین حال میزان مرگ‌ومیر هم با قرمزی استان ارتباطی ندارد؛ چراکه معمولا در بسیاری مناطق مرگ‌ومیر به دلیل شدت بیماری است. از سوی دیگر بسیاری از بیماران دیرهنگام مراجعه می‌کنند که منجر به درگیری شدیدتر ریه و باعث می‌شود بسیاری بیماران در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بستری شوند. بنابراین هم شدت بیماری و هم مراجعه دیرهنگام، میزان مرگ‌ومیر را بالا می‌برد، اما از نظر میزان بروز، آثار باقی‌مانده از پیک قبلی است که امیدواریم به تدریج طی دو، سه هفته آینده با واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی که انجام می‌شود، بتوانیم شاهد باشیم که این شهرها هم از قرمز به سمت نارنجی و زرد حرکت کنند.

  میزان تزریق واکسن کرونا

 در کنار همه این هشدارها و نگرانی‌ها روند واکسیناسیون کرونا در کشور نیز سرعت گرفته است. بر این اساس تا کنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین به گزارش «ایسنا»‌ بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته بیش از یک میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.

  استقبال از واکسیناسیون دانش‌آموزان

همزمان علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در بازدید از نخستین روز اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون دانش‌آموزان شهر تهران، استقبال از این طرح را خوب ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به اینکه استان تهران دارای یک میلیون و ۸۶ هزار دانش‌آموزان است، گفت: واکسیناسیون ۳۰ درصد نوجوانان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز واکسیناسیون انجام شده است. در همین حال محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از انتخاب واکسن‌های ‌آسترازنکا‌ و ‌پاستوکووک‌ برای دز سوم کادر درمان خبر داد. ​ازسوی دیگر محمد‌رضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری از سوی سازمان غذا و دارو برای واکسن ‌اسپایکوژن ‌خبر داد. به گزارش «ایلنا» شانه‌ساز گفت: تولید ماهانه اسپایکوژن بر اساس اظهارات شرکت سیناژن، حداقل سه میلیون دز است.